Döda pygmé pansarmalar

#1 - 18 april 2005 14:56
Jag bytte för några veckor sedan in några ancistrusbebisar mot fem st. pygmé pansarmalar, alla simmade runt och verkade trivas. En efter en började de sen att kasta in handduken, utan någon som helst förvarning...

De åt som vanligt, simmade runt som vanligt, och nu inom loppet av några veckor är alla döda. Vad hände?

Jag vet att man bör ha dessa fiskar i stim omkring tio, men jag tycker nog att det var bra att jag bara skaffade fem st först, med tanske på att de inte var särskilt långlivade.

I karet på 112 liter simmar två kakaduaciklider och några andra bottenfiskar, temperaturen ligger på ca 24 grader, vattnet snurrar på bra, och alla de andra fiskarna är helt ok. Om någon har någon aning om vad som hände så vore det kul att veta.
#2 - 18 april 2005 20:10
Svårt att säga du killimilli. Jag har inte upplevt att mina pygmépansarmalar varit känsligare än andra fiskar, snarare tvärtom. Jag har åtta stycken som jag haft sedan i somras och sedan dess har de bytt kar ca tre gånger utan att en enda strukit på foten, ganska tåligt tycker jag. Jag är noga med mina vattenbyten och med att mata med småmat, dvs artemia och tabletter som löser upp sig. Medans de stora fiskarna (ett par paletter) roffar åt sig av tabletterna blir det massa "småsmulor" eller på ren göteborgska: "bös" över som pygmeisarna kalasar på.

De är ju känsliga på så sätt att de inte vill ha alltför mycket stress omkring sig, mina paletter som de bor ihop med är väldigt lugna för att vara paletter. Kan kakaduorna stressa dem? Vilka andra fiskar går de med? Jag tycker de är underbart söta att titta på när de stimmar i mellanskikten.

Förutsätter att du byter vatten en gång i veckan att du inte har nån nitrit och så. Har du kollat pH och vattenvärdena?

Lurigt...
Lycka till, Maria
#3 - 19 april 2005 18:42
Jag matade dem med räkmix och mygglarver, och de åt med stor aptit. Kan inte säga att mina två kakaduor varit särskilt intresserade av de små, så stress har de nog inte utsatts för.

Byter en tredjedel av vattnet en gång i veckan, akvariet har för övrigt aldrig varit så välmående som nu, det växer så att det knakar.

De andra fiskarna är två kuhliisar, en ancistrus, en banjomal vilken jag hade skyllt på om de försvunnit, men nu hittade jag ju dem döda så... Ja och så tre amanoräkor.

Men de var ju så väldigt små, bara ca en cm...men undrar ändå varför de dog en efter en...
#4 - 20 april 2005 07:50
Råkar det vara så att du även har lite salt i vattnet? Pansarna är ju mer eller mindre känsliga för det, har jag själv fått erfara... Kanske därför de inte vill vara med...
#5 - 20 april 2005 18:55
Det var bra det där med saltet Ohlsson! Tänkte inte på att skriva det. Dessutom så vill de gärna ha finkornig sand och inga spetsiga inredningsgrejer som kan förstöra deras skäggtömmar när de rejsar omkring. Mina går med lite finare sand, mycket växter, rötter och pH:t ligger strax under 7, ca 6,8. Byter en tredjedel av vattnet varje vecka utan att tillsätta någonting, bara vanligt kranvatten.
#6 - 25 april 2005 17:26
Hm, jag har inte en gnutta salt i vattnet, biltemas blästersand...

Jag göder dock med Tropica mastergrow, kan det vara något i det som de är känsliga mot?

Annons