Död fisk - Vad kan jag göra?

#1 - 2 december 2007 18:12
Nu har min första fisk dött.
Det var en platy som jag tror dog pga att jag matade för mycket.
Har nu gjort ett vattenbyte (20%), och fått upp så mycket mat som låg på bottnen som det gick. Dock får jag inte upp allt.
Finns det något mer jag kan göra för att rädda resten av fiskarna?
Snabbt svar uppskattas.:(
#2 - 2 december 2007 18:32
Har du en sughävert / sugslang så sug upp så mycket mat du bara kan från botten. Om du inte har en sån så köp en genast! En vit slang med en blå "pumpdel" som man pumpar lite med, så att ett tryck skapas och du kan låta vatten rinna från akvariet ner i en hink...

Byt 20% av vattnet varje dag nu, kanske 4 dagar i sträck. Gör inte rent filtret, för där sitter en massa nyttiga bakterier som behövs för att bryta ner maten som håller på att ruttna.

Du får aldrig mata så mycket att något faller till botten! Du ska mata precis så mycket som fiskarna äter upp DIREKT. Det räcker med om du matar varannan dag, enligt mig, för platy brukar även noppa lite på växterna och på alger som finns i akvariet. Fiskar klarar sig mer än en vecka utan mat så du behöver inte känna att de svälter! Låt dig inte luras av att de blir som galna när du står vid akvariet, för så blir fiskar för det mesta...

Om du byter lite vatten varje dag nu ett tag, så kan du gå över till att byta 30% en gång i veckan i fortsättningen, det är viktigt! Se till att du har rejäl sprutt på pumpen också, så att vattenytan rör på sig mycket.

Om fler fiskar dör så sök på "nitrit" här i forumet, för då har troligen ämnet nitrit bildats i akvariet på grund av ruttnad mat och liknande. Då kan fiskarna förgiftas och dö. Du kan köpa en flaska med "Nitrivec" och dosera detta mycket om du vill undvika massdöd.

Lycka till!
#3 - 2 december 2007 18:42
Tack så mycket för hjälpen.
Ska jag byta mer vatten? Jag har redan bytt 20%.
Men det känns som om det ligger kvar mycket fortfarande.

Får försvara mej med att säga att det var sambon som matade fiskarna:(..
#4 - 2 december 2007 19:17
Sambosar ska som småbarn inte släppas till att mata fiskarna utan uppsyn ;)

Är du försiktig så kan du suga upp fiskmaten på botten med slangen även utan att ha en slamsug.

Du kan utan problem byta 20% till. Vid risk för nitrit eller när man har fått nitrit är det en god ide att byta 50% direkt.
#5 - 2 december 2007 19:32
Har en slamsug, dock sjukt dålig :(.
Ska byta 20% till nu.
Hehe, ska göra en markering med silvertejp runt akvariet, så han inte kommer nära det igen:p

Tack för hjälpen
#6 - 3 december 2007 09:31
en slamsug som använder sig av hävertprincipen, dvs, suger av egen kraft, kan egentligen inte vara "dålig"... vad är det för sort du har?

ju längre ner du ställer hinken, desto kraftigare sug blir det. ställer du hinken på golvet så rinner vattnet fortare och då blir sugkraften större, om du tex vill suga upp mat på botten med den andra änden av slangen.

ja, byt 20% några gånger, köp också en flaska Nitrivec, för har du inte fått bort all mat kommer du nog få problem... hur ser fiskarna ut, är de glada och pigga eller simmar de långsamt och "kippar" med gälarna? går nivån av nitrit över NOLL så kan fiskarna börja få skador...

köp ett dropptest för nitrit också, så kan du mäta nivåerna själv denna kritiska vecka! det funkar så att man tar upp lite akvarievatten i ett litet provrör som följer med den förpackning man köper, och sen droppar man några droppar av en vätska som man får med, och så jämför man den färg som blir med ett papper, som då säger vilken nivå nitriten ligger på. väldig bra att ha ett sånt! Finns i djuraffärer, vanligtvis.

lycka till nu! och kom ihåg att i filtret i pumpen sitter de flesta nyttiga bakterierna, så gör inte rent det nu när allt är så kritiskt.
#7 - 3 december 2007 09:48
Tack ännu en gång för hjälpen.
Ska försöka sätta hinken ännu längre ner, är inte så hajp på kinesiska som bruksamvisningen stog på.
Ska försöka hinna köpa dopptest idag.
Använder också nitrivec, och ska byta vatten idag.

Hittade en till död fisk i morse. Även den hade som förra ett jack i fenan (Misstänker att min kampfisk ligger bakom dådet), men inte andra skador.
#8 - 3 december 2007 13:20
det låter bra, fortsätt byt 20% några dagar, men inte för länge, gå över till 30% en gång i veckan sen. håll utkik på hur fiskarna beter sig, om de verkar pigga eller ej. mata inte på länge nu, de klarar sig flera dagar!

har du en sån slanghävert med ett ställe där man pumpar igång flödet, med handen?
man kan behöva pumpa flera gånger, typ 5-6 gånger, innan det rinner på ordentligt.

lycka till!
#9 - 3 december 2007 17:34
Ja det är en sådan jag har.
Alla fiskar verkar må bra förutom en, som håller sig mest stilla. Får avvakta och se vad som händer med platyn.
Mina kopparbarber verkar inte ha tagit någon som helst skada.

Har just märkt att jag fått massa sniglar. Hoppas de inte blir för många bara. Känner mej som ett barn på julafton.:p
#10 - 4 december 2007 13:43
Bara att plocka bort sniglarna innan de blir för många... De blir lätt flera hundra annars.
Men några kan du ju ha kvar, de gör bara nytta och äter förmultnande växtdelar och alger!

OBS! Spola inte ner sniglarna i toaletten! Då kommer de ut i de svenska avloppen och kan ha negativ inverkan på olika organismer där.

Enklaste sättet är att fylla ett glas med vatten. Sen plockar du sniglarna och släpper dem i glaset med vattnet (de sjunker till botten och börjar krypa där).

Sen häller du ut vattnet försiktigt, så att ingen snigel följer med ut. De sitter då fast på glasets insida. Då tar du hushållspapper och "torkar upp" alla sniglarna och slänger i papperskorgen.

Vill du vara snäll och döda dem snabbt kan du krossa dem en och en, men det är ju inte så mysigt...
#11 - 4 december 2007 15:46
Okej, får rensa akaviet på sniglar snart...

Min ena platy har insjuknat i vad jag tror är vitprick-sjukan.
Och alla platys fenor har blivit tunnare..
#12 - 5 december 2007 11:15
När vattenkvaliteten blir dålig är det lätt att sjukdomar eller bakterieinfektioner bryter ut! (DVS, fiskarnas immunförsvar sänks på grund av vattnet).

Fortsätt att byta 20% varje dag, eller kanske 15%, och mät och kolla om du har nitrit varje dag. Tillsätt nitrivec. Mer än så kan du inte göra just nu.

Jag skulle INTE tillsätta några mediciner just nu när vattnet är så instabilt.. Mediciner dödar ofta nyttiga bakterier i akvariet och kan påverka vattenkvaliteten negativt. Så försök få koll på vattnet, och låt de fiskar som är alltför svaga "stryka med" (om du inte väljer att avliva dem på ett humant sätt). och satsa allt på att få en bra vattenkvalitet.

Jag matar ungefär så mycket som får plats i en tesked till mina fiskar, ibland lite mer, men bara lite i taget, så att fiskarna hinner äta upp allt. Häller alltså inte i allting på en gång.

Det är kämpigt när man fått obalans i vattnet, hoppas det blir bättre snart.
Kom ihåg att inte göra rent filtret förrän det är helt fullt med gegga (dvs, vattenflödet har minskat mycket). Då kan du skölja ur det lite försiktigt med ljummet kranvatten, men lite av det "bruna" kan få vara kvar, skölj bara ur det värsta. Viktigt att nyttobakterierna får överleva nu när du har haft problem.

Lycka till nu! :)

Annons