Döda fiskar, IGEN!

#1 - 13 november 2004 08:48
Är så trött på det :(
Alla mina fiskar dog ju förra helgen, och jag var tvungen att börja om, fick då rådet att börja om från början, men nytt vatten och allt.
Gjorde detta i tisdags.
Först tillsatte jag Sera Aquatan och efter en timme och sedan Sera Nitrivec eftersom jag var tvungen att sedan efter nåra timmar stoppa ner min enda mal som överlevde. Den stod i ca 3 dagar och sedan gick jag till Zoo då fick jag höra att jag kunde köpa fisk igen, så jag köpte 3, inte så många denna gången. MEN, oturligt nog låg de döda på botten idag igen?
Värderna på vattnet är ju bra, annars hade jag ju inte tagit risken.
Vad kan detta bero på?
Har ju i Sera Nitrivec varje dag eftersom det står att man ska använda det i ca 10 dagar efter 1 dagen.
Så trist att det skulle hända igen :(
#2 - 13 november 2004 08:54
Hej

Vilka värden har du mätt???Hur gör du när du kommer hem med fiskarna.Bara skopar i dom eller gör du "som man ska"???Vad kommer vattnet ifrån Brunn eller kommunalt??.Du kanske behöver köra med vatten beredningsmedel
Fredrik
#3 - 13 november 2004 09:01
Nitrit och phvärdet. eftersom det första var antagligen var fiskarna dog av sist.
Nej alltså, först låter jag påsen stå i vattnet så att det får samma temperatur, sedan några ggr var 10-15 min häller jag lite av det vatten som finns i akvariet. Vattnet kommer från vanliga stället, alltså inte brunn, men det borde inte spela så stor roll då jag använder medel som tar bort klor och allt nödvändigt som fiskarna inte kan ha.
#4 - 13 november 2004 09:07
Eller åxå vad ä det för filtrering du använder...man får ta det lite lungt i början, alltså skinda långsamt.
En bakterie flora uppkommer inte så där huxflux, det tar ca. 3 veckor innan det har uppnåt balans.
Att dom dör kan bero som andra sagt här på många faktorer. Hög nitrit bl.a. som är det mest frekventa orsaken.

Vad är det för värde du har uppmätt??? det vore bra att veta så att vi kan ge dej vägledning/råd att göra rätt i fortsättningen.
#5 - 13 november 2004 09:15
eller oxå beror det på att fiskarna var så små, han i zoo affären sa att småfiskar är svaga för alla de medel man har i, så jag kanske bara rätt av skaffade fler fiskar för tidigt, 3 är ju ändå inte mkt tycker jag. men som jag sa, har ingen hög nitrit. Filtrering, menar du pumpen då eller?
har i allafall en Eheim 2210
känns bara så onödigt :(
#6 - 13 november 2004 09:20
[i] Filtrering, menar du pumpen då eller?
har i allafall en Eheim 2210
känns bara så onödigt :(
Det är i filtret det mesta av bateriefloran ansamlas...
#7 - 13 november 2004 10:01
har inte haft akvarie på 15 år.men för 3 mån sen klappa jag till på ett 350 liters gjorde som jag gjorde för 15 år sen i med vatten rötter växter i med fisken 15 st nu har jag 45 ingen har dött ännu .även att många sa att dom kommer att dö .hade inga för 15 år sen som dog heller bara tur eller
#8 - 13 november 2004 20:08
Med risk för att bli påhoppad... Undrar ibland om inte många gör mycket onödigt krångligt. Jag använder aldrig något annat medel än aqutan. Har aldrig mätt nitrit eller ph eller något annat. Och det Går så bra så! Måste man använda hundra olika preparat?
#9 - 13 november 2004 20:42

... Måste man använda hundra olika preparat?

Nej, det måste man inte. Det är du ett bra exempel på!
#10 - 13 november 2004 21:20
Tack!
#11 - 13 november 2004 22:35
Här är några tips att leta efter om man råkar ut för upprepad fiskdöd:
- Vattenpåfyllning genom en antimögelbehandlad trädgårddsslang.
- Vattenpåfyllning med ljummet vatten genom en helt ny slang (mjukgörare löses ut och förgiftar fiskarna).
- Något i akvariet förgiftar fiskarna (dekoration, metallföremål)
- Det har kommit en liten, liten aning diskmedel i akvariet på något vis.
- Mycket skitig sand.
- Väldigt fel temperatur.
- Mat i form av kulor som sväller i magen på fiskarna.

Lukta på vattnet, luktar det äckligt så kan det mycket väl vara att det är helt ur balans. Luktar det inget så bör du leta efter någon annan dödsorsak.
#12 - 13 november 2004 23:00
Man behöver inte tillsätta några medel alls, bara man tar det lungt i början så.

kan inte säga vad ditt problem kan bero på men se till att ytan rör sig så att det blir bra syresättning, sen är det bara att mata försiktigt.

//Marcus
#13 - 14 november 2004 17:21
måste fortsätta på denna tråden ytterligare.
nu har den malen jag hade sedan tidigare också börjat svalna, alltså dö. vad kan det bero på? alla mina andra fiskar troddes dö av för hög nitrit, dvs jag startade om, och la i malen å nya, men de nya dog som ja skrev förut. mätte nitriten igår å den var normal. vad kan detta bero på? är det så att min mal fortfarande var sjuk fastän jag medicinerat som man ska? hade pricksjukan men lyckats leva bra tills nu. någon får mer än gärna skriva ett svar
#14 - 14 november 2004 18:27
Har du uteslutit allt i dgglof inlägg? Gör du delvattenbyten? Kanske nitritstickorna är paj? Hoppas verkligen du får ordning i ditt akvarium.
#15 - 14 november 2004 18:33
ja men ja startade om akvariet i tisdags så ingenting var ju smutsigt =/ men nitrit grejen funkar. har sån rör man droppar två olika medel i efter man lagt i akvarievattnet och de visar bra
#16 - 14 november 2004 21:56
Du måste berätta mycket mer om allt du gjort med akvariet om du vill försöka få reda på orsaken till fiskdöden. T.ex. i en annan tråd skriver du att vattnet skummar. Skum är ett tecken på att du antingen har tvättmedel i vattnet eller mycket hög halt av organiska föroreningar. Bägge delar är oftast dödligt för fiskar.
#17 - 15 november 2004 14:23
Ja men skummandet har försvunnit, va bara så igår, och så dum att ja häller i tvättmedel är jag inte.. Men nu mår min mal bra igen.. hade nog bara en dålig dag igår.. men jag fick ju själv höra att när jag la i de 3 nya fiskarna att de kunde vara lite mer känsliga mot de medlet jag har i så det var troligen orsaken..

Annons