Död gurami! Ärtors fel?

#1 - 18 mars 2005 14:54
Ush, min ena guldgurami låg död idag när jag kom hem! Vet inte vad det kan bero på, har någon nån teori? Jag matade firrarna med två frysta ärtor igårkväll (de har aldrig fått annat än flingfoder innan). Men ärtorna låg näst intill orörda brevid en anubiasplanta, så dem hade de inte ätit så mycket av. Bara skalet på den ena var borta. Men min teori är hittills att han inte tålde ärtorna. Ärtorna gav jag för att jag ville ge Otto och Gibbicepsen lite vegetarisk kost så inte Vallisnerian blir uppäten.

Akvariet är på 160L, och fiskarna är numera 1 Eldstjärt(mycket liten), 11 Kilfläcksrasboror, 4 Svarta neontetror, 5 Silvertippstetror, 2 Siamesiska algätare, 1 Otocinclus (kompisen svullnade upp till dubbel storlek, magen blev röd och knottrig, och den dog för några veckor sen), 4 Platy, 3 Svärdbärare, 1 Gurami, 1 nyköpt Gibbiceps, jag stoppade i den i söndags.
Mitt val av fiskar till akvariet är nog lite mystiskt, men när Eldstjärten blir större så kommer några av de andra fiskarna att skänkas bort till syrran.

Har någon nån ide om vad som kan ha tagit livet av stackaren?
#2 - 18 mars 2005 16:38
Jag tror inte på att det var ärtornas fel att de dog. Tips! Tina ärtorna innan du lägger i dem. Ge algätarna annars algpiller.
Har du medicinerat i karet vid sjukdom? Bytt vatten? Var guramin gammal? Var det hane och hona? Man brukar rekomendera att ha fler honor än hanar då hanar brukar jaga rätt hårt på honor. Tyvärr brukar zoobutiker alltid sälja guramis m.f. i par.
Kanske lite mer ingående info skulle underlätta att hjälpa dig.
//Camilla
#3 - 18 mars 2005 16:42
har för mig att man ska skala ärtorna innan man matar med det.
kanske har fel vad vet jag.
mvh jocke
#4 - 18 mars 2005 17:55
Vad som dödade guramin vet jag inte, men inte var det ärtorna i alla fall.
#5 - 18 mars 2005 20:22
Tackar!

Okej, då tinar jag ärtorna hädanefter. Det var två ganska unga hannar. Det har inte varit någon sjukdom med behov av medicin i akvariet. Jag startade det i november. Nu ska jag ge dom lite ärtor.
#6 - 18 mars 2005 22:25
Kan ha vart så att den blivit ihjäl jagad av den andra hanen... Eller så dog den bara.
//Camilla

Annons