[COLOR=black]Hej,[/COLOR]
[COLOR=black]Kan Malawi-ciklider dö i Bukvattensot, utan att det efteråt syns några spår på dom? (Jag menar som tex. uppstående fjäll, utstående ögon, mm)?[/COLOR]
[COLOR=black]***[/COLOR]
[COLOR=black]- Jag köpte 12 st ciklider (6st Malawi och 6st Tanganyika) för ett par veckor sedan och idag lever bara 3 Malawi, vara av 2 ser lite hängiga ut nu... Fiskarna har haft följande beteendemönster: [/COLOR]
[COLOR=black]Först lite dämpade och gömt sig nära botten, i grottor och växter. Ibland har det hängt kvar långa vita, trådaktiga avföringssträngar på fiskarna. De börjar hyperventilera/andas allt snabbare. Sedan successivt tappat aptiten, för att slutligen inte äta alls. De har problem med balansen och stå på botten och liksom vaggar/vinglar okontrollerat. Om de försöker simma, sker det inte i den riktning de har för avsikt att simma, utan åt viket håll som helst. De stöter emot saker, i låg fart. [/COLOR]
[COLOR=black]Slutligen blir de liggande på botten i akvariet, ibland med uppspärrade gälar. Slut! När man tar upp dom, är de jättefina i skinn, fenor osv. Det har varit samma sak med alla 9! Har kollat vattenhårdheter, PH, Nitrit/nitrat, Koppar, Ammonium och alla vattenvärden är jättefina. Har genomfört 30%vattenbyten, med jämna mellanrum. Nu har jag hällt i jodfri salt också (1dl/100l) Kan det vara Bukvattensot, som tagit mina vänner ändå?[/COLOR]
[COLOR=black]Tacksam för svar![/COLOR]
[COLOR=black]//Matts[/COLOR]