Död hona,levande yngel?

#1 - 24 oktober 2005 19:52
Hej.
Min Platyhona är tjock som en ballong o ska snart föda men jag är lite orolig. Hon har varit så där tjock så man kan avgöra att det bara är en tidsfråga innan hon föder.
Jag har haft henne i yngelkasse 1 dag nu.
Till min fråga;Kan man på något sätt få ut ynglen om det skulle vara så att ett fastnar och honan dör?
Vet inte om jag står pall för o operera.
Ynglen e som sagt efterlängtade,Har tillochmed köpt ettt till akvarium o ha de i.
#2 - 24 oktober 2005 19:54
Om hon skulle dö är kejsarsnitt väl ända utvägen och jag har för mej att jag läst någonstans för många år sedan att det ibland lyckas faktiskt.
:)
#3 - 25 oktober 2005 07:48
Hej

Om yngeln fastnar så kan man gissa att honan har någon slags defekt och då är det väl inte så bra att föra defekten vidare eller??
Fredrik
#4 - 25 oktober 2005 14:41
Nä, det brukar vara så att ynglen viker sig i magen ir vad man ska säga.
#5 - 25 oktober 2005 14:55
Vad gäller platy och guppy och liknande ungfödare så är det faktiskt ägg honorna bär på och som kläcks i samband med framfödandet.
Min vän Frida Tollerz skrev om en guppyfödsel för drygt 20 år sedan.
Jag har artikeln på min zoon:
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=209599
#6 - 25 oktober 2005 19:07
Om man läser vad hon skriver så står det "4.Ynglen mer trillar ,än pressas ut,två till tre åt gången.De spritter upp i samma tiondelsekund som de lämnar honan efter att ha legat hoprullade som ägg inne i henne" och det tolkar jag som att dom föds i fullt utvecklat skick.
Fredrik
#7 - 25 oktober 2005 19:16
[QUOTE=fredrikakesson]Om man läser vad hon skriver så står det "4.Ynglen mer trillar ,än pressas ut,två till tre åt gången.De spritter upp i samma tiondelsekund som de lämnar honan efter att ha legat hoprullade som ägg inne i henne" och det tolkar jag som att dom föds i fullt utvecklat skick.
Fredrik[/QUOTE]
Vid den födseln.
Det finns fler som skildrat vad som händer.
Och ibland iaktagit ägg som inte kläckts förrän strax efteråt.
Men i vilken bok eller vilket nummer av Akvariet jag läst detta kan jag inte komma ihåg. Läst för mycket helt enkelt.
:D
#8 - 25 oktober 2005 20:08
Ok.Du kanske har rätt jag vet inte men blev bara tvungen att kommentera det hela -:)
#9 - 26 oktober 2005 09:21
Min platyhona födde ett antal yngel ena dagen, andra dagen såg jag att ett satt fast i öppningen. Ett par timmar senare var hon död. Masserade magen lite och ynglet lossnade. Sedan följde även tre levande yngel efter.

Annons