Döda ancistrus

#1 - 10 februari 2006 18:10
Hejsan! Sökte först lite bland gamla trådar men hittar inte riktigt allt jag undrar över....

Nåväl, jag införskaffade en ny mal i lördags då jag adopterat bort min gamle gibbiceps å behövde något som smaskade alger. Firren jag köpte var en golden ancistrus, inte så stor men ändå i säljstorlek. Koppade i den i karet enligt konstens alla regler, kollade även innan dess att nitritvärdena i karet var ok (ibland är man lite övertydligt :rolleyes:). Såg sen inte skymten av firren förrän jag håvade upp den död på måndageftermiddagen, såg ut att ha varit död i minst en dag. Ringde butiken och blev lovad en ny. Hämtade den på tisdagen, en större rackare denna gången. Pigg som sjutton var han. Var denna gången EXTREMT noga med ikoppningen... Sen jag släppte ner firren i karet så vart den bortblåst! Hittade den idag, fredag, mycket död och nästan halvt upplöst, den firren kan inte heller ha levt länge efter det att den kommit ner i karet. :mad: Kollade nitrit å nitrat vädrena när jag fått upp firren ur karet, båda helt ok.

Från butiken misstänker de salt och koppar. Salt har jag inget i karet då mina pansisar inte trivs i det, koppar kan jag inte utesluta men det ska tydligen aqutan kunna ta hand om å det har jag i enligt dos... Ska lämna in ett vattenprov i butiken på måndag för att se om de hittar något som kan förklara det hela. Har sökt min hyresvärd för att kolla med dem om de bytt ledningarna någonstans som kan ge förhöjda kopparvärden som inte aqutanen fixar, men har inte fått tag i dem. Vi har dock fått ruggigt bra varmvatten temp på sista tiden i lägenheten, mätte den till 65grader, det har vi icke haft förut, gör ju att man börjar ana något...
Vi har haft bortfall av syrrans guppy (de som går i 53L) sedan mellandagarna (mycket bortfall!) men mina pansisar (54L å 200L) å syrrans ancistrus (går i 53L) mår toppen som det ser ut.

Tre kar finns i gång i lägenheten, alla tre vill ha vattenbyte i helgen. Hur sjutton gör jag? Jag kan tappa upp kallvatten i en 25L dunk jag har å låta den stå tills i morgon eller söndag så kalk hinner sjunka å temp hinner stiga. Men det vattnet räcker bara till de två små karen (53 och 54L), mitt 200L blir det värre med. Ska jag skita i det vattenbytet å riskera att ha skit kvar där?

Sorry, det blev långt... Hoppas ni orkade läsa allt... [:o]
Tack på förhand! /Åsa
#2 - 10 februari 2006 18:28
Det finns CU test.
#3 - 10 februari 2006 18:32
Visst men ingen butik öppen nu... :) Dessutom hade de inga Cu-test i butiken, har redan kollat med dem på telefon strax innan de stängde...
#4 - 10 februari 2006 19:43
skippa vattenbytet,
bättre att ha levande fiskar...
#5 - 11 februari 2006 06:04
hej

Om nitrit och ph var ok så tycker jag det låter som du fick ett dåligt exemplar
Malar är en av de tåligaste fisk arterna tycker jag av min erfarenhet.
Men det är nog ingen idé att gå till affären o kräva en ny.
köp en större någon annanstans. Jag hade själv en albino ancistrus i storlek XL den va dyr hade den en månad sen va den i slagsmål fick ett sår fick sedan svampinfektion och dog :( kanske just albino malar är känsliga
mina vanliga malar har klarat sig även vid högre nitritspikar.
/bobbyfuller
#6 - 11 februari 2006 11:01
Hej Åsa!

Tragiskt med de döda ancistrusarna [:(] Jag skulle också skita i vattenbyten tills det att jag fått reda om det är nåt fel på vattnet.

Sen skulle du kanske kunna ge din syster ett litet gäng amanoräkor och ta över hennes ancistrus :) 53 liter är faktiskt på tok för litet för en ancistrus, som borde ha minst 120l.

Hoppas det löser sig med vattnet. Aqutan binder koppar, men det kanske inte räcker i fall det skulle vara väldigt höga halter.

Lycka till!
#7 - 13 februari 2006 03:49
Jag tror nog bobbyfuller är något på spåret...

Albino är ju en mutation, och något som i det fria troligtvis skulle bli uppkäkat långt innan de hinner yngla av sig. När man sedan avlar på en mutation borde risken vara stor att några generationer senare är känsligare än "urtypen" av arten.

Fast jag är ju inte någon grym genetiker (eller vad det nu heter) eller ens biolog... Men nog är det en rimlig gissning?
#8 - 13 februari 2006 19:59
Men se det är ju jag, både grym genetiker och biolog, i alla fall säger examensbeviset det så fort jag får det i händerna snart... :D

Tack för alla svar!
Vart förbi hos akvariebutiken idag å fick vattnet testat för de prover jag inte redan kollat hemma. Allt vart ok, inklusive kopparn... Humm.... Snackade ett tag med killen bakom disken, hans övergripande intryck av ancistrus är att de kan vara känsliga mellan byten av akvarier. De gör dagliga mindre vattenbyten å en veckorengöring, själv kan man väl inte säga att man har lika rent kar, gör 10-20% byten en gång per vecka. Så skillnad måste det ändå vara från deras till mitt kar... Eftersom första firren vart liten (ca 3cm eller lite där över) och den andra vart inte långtifrån fullvuxen så börjar jag funder på annan typ av mal istället för att hålla koll på algerna... Men som sagt, vattnet verkar det inte vara fel på, inte kemiskt i alla fall... Surt, hade varit skönt att skylla på det....

Tack å hej!
/Åsa
#9 - 13 februari 2006 20:06
[QUOTE=Ohlsson]Men som sagt, vattnet verkar det inte vara fel på, inte kemiskt i alla fall... Surt, hade varit skönt att skylla på det....[/QUOTE]

Men koppar är ju giftigt för fiskarna. Har du koppar i vattnet bör du definitivt använda vattenberedningsmedel.
#10 - 14 februari 2006 08:36
Gör jag, har Aqutan i enligt dos... De mycket små mängder som uppmättes bör försvinna med Aqutan, men här i Uppsala svänger tydligen koppar halten från då till då enligt en kollega till mig, kan ju betyda att jag haft en spik i karet med kopparhalt men att den nu håller på att klinga av. Som det är nu var inte värdena ens i riskzonen som sagt...
#11 - 14 februari 2006 09:14
är det inte så att om butiken har mkt amonium i sitt vatten, så kan det vara rent skadligt att koppa in fisken. Släng då hellre i den direkt.

rätta mig om jag har fel :D
#12 - 14 februari 2006 11:19
[QUOTE=Ohlsson]Gör jag, har Aqutan i enligt dos... De mycket små mängder som uppmättes bör försvinna med Aqutan, men här i Uppsala svänger tydligen koppar halten från då till då enligt en kollega till mig, kan ju betyda att jag haft en spik i karet med kopparhalt men att den nu håller på att klinga av. Som det är nu var inte värdena ens i riskzonen som sagt...[/QUOTE]

Låter otäckt med kopparspikar!

[QUOTE=Ohlsson]är det inte så att om butiken har mkt amonium i sitt vatten, så kan det vara rent skadligt att koppa in fisken. Släng då hellre i den direkt.[/QUOTE]

Hmm, det låter konstigt måste jag säga...
#13 - 14 februari 2006 13:22
Ohlsson:
Så bra! =) Då kanske du kan tala om ifall det finns någon grund för mina spekulationer... *nyfiken*

[QUOTE=jower]är det inte så att om butiken har mkt amonium i sitt vatten, så kan det vara rent skadligt att koppa in fisken. Släng då hellre i den direkt.

rätta mig om jag har fel :D[/QUOTE]

Låter konstigt... En mjukare övergång från en vattenkvalité till en annan borde ju vara endast av godo. (Dessutom borde väl butiken med sådana vattenbytesrutiner inte ha särdeles hög amoniumhalt...)
Själv har jag ditchat koppning... Ids helt enkelt inte, och än så länge har det gått bra... =)
#14 - 14 februari 2006 13:25
[QUOTE=Glajdarn]Låter konstigt... En mjukare övergång från en vattenkvalité till en annan borde ju vara endast av godo. (Dessutom borde väl butiken med sådana vattenbytesrutiner inte ha särdeles hög amoniumhalt...)
Själv har jag ditchat koppning... Ids helt enkelt inte, och än så länge har det gått bra... =)[/QUOTE]

Men varför har du gjort det? Du säger ju själv att en mjukare övergång från en vattenkvalité till en annan borde ju det bästa? Så varför ta onödiga risker med fiskarna hälsa och/eller liv som insats??

Annons