Död mal.

#1 - 12 november 2004 11:34
Hej, jag fiskade precis upp en stendöd mal ur akvariet, köpte den i tisdags. Vad tror ni kan ha varit fel? Nybörjare som man är så glömde jag fråga vad arten hette. Men det var en mal på 6-7cm. lite Brun/vit-prickig. Och har ni några andra förslag på en mal man kan ha i akvariet? Har ett 90liters med 26grader, sötvatten. Neontetrorna och svärdbärarna verkar må bra iaf.
#2 - 12 november 2004 11:53
Jag gissar att det var en ancistrus: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=315 ?

Det skulle kunna vara vad som helst - sjukdom, omställning i vattenvärden, matbrist (knappast troligt, en frisk fisk kan överleva utan mat i någon/några veckor), you name it...

Jag skulle tro att det har med vattenvärdena att göra...
#3 - 12 november 2004 12:08
Tack för snabbt och bra svar.
Ja, sådär såg den ut. Jag hade också funderingar om att det kunde vara ph-värdet som knasade. Men de andra fiskarna verkar leva loppan, ska jag gå till butiken och reklamera? Eller köpa ny mal, isåfall har ni några förslag?
#4 - 12 november 2004 12:15
reklamera kan nog vara svårt... tror inte du vinner det målet.
det är nog bara till att sörja och sen köpa en ny, det finns massor att välja mellan.
men kolla nitrit halten i akvariet, finns tester att köpa, eftersom det är något som malar i allmänhet är känsliga emot. annars är de överlag rätt tåliga. kolla här på zoopets sida med fiskarter så finns det tips och råd och olika sorters malar. samt att man kan få en hint om hur svårskötta de är. eller hör med den lokala fiskhandlaren, men kolla upp vad du köper eftersom det är bra att veta vad de äter och hur stora de blir t.ex.

lycka till
#5 - 12 november 2004 12:18
Nja, det kan vara så att de andra fiskarna (jag antar att de gått i karet ganska länge) vant sig vid en förändring av pH:t och därför mår bra...

Utan att veta några vattenvärden går det förmodligen inte att klaga (kanske inte ens då) - men har du en översnäll zoohandlare, kanske du kan få nån typ av ersättning. Det skadar i alla fall inte att fråga...

Annars är jag säker på att det finns mer kunskap på detta fora än det finns i zooaffären...
#6 - 12 november 2004 13:25
Jag köpte alla i tisdags, har precis startat upp akvariet så det kan det inte vara. Nitrithalten kan det ju vara. Men eftersom den malen jag har verkar vara nån slags överlevnads mal (1:a i svårighet här på zoopet.com) så känns det som den här malen helt enkelt var risig vid köpet. Tror jag ska köpa en ny likadan för det talas bara gott om den när man läser användarnas kommentarer.
#7 - 13 november 2004 01:19
De flesta zooaffärer som handlar med fisk brukar kunna ge ett nitrir test gratis. För det kanske är det som är problemet. Ett nitrit test är ganska bra att ha hemma för att testa sitt vatten framför allt i ett nystartat kar.

Jag tycker du ska nämna det att malen har dött men ingen annan om jag har förståt det rätt, så kanske du kan få ersättning med en ny eller få en för reducerat pris om det visar sig att du gjort allt korrekt.

Lycka till!
#8 - 13 november 2004 06:35
Avvakta gärna ett par veckor med att köpa ny mal, om det skulle varit nitrit hinner det byggas upp en bakterieflora som tar hand om det.
Förresten, hur stort är akvariet och vad har du för fisk i övrigt i det ?
#9 - 13 november 2004 23:11
Ursprungligen skickat av Karon

Avvakta gärna ett par veckor med att köpa ny mal, om det skulle varit nitrit hinner det byggas upp en bakterieflora som tar hand om det.

Förresten, hur stort är akvariet och vad har du för fisk i övrigt i det ?

Det står i inläggen högre upp.

När den här tråden ändå är igång, så kan jag ställa en till fråga.
Jag funderar på att köpa 3st Dvärggurami's (2honor, 1 hane) till min mamma i födelsedagspresent. Tror ni de skulle trivas i akvariet. Har 3 växter, en rot och en hög med kolsten.
#10 - 14 november 2004 07:13
Ögonen är ju det första man blir blind på [:-100]
#11 - 15 november 2004 11:47
Jag tror att ett par dvärggurami skulle passa bra. Köp dem i par hona+hane...
#12 - 15 november 2004 12:11
Ja, dvärggurami trivs nog bäst i par. Du kanske borde skaffa några växter till. Det finns både låga växter och flytväxter som inte tar så mycket plats i akvariet och miljön blir bättre för fiskarna. Sumatraormbunke (Ceratopteris thalictroides) t ex är en bra och lättskött flytväxt som förökar sig snabbt.
#13 - 16 november 2004 00:49
Tack för fina svar.
De hade inga Dvärggurami inne idag så det blev ett kakaduaciklidpar. Hoppas de blir fina också.

Annons