död mal

#1 - 14 oktober 2007 10:29
Varför klarar sig inte mina algätarmalar? det finns alger i akvariumet på min btn och alla stenar å snäckor men de sätter sig bara på glaset... de klarade sig knappt en vecka:s :(
#2 - 14 oktober 2007 11:49
testa med att ge dom lite mat när det är mörkt, jag brukar bryta sönder 1-2 tableter och lägga ner innan jag lägger mig..
#3 - 14 oktober 2007 11:54
viktor333 skrev:
Varför klarar sig inte mina algätarmalar? det finns alger i akvariumet på min btn och alla stenar å snäckor men de sätter sig bara på glaset... de klarade sig knappt en vecka:s :(

bara för att affären kallar dom en sak så betyder inte det att dom är det..,
man skall alltid kolla upp fiskar INNAN man köper dom...
#4 - 16 oktober 2007 07:58
bara för att affären kallar dom en sak så betyder inte det att dom är det..,

man skall alltid kolla upp fiskar INNAN man köper dom...

Men jag är helt säker på att det e en älgätarmal, har försökt två gånger i två olika affärer nu. Vad skall jag göra för jag vill ju hålla akvariet rent!
#5 - 16 oktober 2007 08:06
viktor333 skrev:
Men jag är helt säker på att det e en älgätarmal, har försökt två gånger i två olika affärer nu. Vad skall jag göra för jag vill ju hålla akvariet rent!

Någonting gör ju att de inte mår bra.... Att det bara finns alger räcker inte för att de skall trivas. Antar att det är ancistrus du pratar om och de säljs ofta i väldigt små exemplar vilket gör dom extra känsliga för förändringar i tex vattenkvalitet.
Kolla upp så att karet har bra värden och utgå från det...
#6 - 20 oktober 2007 13:21
kanske är bakterier på botten eller liknade?
#7 - 21 oktober 2007 03:01
viktor333 skrev:
Men jag är helt säker på att det e en älgätarmal

För lite älgar kanske..... Kunde bara inte låta bli. Den var nästan i klass med min sambos felsägningar. Att dom svälter ihjäl på en vecka är inte troligt. Ingen annan fisk som dör?
#8 - 21 oktober 2007 07:24
[quote=eriahl;1036328]För lite älgar kanske..... quote]

Hur tusan kunde jag missa det...:D:D
#9 - 21 oktober 2007 07:58
Jag gissar på något av detta:

> För hög nitrit-halt i vattnet (köp dropptester och mät ofta. du gör väl regelbundna delvattenbyten?)

> Speciellt känslig mal

Du måste ta reda på exakt vilken fisk du köpt.. "algätare" kan vara massor av olika fiskar med helt olika krav. Kanske var det en otocinclus (länk här), de är väldigt känsliga och jag råder dig att inte köpa sådana igen.
Om det var en ung ancistrus (länk här) så kan den ha varit känslig för dålig vattenkvalitet. Det finns även andra algätande fiskar som liknar ancistrus, men blir mycket större. Var noga med att inte köpa en fisk som blir för stor för ditt akvarium.

Titta vad den fisk du är intresserad av heter, leta sedan i böcker och använd sökfunktionen för fiskar här på Zoopet INNAN du köper fisken för att se om den passar i ditt akvarium. Lita INTE på vad de säger i affären, de vill bara sälja.

> Fisken var stressad/sjuk redan i affären och klarade inte flytten.

> Fisken fick för lite mat (algätande malar måste få stödmatning med speciella algtabletter, dessa matar man med när akvariet varit släckt ett tag.) Endast algerna i akvariet räcker oftast inte.

> Fel miljö för fisken i akvariet (kan påverka, om du fått tag i en svag eller stressad fisk).

Ett bättre sätt att "hålla akvariet rent", är att försöka få en bra balans i akvariet, så slipper du alger. Du kanske har ett akvarium utan växter och då kan det bli svårt. Men har du mycket växter så satsa på att få dessa att trivas, ge växterna gödning så att de växer mycket och mår bra, då slipper du alger.

Annons