Jag känner inte att jag klankat ner på någon. Om Seastar tycker att jag gjort det så ber jag om ursäkt. Jag säger att han förmodligen är ensam, i meningen att inte många tycker att det är snyggt. Förmodligen så kommer han inte heller att tycka att det är snyggt när den legat en tid i vattnet, det kommer alger och förvittring att se till.
Jag vill gärna dela med mig av min syn på döda koraller. Dom plockas på levande korallrev för att sedan dödas och klorblekas. Världens korallrev försvinner sakta pga många olika anledningar däribland pga plockning till sovenirer. Levande korallrev skyddar många byar i världen mot naturkatastrofer. I philipinerna trängs folk undan eftersom reven skövlats och inget skydd mot tufft sjöväder finns. När inga korallrev är kvar så kan vi ju sitta och titta på våra fina korallskelett i bokhyllorna. Numera är det förbjudet att plocka och transportera korallskelett i största delen av världen, men en del fattiga länder tvingas att exploatera sina korallrev för att överleva, inte bra i längden eftersom dess länder är övärldar och är beroende av reven för mat och skydd. I sverige är det helt förbjudet att importera döda koraller, om du lägger i ditt korallskelett i karet så kommer den att förstöras sakta (mer än vad den redan är) och du kan aldrig få tag i en ny på ett lagligt sätt, såvidare du inte känner någon väldigt misslyckad saltvattensakvarist som själv tar ihjäl dom.
Själv så föredrar jag att snorkla på revet eller hålla levande koraller i akvarium. Så länge korallerna lever och växer så har dom en schans. Detta är mitt sett och se det och inget personligt påhopp eller "klankning" av någon annan. Alla måste ges relevanta beslutsunderlag. Det är först när man vet man kan välja. Att de flesta tycker att döda korallskelett är fult är (tro det eller ej)relevant information för de flesta akvarister. Jag själv försöker att skapa ett kar som de flesta som kommer in i mitt hem tycker är snyggt inclusive jag själv. Jag har inte karet för att glänsa i mina vänners beröm, men och andra sidan så vill jag inte ha ett kar som de flesta som kliver in i mitt hem tycker är fult. Allt måste värderas efter sina egna åsikter,som oftast speglas av andras, eftersom vi faktiskt inte har någon smak när vi föds.
MVH