döda scalarer! när kan jag sätta in nya fiskar?

#1 - 20 oktober 2007 11:28
jag startade mitt akvarium för tre v. sen, allt var bra i början. efter ett tag ca.1,5 v. började fiskarna bli trötta och såg allmänt häniga ut. jag hade nog matat dem för mycket. en söndag morgon var en av fiskarna i stort sett död, det såg ut som ögonen hade "pluppat" ut och den orkade inte simma, vi handlade snabbt och tog ut den ur akvariet. Åkte till Hornbach, enda affären som hade öppet! [B)] fick där tips om nitrit, köpte nåt som skulle hällas i i tio dgr, fiskarna som var kvar verkade bli piggare men i tors. hade resen dött när vi kom hem. svullna magar........ så nu är akvariet tomt på invånare, pumpen går och värmaren, häller fortfarande i det jag köpte varje dag. vad ska jag göra för att inte det ska hända igen? hur vet jag när man kan sätta in nya fiskar? :confused:
#2 - 20 oktober 2007 13:23
Du fick troligen en nitritchock, eftersom bakteriekulturen inte kommit igång i filtret ännu.
Köp först och främt ett nitrit-test. Jag rekommenderar Tropic Marines (finns på PWSS, 145 kr).
Låt akvariet stå och rulla nu i ett par dagar. eftersom du redan har haft fisk i, lär det finnas tillräckligt mycket fiskrestprodukter i det för att bakterierna skall komma igång.
Efter dom dagarna, sätt i en-två små fiskar och ha dom i en vecka, medan du kollar nitrithalten ungefär varannan dag. Har du nitrit, byt 30% av vattnet omedelbart, och droppa även i nytt medel. Mata sparsamt, max en gång om dagen. Låt akvariet rulla så, tills du inte längre har någon nitrit. Då kan du sätta i flera fiskar.
Efter det får du börja kolla nitrat istället (det är därför jag rekommenderar Tropic Marines test - man kan testa både nitrit och nitrat med det). När nitratnivån börjar krypa uppåt 50, ska du byta vatten. I normala fall är det ca varannan till var fjärde vecka. När du byter vatten, byt ca 30 %.
#3 - 20 oktober 2007 19:14
Jens.. du har inte funnit Tropic marines någonstans i Karlstad eller??
#4 - 20 oktober 2007 22:26
Annie72 skrev:
Jens.. du har inte funnit Tropic marines någonstans i Karlstad eller??

Nej, jag kollade på Arken, på Parva och i Skåre, men de hade inga. Så jag skickade efter från PWSS istället, 145 pix. :)
#5 - 21 oktober 2007 06:43
OK. Ska nog skaffa sådana åxå//Annie
#6 - 21 oktober 2007 08:12
Få redan från början in en vana med regelbundna delvattenbyten, 30% en gång i veckan....

Och vad de än säger i zoo-affären, köp bara 3-5 fiskar på en gång nu i början. de första 3 veckorna, som Jens skrev, det är jätteviktigt att ta det lugnt.

En annan viktig sak är att inte göra rent filtret, för där sätter sig alla nyttiga bakterier fast, som hjälper till att omvandla den skadliga nitriten (kommer från matrester och bajs). Låt filtret vara, mata vääääldigt sparsamt, kanske varannan var tredje dag nu i början, jättelite så att fiskarna äter upp det direkt.

Gör inte rent så mycket på botten eller så heller nu i början.

Gör du allt ovanstående kommer det nog gå bra :)
#7 - 21 oktober 2007 08:53
toccata skrev:
Få redan från början in en vana med regelbundna delvattenbyten, 30% en gång i veckan....:)

Jag vet inte om jag tror att det är så bra att byta 30% i ett nytt kar (efter att man har fått bort nitriten såklart)...
Jag tror att det bara stör balansen. Det beror på hur mycket växter man har också (lite växter = överskott nitrat = alger?!).. Jag har mycket växter och i mitt kar räckte det med 1-2 hinkar i veckan det första halvåret, karet är 250 L. Nu byter jag 20-30%.
Man ser direkt om det börjar se sunket ut... Och när man dammsuger botten så får man upp en massa smuts, då är det dags att byta mer.

Men alla gör vi olika... :D
#8 - 21 oktober 2007 09:11
Tack för alla bra tips!!! köpte test både ph och nitrit, båda var helt ok....... ska låta detstå för sig självlite nu, Tusen Tack för hjälpen........:D

Annons