Döda fiskar

#1 - 4 november 2007 00:27
Hej
Vi har precis köpt ett litet akvarium (8-10 L), låtit det stå i 1 vecka (med tillsats av aquaplus och nutrafin). Idag (vid lunch tid) köpte vi våra första fiskar, en kampfisk, sex neontetror och två små malar, och nu är alla utom kampfisken stendöda, och han ser inte ut som om han överlever natten! Vad kan vi göra för att rädda kampfisken?

/Kathrin
#2 - 4 november 2007 01:09
hmm hur pass allvarligt sjuk är den :/ ? Testa flytta den till en balja över natten!
#3 - 4 november 2007 01:15
Alw skrev:
Hej

Vi har precis köpt ett litet akvarium (8-10 L), låtit det stå i 1 vecka (med tillsats av aquaplus och nutrafin). Idag (vid lunch tid) köpte vi våra första fiskar, en kampfisk, sex neontetror och två små malar, och nu är alla utom kampfisken stendöda, och han ser inte ut som om han överlever natten! Vad kan vi göra för att rädda kampfisken?

/Kathrin

Inte alls konstigt att alla dör då det bildas MASSOR med nitrit i ett så litet kar. Speciellt när ni hade i på tok för många fiskar väldigt fort. Så små kar är väldigt svåra att få balans i även för den mest erfarne akvaristen. Det allra bästa är att köpa ett större kar.

Det första jag tycker du ska göra är att byta 50% vatten och tillsätta bakteriekultur flera gånger tills du kan lämna tillbaka kampfisken. En [COLOR=#0000ff]Kampfisk[/COLOR] ska aldrig hållas i kar mindre än 50 liter.

Dessutom har det kommit en ny lag som klassar alla kar under 40liter som djurplågeri och är därför olagliga.

Jag tycker du ska skaffa ett större akvarium (minst 100Liter) och försöka igen. Men denna gång med endast en eller två fiskar den första månaden och ha stenkoll på vattenvärdena. Det är oxå väldigt nyttigt att läsa på om de arterna ni är intresserad av innan ni går till zooaffären så ni kan ge dom vad dom behöver. Andvänd t.ex artbeskrivningarna här på Zoopet.

Tänk på att akvariehandlare ofta inte bryr sig ett dugg om fiskarna utan bara vill sälja och tjäna pengar. Finns t.ex många handlare som säljer [COLOR=#0000ff]Paroonhajar[/COLOR] utan att tala om att dessa blir 275cm långa och absolut inte hör hemma i ett akvarium.
#4 - 4 november 2007 02:06
öhh..... hur fan ser ditt kar ut med alla dom fiskarna i? :S Man behöver inte vara påläst för att se att det ser löjligt ut i karet med alla dom fiskarna i.... Läs lite innan du köper ffs..
#5 - 4 november 2007 09:15
Kampfisken lever

Tack för svar.
Trodde inte att det var så komplicerat med akvarium, hade själv ett litet när jag var barn (30 år sen), med svärdbärare och guppy och dom överlevde ialla fall längre än ngra timmar. Jag var naiv och litade på zooaffären (Brommazoo), de var de som föreslog fiskarna och sa att kampfisken gillade små utrymmen. Borde skaffat annan info, hemskt att se fisken sakta dö och inte kunna göra något, ska prova med vattenbytet (halva) och fler bakterier. Hur är det med vattentemperaturen?

/En skamsen Kathrin
#6 - 4 november 2007 09:19
öhh..... hur fan ser ditt kar ut med alla dom fiskarna i? :S Man behöver inte vara påläst för att se att det ser löjligt ut i karet med alla dom fiskarna i.... Läs lite innan du köper ffs..

Finns ingen som helst anledning att vara otrevlig i sina svar. :mad: Alla har vi en gång varit nybörjare och gjort våra misstag.
#7 - 4 november 2007 09:36
Koksalt skrev:
Finns ingen som helst anledning att vara otrevlig i sina svar. :mad: Alla har vi en gång varit nybörjare och gjort våra misstag.

Totally agree with Koksalt...
#8 - 4 november 2007 09:54
Kan jag överhuvudtaget ha ngn liten fisk i akvariet? Eller är pengarna bortkastade?
#9 - 4 november 2007 10:24
Om du köper att större akvarium, och har levandefödare i det så är ditt lilla kar ett utmärkt yngelakvarium tills de har blivit så stora att de inte längre riskerar att bli mat åt mamma. Dvs ett par veckor. Jag har vårt yngelakvarium till att sätta fula växter i som jag vill ha skott av. Ge inte upp nu, utan läs på, det här forumet har massor av bra info, så att du får glädje av ett nytt större akvarium, det är ju jättekul med fiskar!!
#10 - 4 november 2007 10:32
Alw skrev:
Kan jag överhuvudtaget ha ngn liten fisk i akvariet? Eller är pengarna bortkastade?

Räkor är jättefina. :)
#11 - 4 november 2007 13:18
Alw skrev:
är du seriös och vill ha fiskar så köp ett riktigt akvarium och sen kan du sätta tulpaner i den vas du har nu;)
#12 - 4 november 2007 14:56
Kampfisken lever

Tack!
Har nu lärt min läxa, men alla gliringar om mitt misstag hjälper inte kampfisken.
Även om jag köper ett större akvarium åt honom imorgon, så kanske det finns något jag kan göra så han överlever.

/:confused:
#13 - 4 november 2007 15:14
Vattenbyte skulle vara i så fall. Och absolut ingen matning.
Vet inte om han överlever. Lär ha bildats ordentligt med nitrit i ett sånt litet kar med alldeles för många fiskar. Kör på något runt 60 liter om du skulle vilja ha lite bättre balans i det.

Mvh Peter
#14 - 4 november 2007 15:15
"Dessutom har det kommit en ny lag som klassar alla kar under 40liter som djurplågeri och är därför olagliga."

Nej det stämmer inte helt. Kampfiskar får hållas i akvarium som är minst 1 liter, eftersom de lever så litet i deras naturliga miljö
#15 - 4 november 2007 15:16
För övrigt, sätt lite press på zoo affären du köpte grejerna från.
Ingen skulle acceptera att en snickare, rörmokare eller bilmekaniker t.ex gav råd helt åt helvete. Så varför ska zoo affärer komma undan med det?
#16 - 4 november 2007 15:29
Alw skrev:
Tack!

Har nu lärt min läxa, men alla gliringar om mitt misstag hjälper inte kampfisken.

Även om jag köper ett större akvarium åt honom imorgon, så kanske det finns något jag kan göra så han överlever.

/:confused:
byt 1L vatten varje dag tills du har gjort iordning ett större akvarium! mata ytterst sparsamt!
#17 - 4 november 2007 16:14
Kampfisken

Stort tack till åheim, sacrum och Freddi_girlie,
försöker med de råd ni ger och håller tummarna, och jag ska absolut konfrontera zooaffären. Och jag lovar att läsa på ordentligt inför nästa akvarie inköp.

/[:o]
#18 - 4 november 2007 16:58
"Dessutom har det kommit en ny lag som klassar alla kar under 40liter som djurplågeri och är därför olagliga."

Nej det stämmer inte helt. Kampfiskar får hållas i akvarium som är minst 1 liter, eftersom de lever så litet i deras naturliga miljö

Har du läst artbeskrivningen om kampfiskar? Där står det att dom ska ha minst 50 Liter vatten. Länka gärna till den lagen som säger att det är OK att ha en Kampfisk i 1 Liter.

Artbeskrivning till Kampfisk
#19 - 4 november 2007 17:25
Finns ofta ett godkännande från kommunerna om att det är okej med akvarier under 40 liter för kampfiskar. Däremot har jag inte hittat en siffra på 1 liter direkt.

Finns att läsa i Kjells artikel där han kommenterar de nya lagarna.

" Det enda undantag från 40-liters regeln som de flesta kommuner har medgett är för kampfiskar (Betta splendens). "
#20 - 5 november 2007 17:03
Mitt första akvarium-total katastrof

Hej igen!

Håller på att rensa upp efter mitt första dödliga försök att hålla fiskar, sanden (snarare små knallröda stenar) tänkte jag återanvända, men efter att ha kokat den så luktar den kemiskt, går den att använda? Vad är det för material?

Ps Kampfisken kämpar vidare (lite piggare nu).
#21 - 5 november 2007 17:13
Sacrium skrev:
Finns ofta ett godkännande från kommunerna om att det är okej med akvarier under 40 liter för kampfiskar. Däremot har jag inte hittat en siffra på 1 liter direkt.

Finns att läsa i Kjells artikel där han kommenterar de nya lagarna.

" Det enda undantag från 40-liters regeln som de flesta kommuner har medgett är för kampfiskar (Betta splendens). "

Visst finns det massor med undantag för alla lagar och jag tror visst att en kampfisk kan hållas i mindre kar. Förutsatt att man sköter den väl. Men att råda en nybörjare att låta en kampfisk spendera resten av livet i en burk på 1 Liter är dömt att misslyckas. Bara för att en art KAN hållas vid liv i en så liten burk är det inte säkert att den mår bra av det. Dessutom Är det fruktansvärt svårt att hålla en bra vattenkvalité i ett 1-liters kar oavsett vilken fiskart man stoppar i det.
#22 - 5 november 2007 17:47
Sa aldrig att jag själv håller med om det.
Mitt eget motto är att köra så stort akvarie som möjligt. Ju större akvarie desto lättare att sköta.
#23 - 5 november 2007 17:58
Nej, snälla lämna tillbaka låtsas sanden och stoppa inte ner några räkor till någon konstgjord sand, de är känsliga för kemikalier...
Jag lyckades inte ens hålla nitriten i schack i ett 20 L kar... Själv tycker jag att kar under 100 L är jobbiga att sköta.. Har 2 små räkkar nu för att odla på mina olika räkor, och de är jättejobbiga... Det stora 240 L är mycket lättare att sköta.. Man kan bara koppla på en trädgårdsslang med en nylonstrumpa på och tömma ut resp fylla på karet igen när man gör vattenbyten... Men jag brukar "dammsuga" botten också med en hävert som jag trycker ner i sanden för att få upp smuts.. Men det behövs inte i början..

De större blir mycket finare balans i också...

Skaffa ett större kar... köp nytt grus och tvätta i en hink länge o väl.. köp en massa lättskötta växter... en näringstablett till växterna som man stoppar i sanden... köp ett innerfilter (pump) och sätt den uppe vid ytan så att det blir vågor... köp en "bakteriebomb" en tablett (brukar säljas styckevis för ca 15 kr) som man stoppar i en gång, gör allt mjölkvitt en vecka och sedan har man en bra start..
Efter en vecka så kan du stoppa i 2-3 små fiskar... och sniglar... Sniglar är bra för balansen, de äter upp gamla växtdelar, Posthornssnäckor ska vara bäst...

Så gjorde jag och jag förlorade inte en enda fisk förrän jag fick tarmparasiter på fisken... Jag hällde även i 33 cl Loka i 100 L vatten per vecka för växternas skull, i början.. Nu finns det så mycket näring i karet så det behövs ingen gödning, allt växer ändå...

Du kan även köpa billigt begagnat men koka all inredning ordentligt i såfall och köp nytt filter till pumpen... Jag köpte första karet begagnat men slängde sanden eftersom jag inte visste om den stått och blivit möglig... [:o] Om man köper begagnat så behöver man ofta byta lysrör också.. De som har en blåare färg är finare tycker jag. Om man har 2 lysrör kan man ta ett gulare och ett blåare sken... Det finns trådar om lysrör här på Zoopet..

Lycka till och jag hoppas att du har fått ett nytt intresse för det är så underbart roligt när allt fungerar i en egen liten symbios.. ;)
#24 - 5 november 2007 19:30
Kampfisken har gått vidare

Tack för alla tips och råd, hoppas att mitt nästa försök att bli med fisk lyckas bättre. Tänker avvakta ett tag och smälta denna obehagliga erfarenhet samt läsa in mig bättre inför nästa försök. Förstår bara inte hur fiskarna i mitt barndomsakvarium kunde överleva i ett litet akvarium och utan andra tillsatser än kranvatten och fiskmat.

/Alw
#25 - 5 november 2007 20:54
Ibland går det, ibland går det inte.
Inte nödvändigt att de fiskar du hade i din barndom verkligen mådde bra, men de överlevde. Ledsen, menar det inte som ett påhopp. Men många kan inte tyda tecken, och antar att bara för att fiskar lever så mår dom bra.

Ta nya tag, och tveka inte att fråga här så ska du se att nästa försök går kanon :)
#26 - 5 november 2007 20:58
Det är de oseriösa säljarna på zooaffärernas fel inte de förtroendefulla köparnas... Sen kan man givetvis tycka att man ska använda sunt förnuft men det är lätt att se saken ur egen erfarenhet... Har man ingen så tror man ju på vad folk säger...
Jag kör filosofin, från 10 olika personer och bilda din egen uppfattning.. ;).
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 5 november 2007 21:15
1/ Ja ditt akvarium är för litet för så många fiskar
2/ Nej, det blir inte nitrit i vattnet på 1-2 dagar bara för att akvariet är för litet, eller för att det är för många fiskar. Detta förutsatt att du inte la in för mycket mat
3/ Lägg i vattenberedningsmedel och bakteriekultur samtidigt med att du lägger i fiskarna
4/ När man startar akvariet - starta bara med några få de första veckorna
5/ varför dina fiskar dog - ja det är omöjligt att svara på.
#28 - 6 november 2007 05:55
Tack Kjell
Jag misstänkte också att det inte kunde vara nitrit, man kan ju transportera fiskarna i små påsar 1-2 timmar, mina dog på några timmar, måste vara något i vattnet. Och efter att noga gått igenom processen med min man är nog det troliga att glaset diskades med Yes och det blev rester kvar. Dom skulle antagligen dött ganska snart pga min okunnighet ialla fall, men... som sagt jag ska slicka mina sår ett tag och så får vi se om jag vågar göra ett försök till.

Tack alla kunniga och engagerade fiskhållare

/Alw

Annons