Döda fiskar!

#1 - 8 augusti 2010 15:10
Vi flyttade över alla våra fiskar för några dagar sen, från vårat 325l till vårat nya på 540l.
(Alla fiskar innebär 2 silverhajar, 10 guppys (4 hanar, 6 honor), 18 zebrafisk, 10 segelfens molly, 10 spenops mollys, 3 blåguramis, 1 kampfisk, 1 pakistan botia och en mal som jag inte kommer på namnet på.)

Nu ett par dagar efter har flera fiskar dött.
2 segelfens mollys, en silverhaj och ett par zebrafisk har dött. Och jag kan verkligen inte finna någon orsak.
Ingen av fiskarna ser på nåt sätt annorlunda dålig el. sjuk ut och inte sett några som bråkar alls.
Har bara hittat nån döing på morgonen när man ska mata dom.

Dom på djuräffaren sa att de fiskar vi har tillsammans inte borde funka ihop men det har inte varit några bekymmer förrän nu..

Jag funderar på om det blev en "jobbig" flytt eller nåt liknande?
Nån som kan tänkas lista ut vad det kan vara?
#2 - 8 augusti 2010 15:21
hur nytt var det nya karet... hur nystartat var det? hällde ni över samma sand och vatten från dett mindre?
Satte ni i samma filter?

Eller körde ni igång allt från början?
i sådana fall är det där felet ligger... överbelastat akvarium.
#3 - 8 augusti 2010 16:00
Satte i samma sand, växter, dekorationer och en hel del vatten från det gamla. Även samma pump. Man skulle väl kunna säga att allt blev förflyttat bara. Så det är inte nystartat...
#4 - 8 augusti 2010 16:10
gick själva överflyttningen fort??

Om det tog flera timmar så kan det vara att alla bakterier dör av syrebrist
Och döda bakterier blir dåliga...

annars kanske det är stress:/

När du fyllde på med nytt vatten. tog du mycket av det kalla vattnet?
#5 - 8 augusti 2010 18:59
Tyvärr tog det bra mycket längre tid än planerat, har säkerligen med det också att göra.
Tittade förut och då låg en till zebra och flöt. :/
Kan iallafall glädjas åt att vi har 6 yngel, av vad vet jag inte än :p Men det lär väl ska vara guppy.
#6 - 10 augusti 2010 18:52
Jaha, då har båda silverhajarna dött. Kampfisken, en svart molly hane och även 2 zebror dött. Börjar bli jävligt tröttsamt... :\ Min absolut finaste guppy hane är också borta :-(
#7 - 10 augusti 2010 19:20
Maaija skrev:
Jaha, då har båda silverhajarna dött. Kampfisken, en svart molly hane och även 2 zebror dött. Börjar bli jävligt tröttsamt... :\ Min absolut finaste guppy hane är också borta :-(

Det kan då vara att de goda bakterierna i sanden och i filtret är döda... När dessa bakterier dör så blir det himla snuskigt i karet.
så egentligen borde du rensa-byta vatten-rensa-byta vatten.
Karet kommer då vara som nystartat vilket är väldigt dåligt också (pga av din ganska höga fiskmängd -som krymper:()

Jag är ingen mästare på detta försöker bara hitta nåt som kan hjälpa dej.
Men jag tror det rör sej om döda-bakterier-förgiftning.

Har du kvar 325 liters eller sålde du det??
Kanske är bra att smälla upp det provisoriskt (om du har ett extra filter till det) så att fiskbelastningen jämnar ut sej lite.
Eller någon som tillfälligt kan ta en del av dina fiskar tills du återfått balansen?
Bilagor:
#8 - 10 augusti 2010 23:09
Jag tycker inte vi har speciellt stor fisk mängd för ett 540liters? Jag menar det vi har kvar nu är 8zebror, ca15 olika mollys och 9 guppys + yngel. Jag kanske har fattat fel men det är väl inte mycket för ett så pass stort kar? :O Visst har jag 325liters kvar, men där stoppar jag inte gärna ner våra sällskaps fiskar. För då blir dom piraya mat , haha. Men jag tycker att borde inte ynglen dött med, med tanke på att dom är små och känslig.(?)

Vi får väl se hur det fortlöper, får tömma ut lite imorn och fylla på med nytt.
Men vad är det som gör att det blir förgiftning? :O
Bilagor:
#9 - 11 augusti 2010 10:35
Stoppa matningen helt några dagar, det är ju nystartat och då blir det gärna så här (om man stoppar i mycket fisk och matar dessa)! Köp bakteriekultur och tillsätt akvariet så hjälper du uppbyggnaden av bakterier, stora och täta vattenbyten stjälper oftast mer än det hjälper vid uppstart av akvarier (ca 1mån)!
#10 - 11 augusti 2010 10:46
Har du inte gjort ett nitrittest så bör du nog kolla det, då det låter som boven i ditt hem just nu...
#11 - 11 augusti 2010 17:33
Grejen är ju den att vi har gjort, den här gången, som alla andra gånger när vi flyttat fiskar eller bytt akvarium. Jag ska testa lite olika grejer får vi väl se. Hittade nya bäbisar idag igen ;-)
#12 - 11 augusti 2010 17:45
Det kan gå åt pepparn ändå, jag lodade tex in mitt 960 liters precis som jag alltid gjort, men den här gången sprack karet;).

Har du gjort något nitrittest? Annars är det ganska hög tid så du kanske kan utesluta det iaf...och skulle det vara nitrit är det förhållandevis enkelt att hantera det, bara man vet om det.
#13 - 11 augusti 2010 18:57
Gick var pumpen inte igång på över en timme när ni bytte akvarium? Du behöver köra med nitrivec eller andra medel med goda bakterier för akvariet.
#14 - 11 augusti 2010 20:22
Ska göra en sånt där test och titta vad som sägs! Fanns dock inget hemma hos djuraffären här i byn.. Kommer med besked så fort jag vet nåt mer :-)

Annons