Död MH

#1 - 5 oktober 2004 22:55
Min MH dog idag. Det är inte lampan som har dött(jag har bytt den utan resultat). Är det någon som vet vilken del som kan ha laggt av? Det är en Giesemann Nova II.

Tack /Henrik
#2 - 6 oktober 2004 07:37
Kan det finnas någon säkring någonstans bland elektroniken ?
#3 - 6 oktober 2004 08:19
Kan tänka mig att kondensatorn kan gå sönder. Har du provat att mäta dig fram? Kolla även kontaktstiften i socklarna. De är fjärderbelastade och kan gå sönder och glappa pga värmen.
#4 - 6 oktober 2004 10:22
Jag ska kolla båda delarna.

Tack /Henrik
#5 - 6 oktober 2004 18:25
Kolla först efter nån säkring.
Kondensatorn är ingen del som är kritisk för funktionen, den är där endast för att faskompensera för den fasförskutning mellan ström och spänning som reaktorn ger.

Men kortslutning i kondensatorn orsakar att säkringen går så den kan vara ett indirekt fel.
Drivdon för MH kan vara av 2 typer, vanligast är en kombination av reaktror(drossel)/tänddare/ev. kondensator eller så är det byggt med elektronik så kallat HF-don(oftast lägre effekter)
vilken sort har du?
#6 - 7 oktober 2004 21:48
Idag gick den igång fast under ganska högljuda protester(den brummade högt och startade långsamt). Jag vet inte om det kan vara någon ledtråd i sammanhanget. Någon säkring har ju iaf inte gått. Lampan är på 150 w Jag kan ju öppna och kolla hur det ser ut.

/Henrik
#7 - 8 oktober 2004 17:57
Brummar den är det nog en vanlig reaktor för 50hz ej HF-don.
vid tändproblem bör man nog kolla upp tändaren/lampan först.
drosseln mäts med en resistansmätare.
#8 - 12 oktober 2004 06:38
Drivdon för MH kan vara av 2 typer, vanligast är en kombination av reaktror(drossel)/tänddare/ev. kondensator eller så är det byggt med elektronik så kallat HF-don

Jag har MH med drossel och tändare men ingen kondensator. Jag tycker den surrar onödigt mycket. Tar en kondensator bort surret ?
//Stefan
#9 - 12 oktober 2004 09:28
En kondensator är nog inte lösningen på problemet.
bäst är att försöka dämpa vibrationerna som drosseln avger, ofta förstärks dessa i det kabinett drosseln sitter monterad i.
Bäst är om drosseln är monterd på tex. "gummikuddar" så minimalt med vibrationer överförs till kabinettet.
Om själva drosseln surar kan man använda lack för att få bort dessa.

Annons