Döda körsbärsräkor

#1 - 9 februari 2007 11:56
Köpte ett gäng körsbärsräkor till mitt växtkar igår.

Idag är alla döda.

Såg nu att det stod att de skulle vara mellan pH 6,5-8 jag ligger på 6,5. Men undrar fortfarande om det kan vara för surt vatten?

Hur pass känsliga är de mot lågt pH?

Nån som har erfarenhet av körsbärsräkor (eller räkor över huvudtaget) i växtkar?

Jag har ju sett andra fina växtkar med just körsbärsräkor i och de kan väl inte ha så mycket anorlunda pH - värde.

Alla vattentester jag gjort är bra och de andra fiskarna (Endlers) mår prima.

Jag tillför koldioxid från tub och har rikligt med ljus och växter.

Kan nån hjälpa mig?
#2 - 9 februari 2007 12:12
Kan vara så enkelt att flytten in i akvariet tagit död på dem...tråkigt men sådant händer...någon annan som har någon teori?
#3 - 9 februari 2007 12:14
Vi har 6,2 i vårat kar,vi köpte 20st har väl 300st nu.

Thomas
#4 - 9 februari 2007 12:16
Visst kan det vara så. Den nya miljön osv.

Ja tyckte ja tog väldigt god tid på mig att skopa in dem så att de skulle anpassa sig.

Men det är ju lite märkligt att alla skulle dö så?
#5 - 9 februari 2007 12:17
ja det känns inte som att det ska vara nått problem med mitt pH värde

Kan det ha varit dåliga räkor från butiken?

låg ju en o annan död i det karet?
#6 - 9 februari 2007 12:19
Skiren skrev:
ja det känns inte som att det ska vara nått problem med mitt pH värde

Kan det ha varit dåliga räkor från butiken?

låg ju en o annan död i det karet?

Då får du nog skylla dig själv lite grann, jag skulle ALDRIG köpa fisk/räkor ur ett akvarium där det låg döda individer....om det inte bara var tomma skal du såg, de ömsar ju skal som du vet...
#7 - 9 februari 2007 12:21
Ja det såg ja ju iof inte så noga.

Kan man klaga?

Leder det nånstans?

vågar man sig på att köpa ett nytt gäng eller ska jag ta amano ist?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 9 februari 2007 12:53
Vad hade de för pH-värde i butiken? Du har ju ett rätt ovanligt värde (dvs ovanligt för att vara kranvatten) och de flesta affärer brukar ju ha normalvärden och då blev nog skillnaden för stor.
Annars borde 6,5 i sig inte vara något problem, men som sagt skilde det mycket från affärens pH-värde så krävs det flera timmars inkoppning.
#9 - 9 februari 2007 12:59
Det är sant.

Det tog nog max 1h att koppa in dem. det kanske var alldeles för kort tid.

Ska jag göra ett nytt försök då? Och vara riktigt petnoga denna gång?
#10 - 9 februari 2007 16:03
Hur inkört var ditt akvarie? Hade du nyinköpta plantor i det? Räkor är extremt känsliga för metaller i vattnet - och stenullen som sitter runt rötterna på nyinköpta växter brukar vara indränkt i gödning. Nyköpta växter kan också ha lagrat en massa ämnen i sig som läcker ut vid ett eventuellt brott på bladen = förgiftad räka.
#11 - 9 februari 2007 16:24
nja nu är det så att det varit igång med fisk och växter i ett halvår snart. dessutom har jag ett "överdimensionerat" eheim 2213 ytterfilter som är väl inkört.

Vad gäller växterna så tror jag de flesta har hunnit byta ut alla sina blad sen de kom i karet(med lite hjälp=)
#12 - 9 februari 2007 16:29
Har själv haft problem med att en del körsbär dött, och även haft snäckor som inte velat vara med. Men efter att jag börjat tillföra ett sånt där preparat som ska "rena" vattnet (mot tungmetaller och så) så funkar det bra för mig. Har iofs högre ph än du, men troligen aningen koppar i rören eller något sånt som spökat. Hoppas du lyckas om du försöker igen.
#13 - 9 februari 2007 20:25
Har ett 27l. Köpte 10 körsbär 8 dog. Köpte 10 körsbär 10 dog. Fortfarande två gamla som överlevt. Köpte 10 körsbär och se nu börjar akvariet bli "överberäkat". Vet faktiskt inte varför de dog i början. Berodde inte på nitrit. Har misstankar att jag var för nitisk med matningen. Nu matar jag bara var 3:e dag. Akvariet står ljust så de har mycket alger att käka.
#14 - 10 februari 2007 00:04
Skiren skrev:
Ja det såg ja ju iof inte så noga.

Kan man klaga?

Leder det nånstans?

vågar man sig på att köpa ett nytt gäng eller ska jag ta amano ist?

Klaga kan man alltid....se´n får man se vad det leder till...[:o]
#15 - 10 februari 2007 13:45
hehe ja de e ju sant.

Tyvärr missade jag öppet tiden nu idag i affären så jag får vänta till på mån med ett nytt försök.

Men det kanske bara är bra.

Ändrade vattenvärdena lite så att jag har lite högre pH samt ett stabilare kH. Och det tar ju en stund innan man fått det perfekt och stabilt.
#16 - 17 februari 2007 10:25
I stället för att starta ny tråd så fortsätter jag här.

Var o hämta ett gäng räkor hos Tummen igår.

Fina White pearl räkor var det.

Efter vad som hände förra försöket med räkor så hade jag denna gång flickvänens gamla guldfiskskål som "backup"

Efter flera timmars koppande pyttsade jag i ett gäng i guldfiskskålen och resten i akvariet.

Döm av min förvåning när jag imorse fick se samma sak som sist. de låg i små högar på rygg på botten. Alla utom en??? i akvariet hade dött och den ensamma invånaren verkar må hur bra som helst, lite ensam kanske...

De som jag hade lagt i guldfiskskålen mår också hur bra som helst.

Då började tankarna snurra kring vattenvärden osv. så jag gjorde en massa tester.

Det visade sig att jag har ett väldigt högt nitrat värde på vattnet. över 80mg/l o när jag tänker efter så har det nog legat rätt högt hela tiden.
Men hur kan jag ha så högt? gjorde nämligen ett 80% igt vattenbyte inför att räkorna skulle komma då jag var rädd att det skulle va nått skumt med vattnet.

Tankarna gick åt kranvattnet men det innehöll knappt nån nitrat alls.

Grejjen är den att jag bara hade i en dos pmdd och det var i samband med vattenbytet för några dagar sedan? En dos brukar ta slut på en dag hos mig(det slutar bubbla).
En dos är 4ml enligt recept 2 på www.haack.se/pmdd.htm under recept

Ingen nitrit har jag sett heller... mätt +3ggr om dan eftersom jag gjorde så stort vattenbyte.

Nu till det som är mest förvånande. Men guldfiskskålen innehåller exakt samma vatten som akvariet eftersom jag tog det därifrån???
Och när jag testade det innehöll det lika mycket nitrat.

Vad fasiken är det som går fel Har jag bara otur eller vad är det frågan om???
#17 - 17 februari 2007 10:42
Så skumt med nitraten. Jag kan inget om pmdd mm, det jag funderar på är hur högt var nitratvärdet innan du gjorde vattenbytet? När man kör pmdd gör man väl stora vattenbyten varje vecka? Jag vet inte hur känsliga räkor är för nitrat, men koppar är dom i alla fall väldigt känsliga för. Kan det finnas koppar i karet? Fast att dom mår bra i lilla skålen är skumt. Har du mycket ph-fall på nätterna i stora burken?
#18 - 17 februari 2007 10:44
inget pH fall. snarare ph stigning då jag mätt
#19 - 17 februari 2007 11:08
Pmdd innehåller koppar, så det kanske kan vara boven?
#20 - 17 februari 2007 11:39
Men det är flera som använder pmdd som har räkor som överlever, vad jag läst mig till i alla fall. Fast kanske folk doserar olika? Gör du stora vattenbyten regelbundet?
#21 - 17 februari 2007 15:33
Vi kör med pmdd(full dos varje vecka) i vårat kar och det är inget problem mer en att dom är som kaniner.

Thomas
#22 - 17 februari 2007 23:02
Skiren skrev:
I stället för att starta ny tråd så fortsätter jag här.

Var o hämta ett gäng räkor hos Tummen igår.

Fina White pearl räkor var det.

Efter vad som hände förra försöket med räkor så hade jag denna gång flickvänens gamla guldfiskskål som "backup"

Efter flera timmars koppande pyttsade jag i ett gäng i guldfiskskålen och resten i akvariet.

Döm av min förvåning när jag imorse fick se samma sak som sist. de låg i små högar på rygg på botten. Alla utom en??? i akvariet hade dött och den ensamma invånaren verkar må hur bra som helst, lite ensam kanske...

De som jag hade lagt i guldfiskskålen mår också hur bra som helst.

Då började tankarna snurra kring vattenvärden osv. så jag gjorde en massa tester.

Det visade sig att jag har ett väldigt högt nitrat värde på vattnet. över 80mg/l o när jag tänker efter så har det nog legat rätt högt hela tiden.

Men hur kan jag ha så högt? gjorde nämligen ett 80% igt vattenbyte inför att räkorna skulle komma då jag var rädd att det skulle va nått skumt med vattnet.

Tankarna gick åt kranvattnet men det innehöll knappt nån nitrat alls.

Grejjen är den att jag bara hade i en dos pmdd och det var i samband med vattenbytet för några dagar sedan? En dos brukar ta slut på en dag hos mig(det slutar bubbla).

En dos är 4ml enligt recept 2 på www.haack.se/pmdd.htm under recept

Ingen nitrit har jag sett heller... mätt +3ggr om dan eftersom jag gjorde så stort vattenbyte.

Nu till det som är mest förvånande. Men guldfiskskålen innehåller exakt samma vatten som akvariet eftersom jag tog det därifrån???

Och när jag testade det innehöll det lika mycket nitrat.

Vad fasiken är det som går fel Har jag bara otur eller vad är det frågan om???

Tråkigt att höra att det inte gick bra med dem denna gången heller, jag som inte gör mig till på någonsomhelst sätt...aldrig att jag mäter vattenvärden, nitrit o dyl. de trivs ändå, inklusive alla fiskar du såg hemma hos mig, hör av dig så fixar vi ersättare....
#23 - 18 februari 2007 09:49
Jag fick en tanke om att du kan ha nå´t skräp i sanden som förgiftar dem...?:mad:

Hur många överlevde i guldfiskskålen?:(
#24 - 18 februari 2007 12:03
Den ensamme i karet låg död på samma sätt som de andra imorse.
Alla i guldfiskskålen lever fortfarande...

Ja sanden kanske, nått fel måste det ju vara som räkorna är känsligare för än fiskarna.
Beställt lite fler vattentester så jag ska gå till botten med vad som inte stämmer.

När de dör ligger de på rygg och krampar med benen. vad kan det vara tecken på?

Har biltemas blästersand i som jag rengjorde innan jag lade i den?

Tråkigt att höra att det inte gick bra med dem denna gången heller, jag som inte gör mig till på någonsomhelst sätt...aldrig att jag mäter vattenvärden, nitrit o dyl. de trivs ändå, inklusive alla fiskar du såg hemma hos mig, hör av dig så fixar vi ersättare....

Jag vågar inte sätta i fler räkor innan jag vet vad som är fel. Men när allt är som det ska igen får jag göra ett återbesök hos dig:)
#25 - 18 februari 2007 12:36
Skiren skrev:

Har biltemas blästersand i som jag rengjorde innan jag lade i den?

Just Biltemas lite grövre sand har jag i ett av mina räkkar och dom mår kanonbra i det.
Hur har du det med nya växter? Dom ska kunna vara behandlade med allt möjligt och om man stoppar ner många nya som man inte sköljt kan det hända att räkorna inte mår bra.
#26 - 18 februari 2007 13:52
Jag köpte en ny fin växt till mitt räkkar med Crystal Red. Där gick ett 50 tal räkor i varierande åldrar,hade alltid mått fint och aldrig varit känsliga med stora vattenbyten,temperaturskillnade el dyl.Jag planterade den nya växten och det blev verkligen jättefint!!Jag hade dessutom gjort ett vattenbyte på förmiddagen samma dag,varken mer eller mindre än jag brukar göra.Det gick en timme ungefär sen började räkorna bete sig besynnerligt. Alla babysar samlades i klump på en rot och sen började en del vuxna "simma baklänges" Och 3 st låg på botten och krampade med benen!!Hjärnan arbetade i panik! Vad hade hänt jo den nya Växten förstås!! Upp åkte den och så blev det ett vattenbyte på ca 50% igen+att jag hade i Prime.
Snabb förbättring men de räkor som låg på botten dog,samt de som simmade baklänges.Samtliga honor som bar rom tappade den.:( Det tog säkert ett par månader efter katastrofen innan någon hona fick ny rom.
Jag sätter ALDRIG in nyinköppta växter i något räkkar efter det utan låter växten vara ett bra tag i något av mina "fiskburkar" först.Eller så köper jag växter på aukton.
#27 - 18 februari 2007 15:18
hm symtomen stämmer på vad som hände för mig. köpte ny växt för några dar sedan. Så de skulle kunna vara anledningen om de inte vore för att första gänget räkor dog på samma sätt och då hade jag inte tillfört något nytt sen jag startade i höstas.
#28 - 18 februari 2007 16:11
Jag fick en tanke om att du kan ha nå´t skräp i sanden som förgiftar dem...?:mad:

Vad kan man göra för att åtgärda det problemet utan att helt byta sand?

Har ett kolfilter till ytterfiltret som jag använde en vecka vid uppstarten av akvariet, är det fortfarande aktivt nu så att jag kan sätta in det igen o filtrera ett tag? Och i sådana fall skulle det hjälpa mot nått?
#29 - 18 februari 2007 16:26
Blissan skrev:
Jag köpte en ny fin växt till mitt räkkar med Crystal Red. Där gick ett 50 tal räkor i varierande åldrar,hade alltid mått fint och aldrig varit känsliga med stora vattenbyten,temperaturskillnade el dyl.Jag planterade den nya växten och det blev verkligen jättefint!!Jag hade dessutom gjort ett vattenbyte på förmiddagen samma dag,varken mer eller mindre än jag brukar göra.Det gick en timme ungefär sen började räkorna bete sig besynnerligt. Alla babysar samlades i klump på en rot och sen började en del vuxna "simma baklänges" Och 3 st låg på botten och krampade med benen!!Hjärnan arbetade i panik! Vad hade hänt jo den nya Växten förstås!! Upp åkte den och så blev det ett vattenbyte på ca 50% igen+att jag hade i Prime.

Snabb förbättring men de räkor som låg på botten dog,samt de som simmade baklänges.Samtliga honor som bar rom tappade den.:( Det tog säkert ett par månader efter katastrofen innan någon hona fick ny rom.

Jag sätter ALDRIG in nyinköppta växter i något räkkar efter det utan låter växten vara ett bra tag i något av mina "fiskburkar" först.Eller så köper jag växter på aukton.

Jag har hört talas om en exakt likadan händelse för inte så länge sedan. Nya växter= alla räkor förgiftade under en natt. Det måste vara någonting som växterna besprutas med, eller göds med där dom odlas.
#30 - 18 februari 2007 16:31
Ja det är ju ganska troligt att växterna är besprutade med något.

Vet inte vad jag skulle kunna göra för att få dem överleva längre.
Känns lite dumt att sitta och vänta på några vattentester (koppar, Fosfat) som ändå inte säger vad jag ska göra för att rätta till det hela.
#31 - 18 februari 2007 17:47
Säker på att alla dör? nån kanske byter skal bara och är lite gömda!?
#32 - 19 februari 2007 10:01
Jag har läst någonsans på någon räksida,tror det var en engelsk, att vissa Cryptocoryne kan vara giftiga för räkor. Kan inte komma på bara vilken sida det var(man "lallar ju runt" på en hel del:D ).Tilläggas kan att Jag inte hade Cryptocoryne i "katastrofkaret".
Någon som hört samma sak eller har egna erfarenheter?
#33 - 19 februari 2007 13:59
Blissan skrev:
Jag har läst någonsans på någon räksida,tror det var en engelsk, att vissa Cryptocoryne kan vara giftiga för räkor. Kan inte komma på bara vilken sida det var(man "lallar ju runt" på en hel del:D ).Tilläggas kan att Jag inte hade Cryptocoryne i "katastrofkaret".

Jag har läst något liknande men tror inte riktigt på det. Jag har nog 15 olika Cryptocoryner tillsammans med räkor i olika kombinationer och har inte haft några som helst problem med det, och då är det extremt tätplanterat med crypto eftersom det är min favoritväxt.
Men visst kanske någon sort inte är bra, jag har det i bakhuvudet ifall jag skulle få tag i nya sorter och det inte skulle funka med räkor.
#34 - 19 februari 2007 14:16
Blissan skrev:

Kanske bara är viktigt att tänka på om man bryter av bladen nere i vattnet?
:confused:
Vad kan man göra för att åtgärda det problemet utan att helt byta sand?
svar ingenting, men jag tänkte mest på om det trillat i någon lite bit av koppar eller annan metall. När jag var liten så hade vi ett litet 12-liters akvarium, gamla typen med metallbotten ni vet, och när jag satte upp det så dog alla fiskarna under samma natt, färgen i botten var skadad och det "läckte" föroreningar in i vattnet...[:(!]
Efter det har jag tagit det säkra före det osäkra och när jag renoverat liknande akvarier så har jag limmat i glasbotten i de burkarna bara för att det inte skall hända igen. Skiren: Intressant att du just köpt nya växter! Skölj dem och gör stort vattenbyte så kan du ju testa med ett par av de som överlevde i skålen så får vi se om [SIZE=3][COLOR=red]det[/COLOR][/SIZE] var problemet.
#35 - 27 februari 2007 13:42
Hur går det...?
#36 - 27 februari 2007 13:48
jo har 4 räkor i Flickvänens guldfiskskål. De verkar trivas väldigt bra där iof. finns inga kvar i akvariet dock.

Har inte fått hem de nya vattentesterna än så en så länge anser jag att det är mitt höga nitratvärde som de inte tål.

Frågan är hur jag ska kunna sänka det. Det är även efter 50% vattenbyte över 80mg/l och då har jag inte gött någon KNO3(även om jag läst att den inte påverkar värdet.)

Har bara 3st små endlers i så???
#37 - 27 februari 2007 16:00
Skiren skrev:
jo har 4 räkor i Flickvänens guldfiskskål. De verkar trivas väldigt bra där iof. finns inga kvar i akvariet dock.

Har inte fått hem de nya vattentesterna än så en så länge anser jag att det är mitt höga nitratvärde som de inte tål.

Frågan är hur jag ska kunna sänka det. Det är även efter 50% vattenbyte över 80mg/l och då har jag inte gött någon KNO3(även om jag läst att den inte påverkar värdet.)

Har bara 3st små endlers i så???

sätta i mer växter kanske?..
(om du inte skall te malmö te helgen kanske du kan be nån annan köpa med sig åt dig...)
#38 - 27 februari 2007 17:51
Jag hade samma problem mina CR dog hela tiden det var för höga nitrit halter Införskaffade då EASY-LIFE flytande filtermedium (85kr) räcker till 750 l vatten
Det tog fyra dagar så var det borta kan verkligen rekomendera detta preparat Nu går det 15 CR där, och mår jättebra
Swen
#39 - 27 februari 2007 20:04
Läskigt...

... jag ska stoppa alla mina nya växter i en hink och byta vattnet 2 ggr hädanefter... brukar bara skölja av dem men detta lät läbbigt... Helt klart låter kramper och simma baklänges som någon typ av förgiftning... [:o]
#40 - 27 februari 2007 21:12
sätta i mer växter kanske?..

(om du inte skall te malmö te helgen kanske du kan be nån annan köpa med sig åt dig...)

Hm kanske det, hade iof väldigt stor växtmassa förut. Men har rensat ut en del nu. Och det var ingen skillnad i nitrat. Köpte en snabbväxande stängelväxt som jag inte kommer ihåg namnet på nu. men ja hoppas den ska "suga" upp lite nitrat.

Btw kan växterna ta upp nitrat direkt från vattnet? måste det inte binda med nått för att de ska kunna tillgodogöra sig det?

Är riktigt sugen på att åka. har aldrig varit på nån Akvarie "grejj". Får se hur om jag kan åka med nån från halmstad.

Jag hade samma problem mina CR dog hela tiden det var för höga nitrit halter Införskaffade då EASY-LIFE flytande filtermedium (85kr) räcker till 750 l vatten

Det tog fyra dagar så var det borta kan verkligen rekomendera detta preparat Nu går det 15 CR där, och mår jättebra

Swen

Det är nitrat jag har problem med inte nitrit.

Kan det vara så att det är någe skit i mitt filter? eller gruset som tummen föreslog tidigare. Kan det vara värt att spola av filtret lite lätt?
#41 - 27 februari 2007 21:28
Skiren skrev:
Hm kanske det, hade iof väldigt stor växtmassa förut. Men har rensat ut en del nu. Och det var ingen skillnad i nitrat. Köpte en snabbväxande stängelväxt som jag inte kommer ihåg namnet på nu. men ja hoppas den ska "suga" upp lite nitrat.

Btw kan växterna ta upp nitrat direkt från vattnet? måste det inte binda med nått för att de ska kunna tillgodogöra sig det?

Är riktigt sugen på att åka. har aldrig varit på nån Akvarie "grejj". Får se hur om jag kan åka med nån från halmstad.

Kan det vara så att det är någe skit i mitt filter? eller gruset som tummen föreslog tidigare. Kan det vara värt att spola av filtret lite lätt?

Jag skrev fel det var nitrat jag hade
Swen
#42 - 27 februari 2007 22:22
Men det måste ju finnas en anledning till att mitt nitrat ligger så högt.
Är inte så överförtjust i att motverka med medel. Men finns det inget bättre så.
#43 - 28 februari 2007 12:16
Skiren skrev:

Alltid bra att tvätta ur filtret då och då, skölj i svalt/ljummet vatten så klarar sig nitrifikationsbakterierna ändå...men jag undrar ändå över gruset....[:o]

Jag behöver också skjuts om det finns någon som åker förbi mig, i nuläget har jag skjust ner till Malmö, men inte tillbaka, om inte Magicfingers åker direkt hem vill säga.......
#44 - 28 februari 2007 12:17
Skiren skrev:
Men det måste ju finnas en anledning till att mitt nitrat ligger så högt.

Är inte så överförtjust i att motverka med medel. Men finns det inget bättre så.

Vilka värden ligger kranvattnet på?:confused: ibland kan det innehålla mycket "skit" redan från början, även om det är ovanligt, men då borde å andra sidan inte de som bor i skålen ha överlevt....
#45 - 28 februari 2007 17:38
Jo gruset säger du, Känns som att det är nått jag vill vänta med så länge som möjligt eftersom det kräver en så stor insatts. Vet inte om jag ska använda sand från samma påse och tvätta den nogrannare eller om jag ska köpa annan.

Kranvattnet hade 5mg/l nitrat med mitt test. nått annat har jag inte mätt på kranvattnet.

Du har inte plats för en till på vägen ner Thomas?
#46 - 2 mars 2007 12:10
Skiren skrev:
Jo gruset säger du, Känns som att det är nått jag vill vänta med så länge som möjligt eftersom det kräver en så stor insatts. Vet inte om jag ska använda sand från samma påse och tvätta den nogrannare eller om jag ska köpa annan.

Kranvattnet hade 5mg/l nitrat med mitt test. nått annat har jag inte mätt på kranvattnet.

Kolla läget med GUY, får ju själv skjuts....
#47 - 7 mars 2007 07:09
Skiren skrev:

Varken du eller GUY kom...Vad hände...?[:o]
#48 - 7 mars 2007 09:41
Det blir ju aldrig som man tänkt sig:) Det dök upp lite annat så jag kunde inte åka iväg.

Var det en trevlig tillställning då?

Tänkte införa de 4 räkorna som är kvar till helgen. Har sänkt nitrat och fosfat nivåerna så de ligger inom ramen för normala nu. Så funkar det inte nu ryker väl sanden som du sa.
Funkar allt som det ska kanske jag kan få göra ett återbesök hos dig.

Btw parar sig white pearl och körsbärsräkor? Han jag köpte körsbärsräkorna av tyckte nämligen synd om mig och skänkte ett par om jag ville.
#49 - 11 mars 2007 01:41
Skiren skrev:
Det blir ju aldrig som man tänkt sig:) Det dök upp lite annat så jag kunde inte åka iväg.

Var det en trevlig tillställning då?

Tänkte införa de 4 räkorna som är kvar till helgen. Har sänkt nitrat och fosfat nivåerna så de ligger inom ramen för normala nu. Så funkar det inte nu ryker väl sanden som du sa.

Funkar allt som det ska kanske jag kan få göra ett återbesök hos dig.

Btw parar sig white pearl och körsbärsräkor? Han jag köpte körsbärsräkorna av tyckte nämligen synd om mig och skänkte ett par om jag ville.

Jag kanske åker och levererar till Halmstad på måndag, men inget är definitivt bestämt ännu. Skall kolla med en affär (eller två???:p ) till innan jag åker ner....

WP+ körsbär, ja tyvärr....blanda inte då får du bastarder som INGEN vill köpa, vänta på att jag levererar ersättare till dig istället....:D
Tillställningen/Auktionen var helt OK, det går att läsa om i deras tråd....
#50 - 11 mars 2007 09:10
Ok låter bra det. Tänkte flytta räkorna idag i samband med vatten bytet. Så får vi se hur det går.

Har du mitt nr fortfarande?
#51 - 11 mars 2007 10:14
följer den här tråden med spänning då jag ska köra igång ett kar just med körsbärsräkor i morgon, eller karet körs i gång i morgon och räkorna går i mot slutet av veckan.
#52 - 11 mars 2007 20:03
Kul att det är fler som har intresse av denna tråd.

För att uppdatera läget lite så har jag precis släppt i de 4 WP räkorna som var kvar.

Vill inte speeda upp hoppet allt för mycket om att de ska klara sig, men jag är positiv en så länge.

Skriver imorn igen om hur de mår.
#53 - 12 mars 2007 17:19
Uppdatering.

Har sett en räka nu i dag när jag kom hem. den verkar må väldigt bra. De andra har jag inte sett, men de har bra med ställen att gömma sig på så...

Har iaf inte sett någon död som legat på rygg.

Känns som att jag har klarat det nu:D
#54 - 12 mars 2007 17:29
*håller tummarna*
#55 - 12 mars 2007 22:21
Såg en till av de mindre för en stund sedan innan ljuset släktes. Så jag kan med gott samvete säga att jag med säkerhet vet att två st. lever.

Får se om jag får syn på de andra imorgon.

Vad som har varit fel i mitt kar är troligen de höga näringsvärdena. Att det faktist var samma värdet på vattnet talar ju emot det hela. Men det är ju det ända som jag har ändrat på så 1+1 ger att det var näringsvärdena.

Ne nu ska det sovas. Har tenta i Byggfysik och materiallära imorgon så det gäller o få lite sömn.
#56 - 12 mars 2007 22:59
Skiren skrev:

Vad som har varit fel i mitt kar är troligen de höga näringsvärdena. Att det faktist var samma värdet på vattnet talar ju emot det hela. Men det är ju det ända som jag har ändrat på så 1+1 ger att det var näringsvärdena.

Om räkorna klarar sig den här gången skulle det vara intressant att veta precis vad du minskade på när det gällde näring.
#57 - 13 mars 2007 13:51
Ja jag ska väl kolla över loggboken lite men det blir nog inte denna vecka då jag fortfarande har en tenta kvar.

Två av räkorna var framme från sin gömma precis. Min Windelöv ormbunke sitter inte riktigt fasst över hela min rot så det bildas som en grotta under den av alla små rötter. Vilket räkorna tydligen uppskattade.
#58 - 15 mars 2007 12:40
Vet att jag sa nått om att ja inte kunde för jag hade tenta osv. men är tvungen o rensa huvet lite.

Jag har faktist sänkt alla näringsnivåer i karet vilket gör det svårt att svara precist.

NO3 har jag sänkt från 100+ till 10
PO4 från 5+ till 1,5
Fe från 0,5 till 0,1

100+ i nitrat klart det är det tänker ni...

Sedan mätte jag i guldfiskskålen där räkorna gått tidigare.
NO3 160
PO4 5+
Fe 0,5

Kan det vara så att saknaden av cirkulation i guldfiskskålen gjorde det möjligt för räkorna att överleva?
Eller har näringsvärdena ingenting med det hela att göra?

I vilket fall var lösningen att göra 90% vattenbyte två ggr och skölja ur ytterfiltret.

Jag har nu sett alla 4 räkorna framme samtidigt och de mår väldigt bra. En av dem har redan bytt skal.

Om jag lyckas få fatt på en bil så hälsar jag gärna på dig igen thomas.

Tänkte även utöka med några CR om jag tar mig till Åled med zoopet väst på lö.
#59 - 15 mars 2007 22:23
Intressant.
#60 - 16 mars 2007 15:27
Jo men jag vet inte hur man ska tolka det.

Annons