Döda Guppy!

#1 - 13 november 2005 21:03
Här verkar det finnas mer kunskap än i min zooaffär!!

Det är så att helt plötsligt så började en av mina guppys att må dåligt, dom började att simma konstigt (simmade på sidan och rakt uppåt) och sedan dog den. Sen dog en om dagen tills alla (10 st) utom en var bort. Igår så trode jag att allt var bra så jag köpte några nya, men i morse så var en av mina platy död och en av mina gula mollys simmar på sidan.

Alla värden i vattnet ser bra ut enligt min zooaffär.

När detta startade så hade jag precis satt i några nya guppys och plockat ur några stora kalkstenar.

Hoppas någan kan ge mig lite klarhet i detta, jag vill hjälpa mina små bäbisar.

Tack på förhand!!

//Stefan
#2 - 13 november 2005 21:22
i 99 % av alla dödsfall i akvariet så är det förgiftning av något slag.

vad tog dom för prover i affären? ph? nitrit?

jag hade nog direkt gjort ett vattenbyte på 40% av allt vatten och sedan övervakat akvariet i ett par dagar.

/Adam
#3 - 13 november 2005 21:27
Dom gjorde ph, nitrit, nitrat (det provet med en pappers remsa) jag hade lite hög nitrit och då gjorde jag ett 50% vattenbyte och efter ett par dagar så var allt okej. Men igår så börjades det igen och vatten proverna ser bra ut. Jag har ett 90l akvarium och jag vet att det är svårt att hålla små akvarier i balnas så jag ska införskaffa ett på 300 liter nästa helg, men det hade varit intressant att veta om någon har sett dessa symtomén tidigare för det verkar ju som att dom tappar simm förmågan.

Tack för svaren

//Stefan
#4 - 14 november 2005 09:50
Det här hände två av mina guppy förra veckan. Vi hade skaffat några nya gyppy och hade en kvar sen tidigare. Dagen efter de nya kom så dog hannen. Simmade konstigt, låg på sidan och kunde knappt röra fenorna, tappade simförmågan såg det ut som. 3 dagar senare likadant med den gamla honan. Nu har vi bara den nya honan kvar och hon mår prima liksom övriga fiskar.
#5 - 14 november 2005 16:49
Kanske du kan kolla med ditt vattenverk om de pytsat i något särskilt på sistone?

Annons