Död red chrystal

#1 - 25 april 2008 17:23
Hej,

Har ett sällskapsakvarium med lite tetror, mollys, 2 malar samt två amonaräkor och två red chrystal räkor (numera en red chrystal).

Hittade precis en Red Chrystal död.

Akvariet har varit igång i ca 2 månader. räkorna har jag haft i en månad.

Har hört att räkor är mycket kännsliga för tungmetaller.

Vände på stenar nu och hittade en som såg ut så här: http://bp2.blogger.com/_EXO_Tah3zqI/SBIRIfCVh7I/AAAAAAAAASw/p3QBYl21INs/s1600-h/sten+ur+akvariet.JPG

Frågan är om detta är rost eller dyligt? ser ut som rost.
Har tagit ur stenen nu. hur räddar jag vattnet i sådana fall?

eller är det jag som är paranoid?

MVH/ Inte så glad nybörjare längre
#2 - 25 april 2008 17:34
Har du tagit stenen ute i naturen? I så fall kan det mycket väl vara metaller i den.

Om det bara är dina red crystal som påverkas skulle jag säga; ta ut stenen/stenarna, byt vatten som vanligt (1 gång i veckan). Efter ett par veckor kan du fixa nya räkor.

Men tänk på att räkor trivs när det är många! Minst 6-10 st.
#3 - 25 april 2008 17:37
Har köp den på en zooaffär. 3 samtidigt men bara en som ser ut som den där.

Hittade även ett skal precis där den dött.

Kan dom dör när dom ömsar?
#4 - 25 april 2008 21:42
Om det är dåliga vattenvärden eller om den inte fått bra mat kan det bli problem vid ömsningen. Problemet brukar då vara att skalet inte lossnar och då kan de dö. Men om det låg bredvid så har den ju tagit sig ur det utan problem. Men precis efter ömsningen är de också extra känsliga.
#5 - 26 april 2008 13:30
Jag har liknande problem med kolsten. Det blir liksom oranga områden på en del ställen av stenen.

Jag ska ta ut stenen om ingen har något svar på om det är ofarligt eller inte.
#6 - 26 april 2008 13:35
Btw. Hade annars tänk ha CR i detta kar.
#7 - 26 april 2008 18:37
Adaw skrev:
Jag har liknande problem med kolsten. Det blir liksom oranga områden på en del ställen av stenen.

Jag ska ta ut stenen om ingen har något svar på om det är ofarligt eller inte.

Är det kanske mycket metaller i ditt vatten? Kolsten har jag haft i akvarium och det har aldrig hänt något med dom.
#8 - 26 april 2008 21:52
Hm, vet ej. Är ju bara på en utav 7 st stenar och det kommer alltid tillbaka på samma ställe på stenen om man skrubbar bort det. Har haft stenen i 3 olika kar och den har alltid varit så sen dag ett.

Annons