Död i Bukvattensot, utan synbara tecken?

#1 - 1 februari 2007 21:10
[COLOR=black]Hej,[/COLOR]

[COLOR=black]Kan Malawi-ciklider dö i Bukvattensot, utan att det efteråt syns några spår på dom? (Jag menar som tex. uppstående fjäll, utstående ögon, mm)?[/COLOR]
[COLOR=black]***[/COLOR]
[COLOR=black]- Jag köpte 12 st ciklider (6st Malawi och 6st Tanganyika) för ett par veckor sedan och idag lever bara 3 Malawi, vara av 2 ser lite hängiga ut nu... Fiskarna har haft följande beteendemönster: [/COLOR]
[COLOR=black]Först lite dämpade och gömt sig nära botten, i grottor och växter. Ibland har det hängt kvar långa vita, trådaktiga avföringssträngar på fiskarna. De börjar hyperventilera/andas allt snabbare. Sedan successivt tappat aptiten, för att slutligen inte äta alls. De har problem med balansen och stå på botten och liksom vaggar/vinglar okontrollerat. Om de försöker simma, sker det inte i den riktning de har för avsikt att simma, utan åt viket håll som helst. De stöter emot saker, i låg fart. [/COLOR]
[COLOR=black]Slutligen blir de liggande på botten i akvariet, ibland med uppspärrade gälar. Slut! När man tar upp dom, är de jättefina i skinn, fenor osv. Det har varit samma sak med alla 9! Har kollat vattenhårdheter, PH, Nitrit/nitrat, Koppar, Ammonium och alla vattenvärden är jättefina. Har genomfört 30%vattenbyten, med jämna mellanrum. Nu har jag hällt i jodfri salt också (1dl/100l) Kan det vara Bukvattensot, som tagit mina vänner ändå?[/COLOR]

[COLOR=black]Tacksam för svar![/COLOR]
[COLOR=black]//Matts[/COLOR]
#2 - 2 februari 2007 06:44
Det låter inte som bukvattensot nej...
Vit avföring kan däremot tyda på någon inre bakteriell infektion,
eller kanske parasit??
#3 - 2 februari 2007 07:04
Eller flagellater i tarmarna. Bukvattensot är bara sista symptomet. Fiskarna kan dö innan de kommit så långt att njurarna kollapsar vilket är det som orsakar de utsående fjällen. Om fiskarna är nya kan det vara därför de inte orkade hålla sig vid liv så länge att de nådde det sista stadiet.
När jag hade liknande problem var det inte alla fiskar som hade uppspärrade fjäll när dom dog, men alla hade vit trådliknande avföring och drog sig undan.
I mitt fall fungerade Octozin som är en medecin mot just flagellater
#4 - 4 februari 2007 17:52
1000 tack för svaren, Nu känns redan livet lite roligare!
Flagellater i tarmarna, var troligen (förhoppningsvis) orsaken till min huvudbry. Lösningen i så fall, hette/heter just Octozin. Bravo! ;)

Jag kastade mig i bilen då jag läst svaren, efter att kollat att produkten fanns i lager och for på djurbutiken. 5 minuter innan stängningsdags var jag framme/inne i butiken. Väl hemma släppte jag ut först hälften av vattnet, då en dosering är för akvarium på 160 liter. Därefter kastade jag i 7 tabletter, enligt instruktionerna på förpackningen. Detta var i fredags och de kvarbarande fiskarna verkar reagera possitivt på behandlingen. Nu på fredag har det gått 8 dagar och då fyller jag upp akvariet till normal nivå igen, då det enlige instruktionen är dags för vattenbyte. Nu är det bara att hoppas att allt går bra!
De två fiskar jag har kvar (av 13), är nu båda ute och simmar. Den som var sämst och bara höll sig stilla i grottan, var till och med ut och tog sig lite mat ikväll. Det kändes jätteskönt, då jag såg det! :p

Än en gång: -Tack för svaret/n!

Mvh
//Matts

Annons