Döda snäckor och guppy

#1 - 18 maj 2007 12:22
Hej... jag hade två äppelsnäckor som båda dog samtidigt som två guppy och detta hände under en natt. Snäckorna luktade saltvatten när de var döda och guppyarna var uppsvällda. Någon som vet vad som kan ha hänt
#2 - 18 maj 2007 14:51
Har du mer information så kanske vi kan ge dig lite bättre råd?

Bra att veta är hur stort akvariet är, temp, vattenvärden, mängd invånare, vattenbyte och ev medicin? Hur mår övriga invånare nu?

MVH

Sabina
#3 - 19 maj 2007 09:03
akvariet är på 54 liter,temperaturen är 24c,Ph=6.8,invånare= 2 malar,en hel hop guppy yngel, 2 algräkor,en massa äppelsnäcke yngel
#4 - 19 maj 2007 13:44
oj jag glömde några svar. Jag har 10 neontetror och 10 kardinaltetror också, Jag byter 30 procent vatten varje vecka och använder ingen medicin, de övriga fiskarna mår bra. Jag har testat efter nitrir men det hade jag inte.
#5 - 19 maj 2007 15:24
Hej Fina fisken !

Det är svårt att veta exakt vad dina fiskar och snäckor dog av. Men jag är ledsen att behöva säga, att du förmodligen kommer att få fler likanande problem i framtiden.

Ditt akvarium är tyvärr kraftigt överbefolkat, vilket belastar vattnet väldigt hårt med avföring, urin mm. Där är också stor risk att du kan få problem med syrebrist, när du har så mycket fisk i så liten vattenvolym.

Du kanske kan skaffa ett större akvarium, så att du kan behålla alla dina fiskar utan risk dödsfall, på grund av överbefolkning ?.

MVH/Anita

Annons