Döda fiskar i påsen under transport

#1 - 27 augusti 2015 08:33
Vad är det som gäller då fiskarna är döda då man kommer hem? Köpte igår 3 stycken Rostratus, cirka 20 cm långa, som packades i affären i samma påse. Med syrgas. Har cirka 2 timmar från affären till hemmet. Vilket säljaren upplystes om. När jag kom hem var två stycken helt döda i påsen. Riktigt trist. Både för fiskarna och plånboken. Vad är det som gäller i sådana här frågor? Är handlaren ersättningsskyldig?
#2 - 27 augusti 2015 08:48
Juridiskt sett är han inte alls skyldig till nått efter det att du har greppat påsen i din hand, tyvärr.

Eller rättare sagt, du måste bevisa att fisken var dålig när du fick den i din hand, dvs i sådant skick att den inte kommer att klara en transport.


Det man kan göra, är att prata med honom och vädja till hans goda vilja, en del väljer den goda sidan, en del väljer den inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 27 augusti 2015 08:56
Nja, jag håller nog inte med Ken. Konsumentköplagen gäller och de första 6 månaderna åligger det säljaren att visa att du har gjort fel.
Så om du inte har hanterat påsarna fel så är säljaren ersättningsskyldig.
Jag vet inte riktigt vilken art det gäller (det finns flera som heter rostratus) men 2 timmar i en påse skall normalt definitivt inte vara något problem men kanske har de slagits, kanske........

Håller dock med Ken om att det viktigaste ju är att man diskuterar saken med handlaren.
#4 - 27 augusti 2015 08:57
Aha, bra att veta. Får se vad som händer, har skickat ett par sms och meddelande via Facebook. 800 kr försvann fort :(
#5 - 27 augusti 2015 08:59
Påsarna låg i en back, med ett täcke över för att det skulle vara mörkt. Alla andra påsar, Venustus, Mdoka white lips, Livingstonii.. måde fin-fint. Knepigt. Kanske är Rostratusen känsligare än andra fiskar? Kanske var vattnet sämre i det akvariet som Rostratusen gick i?
#6 - 27 augusti 2015 09:01
Jovisst, köplagen ger en den rätten, men handlaren har alltid möjligheten att hävda:

"Om påsen hanterats rätt så blir det inte fel, ergo om fisken är död, så måste hanteringen skett felaktigt"

Och då är man inne i en tvist, som i slutändan måste avgöras i tingsrätten, och där ger jag mig den på att handlaren vinner.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 augusti 2015 09:11
bgus1975 skrev:
Påsarna låg i en back, med ett täcke över för att det skulle vara mörkt. Alla andra påsar, Venustus, Mdoka white lips, Livingstonii.. måde fin-fint. Knepigt. Kanske är Rostratusen känsligare än andra fiskar? Kanske var vattnet sämre i det akvariet som Rostratusen gick i?

OK - så det var "malawirostratusen".
Då tror jag att felet var att det var 2 st ihop. Vattnet hinner inte bli dåligt på 2 timmar och rostratusen är inte så himla känslig.
#8 - 27 augusti 2015 09:43
OK - så det var "malawirostratusen".

Då tror jag att felet var att det var 2 st ihop. Vattnet hinner inte bli dåligt på 2 timmar och rostratusen är inte så himla känslig.


De var 3 st.

Och här har TS kanske ett legalt case. Om det är hyfsat känt att en firre inte kan vistas i samma påse, ex det är känt att de "slår ihjäl varandra" när de är så nära, så borde akvariebutiken känna till det, och inte packat ner 3 st i påsen.
#9 - 27 augusti 2015 10:07
Jovisst, köplagen ger en den rätten, men handlaren har alltid möjligheten att hävda:



"Om påsen hanterats rätt så blir det inte fel, ergo om fisken är död, så måste hanteringen skett felaktigt"



Och då är man inne i en tvist, som i slutändan måste avgöras i tingsrätten, och där ger jag mig den på att handlaren vinner.


Köplagen ger i princip inget alls men konsumentköplagen däremot, det är skillnad det. Och det är alltså upp till handlaren att bevisa att fisken varit i bra skick och att felet beror på köparen. Inte påstå eller göra troligt, bevisa alltså. Och kanske då till att börja med bevisa att föreskrivet faktablad med bland annat uppgifter om hur fisken ska introduceras till nytt akvarium faktiskt har lämnats.

Handlaren är chanslös. Går aldrig att bevisa det som ska bevisas. Men, om man nu går till Tingsrätten med det här, jodå, med rätt stöd så vinner man. Och får tillbaka pengarna. Men när det gäller såna här småsummor så får man inte ersättning för det där med rätt stöd. Vilket kan gå på flera tusen. Vilket är anledningen till att ingen går till Tingsrätten med sånt här om det inte är för att man surnat till såpass att det är en principsak.

Rätt sak att göra är att prata med handlaren först. Och försöka komma överens. Allt blir så mycket enklare då.

Fungerar inte det så är rätt väg att vända sig till allmänna reklamationsnämnden. Den vägen går det att få saken prövad utan att bli ruinerad.

Sen är det så här, handlaren lär få svårt att bevisa att fisken varit felfri och packad på ett lämpligt sätt om den är död vid hemkomst efter två timmar. Handlar det om lång tid och i synnerhet om handlaren varnat för transporttid så är det en annan sak. Men, så är det där med att bevisa att fisken dött och när. Man vill inte att handlaren får chansen att komma med den mer begåvade invändningen att han inte alls tror att fisken dött utan att man sålt den. Om man bara suckar och häller den avlidna fisken i soporna så har man inget att komma med då. Se till att dokumentera på nåt sätt vad som hänt. Ta kort, visa död fisk för en trovärdig granne snarast efter hemkomst, spara liken i frysen, gör nåt för att se till att ha bevisning. Gör man inget sånt och handlaren vägrar att gå med på nåt så har han faktiskt en poäng.
#10 - 27 augusti 2015 11:29
Tack för snabba och utförliga svar. Är ingen konfliktbenägen person, så kommer absolut inte dra det rättsligt. Men på nått sätt känner man sig ändå lurad om man inte får någon slags kompensation. Dessutom kan det ju inte gagna säljaren i längden att inte ha någon goodwill. Särskilt när man precis varit och handlat fiskar för nästan 4000. Menar, inte så troligt att man handlar där igen då.
#11 - 27 augusti 2015 11:56
Handlaren kanske inte var snabbast på mail och sociala medier, men när jag ringde upp honom och pratade med honom så ordnade han omgående med två nya fiskar. Dessutom med leverans till orten där jag bor.
#12 - 27 augusti 2015 22:16
bgus1975 skrev:
Handlaren kanske inte var snabbast på mail och sociala medier, men när jag ringde upp honom och pratade med honom så ordnade han omgående med två nya fiskar. Dessutom med leverans till orten där jag bor.


Vill man lösa dylika ärenden så finns det två effektiva snabba sätt, antingen ringa handlaren och då kanske det tar en minut eller två så är lösningen färdig eller åka till handlaren och prata på plats.

Ickesociala medier som sms, pms, konstiga forum är bra sätt att få missförstånd eller ingen reaktion alls då handlaren kanske ägnar dagen åt kunder i butiken och inte en dator.











Annons