Död guppy efter första natten

#1 - 18 maj 2006 06:41
Jag och min sambo startade upp vårt akvarium i helgen. I söndags fick de första fiskarna komma i, 4 st guppys. I måndags släppte vi ner två nya guppys från en annan affär. Tyvärr hade den ena av de sista två istäppta dött efter första natten. Han stog vid ytan mest hela tiden kvällen innan, detta är ett beteende som alla guppys som vi haft ner i akvariet har haft. Men det är bara en som dött än så länge.

Är det nåt vi har missat när vi startade upp akvariet? Har läst en del nu om nitrit här på zoopet och insett att vi kanske matat lite mycket. Kan det ha dödat guppyn så snart efter starten?
#2 - 18 maj 2006 08:39
Man kan ha otur och få in mindre livskraftiga guppys som dukar under av stress, min erfarenhet.

Men annars; Köp ett snabbtest (stickor) som visar bl a nitritvärdet, men även hårdhetsvärden (läs mer på akvarievatten,på huvudsidan) Köp även hem ett ammonium/ammoniak och ett syretest (dropptester, som kan vara bra att ha vid uppstart för att kolla att allt är okej)
Inkopping av guppy: släck akvariebelysningen och låt dom ligga i påsen minst 30 minuter, häll försiktigt in lite akvarievatten med handen då och då innan du släpper ut dom. Jäkta dom inte utan låt dom hitta vägen ut själva även om det tar lite tid-låt ljuset vara släckt minst en timme till efter du släppt fisken.
#3 - 18 maj 2006 10:23
Hur stort är akvariet? Hur länge har det vait igång? Har ni andra fiskar?

Jag har inte haft guppy på flera år men min erfarenhet var att de är väldigt känsliga fiskar. Förutsatt att vi pratar om de förädlade formerna. Jämfört med många andra vanliga fiskar i sällskapsakvariet är guppys i alla fall ganska känsliga.
#4 - 18 maj 2006 11:07
Jadu, akvariet är 160l tror jag. Har inte kollat så noga i papperen, men i dom trakterna är det i alla fall. Andra fiskar är två småmalar som verkar livliga. Sedan våra andra guppys, 7 st nu. Vi vattenfyllde det i lördags förmiddag, satte i växter och de första fiskarna i söndags eftermiddag. Guppys som dog sattes i måndag eftermiddag/kväll efter lite försiktig tillvänjning (i med lite akvarievatten i påsen och sedan ner med påsen i akvariet efter en viss tid).

Jag ska nog se till att skaffa lite tester för att kunna kotrollera vattnet, samt fler växter tror vi på för eventuella guppyyngel att gömma sig i. Några bra växter som är fina i ett trivselakvarium där det bara ska vara fint och trevligt?
#5 - 18 maj 2006 12:42
du bör inte köpa stickor som de rekomenderas här i tråden. dom e ghelt värdelösa och mäter inte rätt.
bätre du köper ett dropptest istället.
#6 - 18 maj 2006 14:10
Är akvariet nytt? Har ni mycket metaller i vattnet? Har ni någon syresättning :) ?
#7 - 18 maj 2006 17:55
[quote=eod]

Jag ska nog se till att skaffa lite tester för att kunna kotrollera vattnet, samt fler växter tror vi på för eventuella guppyyngel att gömma sig i. Några bra växter som är fina i ett trivselakvarium där det bara ska vara fint och trevligt?[/quote]

De lättaste växter jag har haft har varit:

Olika sorters anubias. Blad som är fina och lite mörkgröna, väldigt tåliga blad. Växer sakta men säkert. Kan bindas fast på sten eller rot och efter ett tag växer den fast i föremålet.

Javaormbunke. Längre smalare blad, enklast binda fast den i något. Väldigt tålig.

Vallisneria, finns olika sorter. Den vanliga sorten (finns större som blir gigantiska) är väldigt snabbväxande och har långa smala blad som går upp till ytan. Gräsliknande växt.

Anubias - http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14
Java - http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39
Vallisneria - http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63
#8 - 18 maj 2006 18:05
Det tar alltid tid för vattnet att mogna innan man kan stoppa i fiskar. Det tar runt 36 dar för mognadsprocessen... Till en början stiger ammoniaknivån kraftigt, med en topp efter 9-10 dar. Därefter fallar den snabbt tills den är försumbar efter ca 15 dar. När ammonikahalten sjunkar så ökar nitriterna, dessa når en topp efter ca 29 dar. Sen under 7 dar så minskas nitrithalten... Då kan du stoppa i fiskarna.
#9 - 18 maj 2006 20:29
[quote=andreassofus]du bör inte köpa stickor som de rekomenderas här i tråden. dom e ghelt värdelösa och mäter inte rätt.
bätre du köper ett dropptest istället.[/quote]

Är det inte felinfo som sprids? PH värdet uppmätt i kranvattnet stämmer då alltid med av kommunen angivna värden.

Tillägg till stresskänsliga guppys; mina är känsliga för temperaturväxlingar till kallare. Gjorde en miss då jag var tvungen att lägga dom i ett reservkar för helvattenbyte, hade två grader varmare i reservtanken och fick ett hjärnsläpp och släppte dom i ett summa tre grader kallare akvarievatten-dom var helt stela en lång tid och jag trodde dom skulle knalla in i ett fasans ögonblick, men dom hämtade sig utan bestående men.
#10 - 18 maj 2006 20:37
[quote=Tampa_b]Det tar alltid tid för vattnet att mogna innan man kan stoppa i fiskar. Det tar runt 36 dar för mognadsprocessen... Till en början stiger ammoniaknivån kraftigt, med en topp efter 9-10 dar. Därefter fallar den snabbt tills den är försumbar efter ca 15 dar. När ammonikahalten sjunkar så ökar nitriterna, dessa når en topp efter ca 29 dar. Sen under 7 dar så minskas nitrithalten... Då kan du stoppa i fiskarna.[/quote]

så du menar att det tar mer än en månad innan man kan stoppa ner fisk? var kommer skiten ifrån då? står inte fiskarna för det?
#11 - 19 maj 2006 08:52
[quote=maricici]Är det inte felinfo som sprids? PH värdet uppmätt i kranvattnet stämmer då alltid med av kommunen angivna värden.[/quote] stickor är kända för att va både svåravlästa och kan visa mycket fel på nitrit och nitrat till exempel.
ph är rätt simpelt att mäta så de kan stämma.
däremot är ph direkt ur kran ointressant för låter du vattnet stå en stund så får du ett helt annat ph.
sen undrar jag lite hur ett ph kan anges till ett visst värde då ph börjar ändras redan när vattnet lämmnar vattenverket och kan ha ett helt annat ph när det kommer till konsument.

[quote=Tampa_b]Det tar alltid tid för vattnet att mogna innan man kan stoppa i fiskar. Det tar runt 36 dar för mognadsprocessen... Till en början stiger ammoniaknivån kraftigt, med en topp efter 9-10 dar. Därefter fallar den snabbt tills den är försumbar efter ca 15 dar. När ammonikahalten sjunkar så ökar nitriterna, dessa når en topp efter ca 29 dar. Sen under 7 dar så minskas nitrithalten... Då kan du stoppa i fiskarna.[/quote]
1.
ammoniak/ammonium kommer just från fiskarna så utan fiskar kan inte vattnet mogna.
går dock att köra fishless cycling och då häller man i ammonium som bakterierna får leva på men det nämns det inget om

2.
att ange specifika dagar är också helt fel eftersom det starkt beror på akvarie till akvarie.
precis själv startat upp ett andra akvarie utan tillstymmelse till nitrit till exempel och tog kanske 10 dagar så va de inkört gällande bakterier.
så mognadsprocessen kan gå allt från 1 dag till 60 dagar typ.
#12 - 20 maj 2006 12:42
Och jag påstår att det är helt fel att stickor inte ska stämma, dessutom är dom mycket lätta att läsa av. Nackdelen är däremot att dom är dyra, mellan 169 och 220 spänn för eSHa:s förpackning på 25 st. Ett dropptest från Sera kostar mellan 100 och 170 beroende på vilket test du ska ha, och räcker till ca 50 test. Och då behöver man inte köpa både Nitrit, Nitrat, GH, KH och PH nytt samtidigt som man gör med stickorna.
Som exempel har jag ett stabilt PH värde som knappt behöver testas alls,medan jag måste göra nitrit och ammonium rätt ofta i ett problemakvarium.

Well, var och en köper vad den vill, själv kan jag tycka det är rätt bekvämt att slippa slabba med en massa kemikalier.
#13 - 20 maj 2006 16:05
[quote=maricici]Och jag påstår att det är helt fel att stickor inte ska stämma, [/quote]
hur vet du de ?

dessutom är dom mycket lätta att läsa av.

då är du rätt ensam om att tycka det, dom flesta jag pratat med tycker dom är svåravlästa och att dömma av dom bilder jag sett är jag benägen att hålla med.

sera's dropptester är inte heller bra då vissa av dom är ökänt dåliga på att visa rätt, speciellt nitrat testet.
100-170kr låter dyrt, tror ja gav 69kr för ph testet jag har från jbl 80 tester.
89 tror ja ja gav förra året för jbl nitrittest 60 tester.
#14 - 20 maj 2006 16:08
jag tror inte ja har hört nån förut som säger något positivt om stickor. kanske dom har blivit bättre?
#15 - 20 maj 2006 16:12
tveksamt men möjligt.
men det finns flera problem emd stickor.
dels ska dom hanteras på ett korrekt sätt annars är dom värdelösa.
burken ska aldrig stå öppen utan ska stängas fortast möjligast sen ska inte stickan ner i akvariet utan ska doppas snabbt och sen ska överflödigt vatten skakas av efter 1 sekund.
sen ska mätresultaten matchas mot färger och det är allt annat än lätt, långt ifrån alla har ju perfekt färgseende.

sen kommer ju alla dom situationer där stickor har hanterats rätt men kontrollerats mot dropptester och man konstaterat att stickorna visat helt fel.
nitrit och nitrat visas lite väl ofta fel, kh är dom rätt dåliga på speciellt om man behöver ett specifikt värde.
ph däremot tror ja nog dom kan va rätt bra på.

så kallat lackmuspapper har ju funnits i många år nu för att mäta ph.
#16 - 20 maj 2006 16:31
med andra ord... värdelösa ;)
#17 - 22 maj 2006 08:21
[quote=Raven]tveksamt men möjligt.
men det finns flera problem emd stickor.
dels ska dom hanteras på ett korrekt sätt annars är dom värdelösa.
burken ska aldrig stå öppen utan ska stängas fortast möjligast sen ska inte stickan ner i akvariet utan ska doppas snabbt och sen ska överflödigt vatten skakas av efter 1 sekund.
sen ska mätresultaten matchas mot färger och det är allt annat än lätt, långt ifrån alla har ju perfekt färgseende.

sen kommer ju alla dom situationer där stickor har hanterats rätt men kontrollerats mot dropptester och man konstaterat att stickorna visat helt fel.
nitrit och nitrat visas lite väl ofta fel, kh är dom rätt dåliga på speciellt om man behöver ett specifikt värde.
ph däremot tror ja nog dom kan va rätt bra på.

så kallat lackmuspapper har ju funnits i många år nu för att mäta ph.[/quote]

Har du någonsin använt ett dropptest? Dom har också en färgskala som ska läsas av .
#18 - 22 maj 2006 09:36
Minns många NO lektioner då detta läskpapper användes för läsa PH, fungerade ypperligt.. :P

Annons