Hej, du frågar 2 saker :
Först och främst hur har man koll på fiskar som gömmer sig; ja helt enkelt genom att veta vart fiskarna gömmer sig eftersom de gärna nyttjar samma plats och se hur de reagerar under matningen som är ett ypperligt tillfälle att räkna in fiskarna och se hur akvariets population mår.
För det andra så är det aldrig bra med döda och ruttnade saker i akvariet oavsett vattenkvalitén men det är långt värre med ruttnande partiklar i filtret........
....för länge sedan hade jag en inneboende som hade önskemål att ge mig en present, han tyckte väl inte om akvarium så men ville ändå ge något "roligt" och fick fria händer. När jag kommit hem hade han köpte en sån där "vit groda" som ser ut som en michelin-gubbe färdig. Grodan var skygg och plötsligt en dag såg jag inte till den något mer, nästa dag restse jag iväg på uppdrag för att på kvällen få besked om att samtliga fiskar var döda.
Det visade sig senare efter nogrann undersökning att grodans innanmäte var giftigt, ett försvar mot rovdjur och att den kommit för nära utsuget och hamnat i pumpen där den dött och börjat att ruttna samtidigt som utblåset sakta men säkert portionerade ut grodans innandöme till de andra fiskarna som tvärdog.
Ta bort alla döda fiskar om det går. att lämna kvar de som mat är aldrig en bra idé ungefär som att säga jag är emot kannibalism så till vida att jag inte snubblar över någon som gått och dött av sig självt eller något.
Nej, sanningen är ju den att alla djur som dör i förtid är ju i regel av svagare karaktär eller drabbade av någon sjukdom att sprida det oavsett vilken är ingen bra strategi.
nICKLAS.