Jag kom precis hem från Djuraffären, där de har gjort ett nitrittest på vattnet. Mycket riktigt var det också för mycket nitrit, även om inte halterna var överdrivet stora. Jag satte i en tesked salt i vattnet innan så det kan säkert ha påverkat.
Han sa att jag idag ska byta hälften av vattnet, inte mata fiskarna på minst fyra dagar, hälla i en kork Stress Zyme idag och imorgon och jag skulle byta 1/4 av vattnet på söndag. Låter det här rimligt ?
Återigen, stort tack för alla mycket givande svar som jag har fått..
salt (om jag har fattat saken rätt) påverkar inte nivån på nitrit.
Det bara lindrar skadeverkningen. Ungefär som att Treo lindrar
huvudvärken, men botar inte ursprunget. Så resultatet av testet
har inget med salt att göra.
Stress Zyme känner jag inte alls till. Men det låter mer som ett medel
för att minska stressen, inte någon bakteriekultur. Vilket jag tycker du borde ha i karet.
samt ett nitrittest, obs dropptest isf, stickor är värdelösa.
Tetras är min personliga favorit, kostar cirka 100 pesos för
kanske 40-50 tester.
jag skulle inte bytt hälften nu, kanske 25-35%, och sedan bytt 10-15% imorgon + fredag + lördag + söndag.
men,,,,,det är min åsikt, andra har andra åsikter om just vattenbyten i uppstarten...en del säger 50% om dagen tills det är klart, andra säger aldrig.......
.
välkommen till akvarieträsket.
Hade jag varit som du, så hade jag sprungit ner till apoteket och köpt
ett vaccin mot akvariehybris. Det drabbar väldigt många av som startar med ett kar....sedan vill man ha bara ett litet till...och sedan ett stort,,,,och sedan kommer man på att garderober är egentligen onödiga, där skulle ju 6 st kar kunna stå.......
innan du vet vad som hände så sitter du där med hemmet fullt av akvarium, kylen full med foder,.....inget socialt liv utanför akvarieaffären, zoopet och den lokala föreningen med alla andra nördar.....
:D
:D