I stället för att starta ny tråd så fortsätter jag här.
Var o hämta ett gäng räkor hos Tummen igår.
Fina White pearl räkor var det.
Efter vad som hände förra försöket med räkor så hade jag denna gång flickvänens gamla guldfiskskål som "backup"
Efter flera timmars koppande pyttsade jag i ett gäng i guldfiskskålen och resten i akvariet.
Döm av min förvåning när jag imorse fick se samma sak som sist. de låg i små högar på rygg på botten. Alla utom en??? i akvariet hade dött och den ensamma invånaren verkar må hur bra som helst, lite ensam kanske...
De som jag hade lagt i guldfiskskålen mår också hur bra som helst.
Då började tankarna snurra kring vattenvärden osv. så jag gjorde en massa tester.
Det visade sig att jag har ett väldigt högt nitrat värde på vattnet. över 80mg/l o när jag tänker efter så har det nog legat rätt högt hela tiden.
Men hur kan jag ha så högt? gjorde nämligen ett 80% igt vattenbyte inför att räkorna skulle komma då jag var rädd att det skulle va nått skumt med vattnet.
Tankarna gick åt kranvattnet men det innehöll knappt nån nitrat alls.
Grejjen är den att jag bara hade i en dos pmdd och det var i samband med vattenbytet för några dagar sedan? En dos brukar ta slut på en dag hos mig(det slutar bubbla).
En dos är 4ml enligt recept 2 på
www.haack.se/pmdd.htm under recept
Ingen nitrit har jag sett heller... mätt +3ggr om dan eftersom jag gjorde så stort vattenbyte.
Nu till det som är mest förvånande. Men guldfiskskålen innehåller exakt samma vatten som akvariet eftersom jag tog det därifrån???
Och när jag testade det innehöll det lika mycket nitrat.
Vad fasiken är det som går fel Har jag bara otur eller vad är det frågan om???