Död Mal !!??

#1 - 14 november 2007 18:16
Jag upptäckt imorse att en av mina två malar hade dött [:o]

Jag har ett 400 L Malawikar med totalt 24 unga Malawiciklider och fram till imorse 2 st malar. Mitt filter består av ett stort biologiskt bakom min back to nature bakgrund, 1000 L pump + 2300 L cirk-pump.

Karet har varit igång ca 1 månad. Det enda som hänt de senaste dagarna är att det bildats väldigt mycket bruna alger. (enligt experter s k kiselalger).
Vad jag har förstått är det normalt för nystartade kar och brukar ge med sig efter en tid?

Jag gjorde även mitt andra vatten byte i helgen (10/11) och mätte i samband med det vattenvärden utan anmärkningar.

Varför dog min Mal ?? Är det normalt att de bara kan då sådär? Man blir ju lite fundersam liksom...
#2 - 14 november 2007 19:31
Lelle76 skrev:
Jag upptäckt imorse att en av mina två malar hade dött [:o]

Jag har ett 400 L Malawikar med totalt 24 unga Malawiciklider och fram till imorse 2 st malar. Mitt filter består av ett stort biologiskt bakom min back to nature bakgrund, 1000 L pump + 2300 L cirk-pump.

Karet har varit igång ca 1 månad. Det enda som hänt de senaste dagarna är att det bildats väldigt mycket bruna alger. (enligt experter s k kiselalger).

Vad jag har förstått är det normalt för nystartade kar och brukar ge med sig efter en tid?

Jag gjorde även mitt andra vatten byte i helgen (10/11) och mätte i samband med det vattenvärden utan anmärkningar.

Varför dog min Mal ?? Är det normalt att de bara kan då sådär? Man blir ju lite fundersam liksom...

har hört att den vanligaste orsaken till att en mal dör är att den inte får ngn mat, om den äter alger så måste du lägga i lite på natten! är karet nytt så finns det inte så mycket att äta :( hände typ samma sak för mig, en dyr och fin mal som dog..
#3 - 14 november 2007 21:32
det är som sagt nystartat och då är vattnet aldrig exemplariskt och fiskarna får sina törnar och sen har du ju inte direkt mjukstartat eller hur;)
#4 - 15 november 2007 07:39
Byter du 20-30% vatten en gång i veckan eller? Hur pass nystartat är akvariet? Verkar ju som om du har fyllt det med väldigt mycket fisk väldigt snabbt. Mäter du med teststickor eller dropptest? Teststickor är inget att ha. Det kan väl ha varit ett svagt exemplar... eller så har du lite problem med vattenvärdena.

Mata malarna med algtabletter när det blivit mörkt, som någon sade.
#5 - 15 november 2007 08:47
Eller så kan det vara malawicikliderna som terroristerat den till döds. Eller en kombination av för lite mat, nåt problem med vattnet, och mobbing från övriga fiskar.
#6 - 15 november 2007 15:02
Framgår inte vad för mal du har, vissa gnager på trä och har du en ny trärot eller nåt så kan det kanske vara nåt skit i roten som är giftig.
#7 - 15 november 2007 17:19
eftersom karet är startat för ca 1 mån sen så tror jag inte men behöver spekulera särskilt mycket och dessutom Hur det är startat....

Annons