Döda Äppelsnäckor

#1 - 18 oktober 2012 12:55
Jag sålde för ett tag sen ett gäng äppelsnäckor, det är lite mer än två veckor sen, nu mailar köparen och skriver att flera stycken dött?! Vad tycker ni att man gör i den situationen? Inte hört att det skulle vara några problem från andra köpare.
#2 - 18 oktober 2012 13:14
om det är mer än två veckor sen så får nog köparen skylla sig själv. då är det inte ditt fel utan snarae köparens kassa vattenvärden eller nått sånt.
#3 - 18 oktober 2012 14:27
Diskutera med köparen om vad som kan ha gått fel, ingen blir arg och båda lär sig något.
Ladda med frågor om hur hen har gjort med snäckorna efter köpet.
#4 - 18 oktober 2012 14:28
Håller nog med hannesc där äpple snäckor klara ganska mycket. Fick snäckor mitt i vintern och dom var rejält kalla när dom kom fram men tog en vecka innan dom började kika ut ur skalet. Har snäckor i ett kar utan filter och ytters lite cirkulation bara massa växter och dom verkar stortrivas.
Gissar på riktigt dåliga vatten värden alt att dom har gått i dvala.
#5 - 18 oktober 2012 15:48
Jag mailade en av mina andra köpare för att dubbelkolla och där var allt fint med snäckorna och han köpte många =)
Har svarat på köparens mail med diverse olika frågor.
Jag har också erfarenhet av att de klarar rätt mycket, därför jag tycker det är konstigt att de bara skulle dö helt plötsligt.. Hon skrev dock att de luktade illa, men de borde de ju inte göra om de gått i dvala..
Hade ni skickat nya snäckor eller låtit personen köpa nya istället om de hade velat ha fler?
Christer5
#6 - 18 oktober 2012 15:50
Får man skicka snäckor ?
#7 - 18 oktober 2012 17:38
jadå. var hemma hos gonzo44 o frugonzo häromdagen. de skickar snäckor varje dag. har typ 400 snusdosor hemma som de skickar i. jag skickade med med snusdosor när jag sålde snäckor. snäckor klarar ju sig flera dagar ovan ytan.

men det går att skicka räkor o fisk med.
#8 - 19 oktober 2012 14:57
Säg till han att vänta några dagar då dom ibland kan fejkdö(?:P) Det har ivarjefall jag varit med om, hade en som låg på sidan helt stilla i säkert 3dagar
#9 - 19 oktober 2012 15:09
Det är inte tillåtet att skicka levande djur med posten......
#10 - 19 oktober 2012 21:22
hannesc skrev:
jadå. var hemma hos gonzo44 o frugonzo häromdagen. de skickar snäckor varje dag. har typ 400 snusdosor hemma som de skickar i. jag skickade med med snusdosor när jag sålde snäckor. snäckor klarar ju sig flera dagar ovan ytan.

Visst kan saker och ting gå fel vid skickning av både levande och icke levande gods. Jag köpte själv sex äpplen av ovan nämnda säljare (inte av dig, hannesc), endast två överlevde. Två var döda redan vid framkomsten, två överlevde några timmar och två är nu stora bamsingar vid god vigör. Mina vattenvärden är excellenta. Jag fick aldrig någon kompensation från säljaren, och inte heller någon form av "beklagar missen" eller liknanade.

Såklart väljer man själv vilken inställning man vill ha som säljare. Men när jag köper, så uppskattar jag tusen gånger mera en säljare som visar att de bryr sig om det de skickat iväg, och som visar att de värdesätter nöjda kunder. Så mitt råd till trådstartaren blir att hellre vara lite mera tillmötesgående än lite mindre. Har du mängder av äpplen över hemma så erbjud nya som ersättning. Om inte så kan du ta upp diskussionen om köparen vill ha del av köpesumman tillbaka. Som säljare vinner man alltid på att visa goodwill, även om kunden inte alltid har helt rätt.
#11 - 21 oktober 2012 20:08
Köparen kommer få nya snäckor postade imorgon bara för att slippa negativ respons från någon... Dör dessa också känns det dock som att det är något som strular i köparens akvarium och inte mer jag kan göra..

Annons