Död och sjukdom på besök

#1 - 6 november 2010 08:52
Den lilla randiga som tappade färgen men sen fick den tillbaka hittade jag under en sten igår. Halvt livlös låg den och guppade under stenen. Tog upp den och avslutade lidandet.
Sen tittade jag runt på de andra fiskarna och fick se att endel hade vita prickar - vita pricksjukan... Ringde till en vän som har fiskar och hörde om hon hade hemma nå medecin och jo det hade hon. Hämtade medecin och medecinerade igår kväll. Saltade även akvariet och fiskarna blev mycket piggare efter ett saltbad.
Har kollat runt och läst på endel om sjukdomar, tyvärr finns det inte så många bilder som visar olika sjukdomar, vad jag hittat iaf.
Försökte ta en bild på en sjukling:
[ATTACH=CONFIG]38915[/ATTACH]
Tycker inte att det ser ut som på bilden på medecin asken direkt, svårt för en som är ny inom detta... Någon som vet?

Hur som helst, har läst att man ska se skillnad ganska snabbt efter att man medecinerat. Tycker eg att endel fiskar fått fler prickar idag. Kanske är det svamp av något slag? Många frågetecken...
Konstigt med en av fiskarna är att den vill simma på sidan och ha huvudet neråt och beter sig sjukt men denna har inga prickar och ser helt frisk ut annars...

Nå väl, ett glädjeämne i allt tråkighet och all förvirring... Målningen är klar :)

[ATTACH=CONFIG]38916[/ATTACH]

Sorgsna sjuk kramar från oss...
Lotta
#2 - 6 november 2010 09:22
Påminner om prickarna mina diskusar hade http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8739 ...
Vet inte vad det var, men EXIT botade dem...
#3 - 6 november 2010 10:27
Det var väldigt likt... Och det är inte vita pricksjukan eller? Typiskt, röd dag idag... inget öppet och ska inte till Arvidsjaur förränn på måndag eftermiddag... Suck! Vad tusan ska jag då göra???
#4 - 6 november 2010 15:42
Ser ut som vita prick, men det är i förstadiet och inte så farlig nu i början. Skulle du inte medicinera däremot kommer de att dö, men du kan vänta tills på måndag. Höj tempen i karet till runt 27 så länge...
#5 - 6 november 2010 20:05
Medicinerade mot vita prick igår kväll... Två stycken stendöda ikv och två till väldigt illa däran, som vi hjälpte få slut på lidandet.. Så totalt har 5 dött nu. Har saltat och höjt tempen. Får bara vänta och se om det är någon som överlever... Hade en kompis på besök tidigare idag, hon har fiskar och sa att det såg inte ut som vita prick utan som någon svamp... så så nå nå... som sagt är väl bara att vänta och se, vet inte annars vad jag ska göra??
#6 - 6 november 2010 23:11
Kan du fixa någon bättre bild?
#7 - 7 november 2010 13:32
Fiskarna som hade prickar/fläckar/svamp har dött så jag kan tyvärr inte ta någon bild :(
#8 - 8 november 2010 06:21
Konstigt, tycker det är väldigt få/ingen som brukar dör av vita prick...
#9 - 8 november 2010 08:05
Men det verkar ju som att det inte är vita prick. Eftersom medecinen mot vita prick inte verkade fungera och att enl min kompis som har haft fiskar länge intetyckte att det såg ut som vita prick, mer som någon sorts svamp... ;) Men men, ingen mer som dött iaf. Alltid något!
#10 - 8 november 2010 08:43
Om det är vita prick, behandla gärna flera gånger på raken - upp till fyra behandlingar kan behövas, eftersom medicinen inte tar på parasitens alla livsstadier. Kolla också bäst före-datum på medicinen.
#11 - 9 november 2010 12:04
Tack Jens! Men som sagt det var nog inte vita prick... Har behandlat mot svamp igår, så får vi se hur de går... Medecinen var det bra datum på ;)

Annons