Döda fiskar!

#1 - 24 juni 2007 17:53
Undrar mest vad det var som hände om nån känner igen symptomen..

På morgonen, pigga o glada fiskar..
3 timmar senare, 4 döda fiskar som flyter uppochner o är helt sprickfärdiga med luft i o resten flämtar vid ytan..
Vart lite dåligt med vatten byten sista månaden.

Lyckades rädda dom som var kvar genom att flytta dom till ett annat, en fisk som var halvdöd överlevde men har blodsprängda ögon nu..

Vad tror ni?
#2 - 24 juni 2007 18:10
Låter som du behöver kolla dina vattenvärden. Vad som hänt får nog någon annan svara på, om nu inte vattenvärdena visar något. Själv vågar jag inte uttala mig. :)
#3 - 24 juni 2007 18:19
Låter som rejäl syrebrist...
Och möjligt orsakat av nitrit-topp.
#4 - 24 juni 2007 19:56
Instämmer Metalmaid
#5 - 25 juni 2007 01:04
Antagligen för dålig cirkulation av pump. Man ska alltid ha en överdimensionerad pump. Skulle pumpen ändå vara ansträngd precis som våra hjärtan så är den antagligen full med skit/skräp som måste avlägsnas men gärna till krukväxter som älskar denna näring. Spill inte denna utmärkta växtnäring.
#6 - 25 juni 2007 06:46
J Stefan J skrev:
Antagligen för dålig cirkulation av pump. Man ska alltid ha en överdimensionerad pump. Skulle pumpen ändå vara ansträngd precis som våra hjärtan så är den antagligen full med skit/skräp som måste avlägsnas men gärna till krukväxter som älskar denna näring. Spill inte denna utmärkta växtnäring.
precis som våra hjärtan.... vadå ?ja har då inga problem med mitt hjärta??
#7 - 25 juni 2007 09:16
Syrebrist.. ja kanske de..
Nitrit har jag inte haft i det karet på länge, hade ingen när ja mätte för en vecka sen.
Men syrebrist, hur och varför blir de det så fort?
#8 - 25 juni 2007 10:17
Av värmen t ex. Varmt vatten är mer syrefattigt än kallt. Eller att något ligger och ruttnar i ett hörn (bakterierna äter upp syret).
#9 - 25 juni 2007 17:25
åheim skrev:
precis som våra hjärtan.... vadå ?ja har då inga problem med mitt hjärta??

Precis, inte jag heller. Och inte fan skit i hjärtat som måste tömmas :P Kanske lite gamla känslor för en del personer men annars så är det clean :)
Bilagor:
#10 - 25 juni 2007 17:28
J Stefan J skrev:
Skulle pumpen ändå vara ansträngd precis som våra hjärtan så är den antagligen full med skit/skräp som måste avlägsnas.

Ditt exempel var riktigt snyggt måste jag påpeka :D:D
#11 - 25 juni 2007 17:29
J stefan J hur avlägsnar man skit/skräp från hjärtat ??

Annons