Döda Ancistrusar

#1 - 15 augusti 2007 11:14
mina 2 små ancistrusar har dött och jag behöver lite detektivhjälp. [:-28]

Jag har:

*200 liter vatten
*5 synnerligen elaka malawi goldens som ibland jagade ancistrusarna (och hade ätit lite på de döda ancistruskropparna[:(!])
*inget nitrit (har kollat)
*En del cyanoalger (tyvärr)
*7,5 ph
*brunalger att äta på

*Jag struntade i AquaSafe (som tar bort klor och tungmetaller) vid förra delvattenbytet. dumt gjort? en av dem var lite "blekt" på sidan, blev dem ihjälklorerade?

*en av dem var 2 cm och den andra var 3 cm.

/en väldigt ledsen f.d. Ancistrusägare
#2 - 15 augusti 2007 11:28
Hade också väldigt svårt med mina ancistrus från början innan vi började med aquatan, samma som aquasafe antar jag..

Det var nog säkerligen nåt i vattnet vid bytena som gjorde våra upprörda varje gång och dom blev sjuka osv..

Men då körde vi med ljummet vatten och det är ju mycket grejer i varmvattnet, sen testade vi kallvatten bara som fick stå en dag i hinkar, men numera kör vi bara kallvattnet direkt, och det funkar bra..
Men vi kör alltid aquatan vattenberedningsmedel iaf för säkerhetsskull och sen dess har alla varit friska jämt och fick inga såna symptom som dom andra fick..

Så tråkigt att mista dom liksom :( Vi visste inte vad som var fel först, men kör du med varmvatten så kan det bero på det..
#3 - 15 augusti 2007 12:24
Hade du haft dem länge?
#4 - 15 augusti 2007 12:31
nix. jag hade havt dem i två veckor
#5 - 15 augusti 2007 12:32
[quote=Zirconia;1006507]Hade också väldigt svårt med mina ancistrus från början innan vi började med aquatan, samma som aquasafe antar jag..

då ska jag från och med nu alltdid ha i aquasafe.
#6 - 15 augusti 2007 12:39
Jag vet också att de kan vara känsliga just i början när de är små så det kan vara ren otur också :(
Sen tror jag att det är smart att inte koppa i dem precis INNAN ett vattenbyte utan precis EFTER. Chocken blir mindre då :)
#7 - 15 augusti 2007 12:58
Hmm... det är alltid jättesvårt med små ancistrusar, de är väldigt känsliga tyvärr :(
#8 - 15 augusti 2007 18:12
Hur ser cyanoalger ut? Eller är de överhuvudtaget synliga för blotta ögat?
#9 - 15 augusti 2007 18:20
Pleko skrev:
Hur ser cyanoalger ut? Eller är de överhuvudtaget synliga för blotta ögat?

cyanoalger är blågröna slem flak som lägger sej över växterna...... tror inte ngn kan missa dom.:)
#10 - 15 augusti 2007 18:23
Kan de också lägga sig över botten? I så fall tror jag jag hade dom i mitt akvarie nån gång för länge sedan...
#11 - 15 augusti 2007 18:44
de tycker om att ligga på botten och vara mycket mycket fula.
#12 - 15 augusti 2007 18:59
de tycker om att ligga på botten och vara mycket mycket fula.

Det måste vara dom jag hade en gång när det var jättesmutsigt i akvariet. Hur skadliga är de?
#13 - 16 augusti 2007 16:49
gav du dem ingen övrig föda förutom algerna i akvariet så har de nog dött av svält. de behöver ju egna tabletter som är speciellt gjorda för malar som äter alger.

sen är ju lite mindre ancistrusar känsligare för vattenvärdesvängningar än de större, så om du är säker på att de var mätta och glada i övrigt, och sen plötsligt blev sämre, så kan det ju ha varit vattenbytet.

använder du teststickor när du mäter nitrit? de kan visa väldigt fel, så det kan i så fall ha varit nitrit som spökade. använd dropptester och mät ofta.

jag har också alltid i Aquasafe när jag byter. jag häller i det precis innan jag ska hälla ner vattnet i akvariet. tar kallvatten som sedan får stå i hinkar så att det blir rumsvarmt. det har funkat bra (har 3 ancistrusar).

lycka till i fortsättningen!
#14 - 17 augusti 2007 12:09
Attans skrev:
Hmm... det är alltid jättesvårt med små ancistrusar, de är väldigt känsliga tyvärr :(

Håller med, de kan dö knall fall bara sådär, utan anledning, även i ett väl ingånget akvarium. Köp större Ancistrusar nästa gång....de är tåligare...

Annons