Hejsan! Sökte först lite bland gamla trådar men hittar inte riktigt allt jag undrar över....
Nåväl, jag införskaffade en ny mal i lördags då jag adopterat bort min gamle gibbiceps å behövde något som smaskade alger. Firren jag köpte var en golden ancistrus, inte så stor men ändå i säljstorlek. Koppade i den i karet enligt konstens alla regler, kollade även innan dess att nitritvärdena i karet var ok (ibland är man lite övertydligt :rolleyes:). Såg sen inte skymten av firren förrän jag håvade upp den död på måndageftermiddagen, såg ut att ha varit död i minst en dag. Ringde butiken och blev lovad en ny. Hämtade den på tisdagen, en större rackare denna gången. Pigg som sjutton var han. Var denna gången EXTREMT noga med ikoppningen... Sen jag släppte ner firren i karet så vart den bortblåst! Hittade den idag, fredag, mycket död och nästan halvt upplöst, den firren kan inte heller ha levt länge efter det att den kommit ner i karet. :mad: Kollade nitrit å nitrat vädrena när jag fått upp firren ur karet, båda helt ok.
Från butiken misstänker de salt och koppar. Salt har jag inget i karet då mina pansisar inte trivs i det, koppar kan jag inte utesluta men det ska tydligen aqutan kunna ta hand om å det har jag i enligt dos... Ska lämna in ett vattenprov i butiken på måndag för att se om de hittar något som kan förklara det hela. Har sökt min hyresvärd för att kolla med dem om de bytt ledningarna någonstans som kan ge förhöjda kopparvärden som inte aqutanen fixar, men har inte fått tag i dem. Vi har dock fått ruggigt bra varmvatten temp på sista tiden i lägenheten, mätte den till 65grader, det har vi icke haft förut, gör ju att man börjar ana något...
Vi har haft bortfall av syrrans guppy (de som går i 53L) sedan mellandagarna (mycket bortfall!) men mina pansisar (54L å 200L) å syrrans ancistrus (går i 53L) mår toppen som det ser ut.
Tre kar finns i gång i lägenheten, alla tre vill ha vattenbyte i helgen. Hur sjutton gör jag? Jag kan tappa upp kallvatten i en 25L dunk jag har å låta den stå tills i morgon eller söndag så kalk hinner sjunka å temp hinner stiga. Men det vattnet räcker bara till de två små karen (53 och 54L), mitt 200L blir det värre med. Ska jag skita i det vattenbytet å riskera att ha skit kvar där?
Sorry, det blev långt... Hoppas ni orkade läsa allt... [:o]
Tack på förhand! /Åsa