Döden i räkkaret

#1 - 18 mars 2007 01:27
Hittade denna här i räkkaret härom dagen, idag hittade jag en till fast grönaktig, någon slags sländelarv, är det men var kommer den ifrån?:confused:
Dessa är riktiga rovdjur och jag har dygnsgamla räkor där i.Senaste köpet från
butik är räkor och näckros,kanske huserade dom i näckrosknölen!!? någon annan som har fått påhälsning???

ca 4-5cm lång Bild:[ATTACH]5475[/ATTACH]
#2 - 18 mars 2007 12:13
Ser lite udda ut, inte riktigt som dem man hittar i vattenpölar hos oss. Men jag är ju ingen expert på insekter.

Kanske någon spännande asiatisk art. Kan du låta dem växa upp i ett annat kar tror du, utan nyfödda räkor ?.

MVH/Anita
#3 - 18 mars 2007 13:55
vilket monster. 4-5cm lång också. väldigt märkligt.

jag tycker också att du ska lägga den i ett annat kar. låta den växa upp.
#4 - 18 mars 2007 14:01
Du har inte fångat mat ute i naturen? När jag jobbade på zooaffär, många år sen. Hade vi kardinaltetror och Cabomba i samma akvarium inte ute i butiken än. Så började vi hitta döda kardinaler ibland halva, utan huvuden mm. Fanns ingen fisk som kunde hoppat dit och kalasat. Tillslut gick vi igenom cabomban ordentligt, var mycket i burken. Ett riktigt monster i cabombafärg dök upp och sa tack för maten. En trollslända hade tydligen följt med växterna. Den fick kläckas i ett annat akvarium och fick missbildade fiskar som mat. Den var rejält stor när den kläcktes. Vi släppte inte ut den men ville se hur stor den skulle bli och sedan var den läcker med sin färg oxå. Så man kan få påhälsning man inte vill ha. Puuh blev långt inlägg, sorry
#5 - 19 mars 2007 07:31
2ST till...

AAAAGGHHHH!!! :mad: Jagblir galen har nu hittat 2st till sländelarver i räkkaret
Jag skrev tidigare att det var en till, fast grön,den släppte jag ner till den infångade,ett par timmar senare var det bara ett tomt utsuget skal av den gamla[:-87] .Ett riktigt monster [:-43] JAg har inte plockat växter ute eller fångat
levandeföda,då skulle jag inte vara förvånad men nu!!!.Svårt att veta om det fattas några små räkor när man inte vet hur många dom är,ser några då o då
Ska försöka hitta en behållare för åtminstånde en slända. I upphetsningen överdrev jag en aning om storleken dom är ca 2-3cm (burken förstorar)

Lite kul att studera dessa,på under sidan av huvudet sitter det ett fångstorgan som den "laddar" upp för att sedan skjuta ut ett par ihåliga "tänger" med vilka den sprutar in ett nedbrytande enzym, sen suger den ut
godsakerna på gott spindel manèr.Konstigt nog så ser det ut som den har en mun med vassa tänder också. Ska försöka ta en bättre macrobild att studera.
#6 - 19 mars 2007 10:38
Igår skrev jag ett inlägg om att min fjärilsciklid blir utmobbad. På "liknande ämnen" såg jag då "döden i räkkaret". Du får ursäkta mig, men jag har inte kunnat sluta skratta åt den dramatiska rubriken, och det underlättade inte när man nu väl läste inlägget och såg din lilla monsterbild. ag håller dock tummarna för dina små räkor, ingen förtjänar att bli uppäten.
#7 - 19 mars 2007 10:45
Det den skjuter ut brukar kallas fångstmask och sen för den vad dom fångat till munnen sen är maten ordnad. Så allt som den klarar att hålla i blir mat. Köpa levande mygglarver kanske? Ofta går det att mata med dött som man rör lite försiktigt framför dom med pincett.
#8 - 20 mars 2007 11:06
Sländlarver

Igår när jag gallrade bland växterna i räkkaret hittade jag 3St.sländlarver till .
Är det fortfarande ingen som fått dessa i karet,speciellt så här många.

och var kommer dom ifrån??? Jag har alkottar som jag slött nog köpte på bollmora auktionen,al växer som bekant vid vatten,lite långsökt kanske?
bottensubstratet? Har även jord i botten. Hittade även en slags blodigel igår:confused:

har stoppat alla i en liten fyrkantig glaskruka på 2Liter med grus+växter
får se vad det blir!!!??

Annons