Död fisk i nät

#1 - 11 juli 2011 13:34
När vi lägger nät i en sjö här i krokarna så händer det ju med jämna mellanrum att någon fisk i näten hinner dö innan man får upp näten. Min fråga är om det är farligt att äta denna fisk som har hunnit självdö?
#2 - 11 juli 2011 14:09
Beror väl på hur länge fisken vart död och vattentemperaturen. Ju varmare desto kortare tid. Död fisk skall ju helst förvaras under is. I Filippinerna t ex tillagas fisken samma dag och hellre till frukost om den är fångad på småtimmarna...
#3 - 11 juli 2011 16:09
erikthur skrev:
Beror väl på hur länge fisken vart död och vattentemperaturen. Ju varmare desto kortare tid. Död fisk skall ju helst förvaras under is. I Filippinerna t ex tillagas fisken samma dag och hellre till frukost om den är fångad på småtimmarna...

Jätte svårt att veta ju. Brukar lägga i näten mellan 22-23 och ta upp dom mellan 07-08.
Yttempen ligger på 26 grader och botten tempen på 24grader. Detta va sist jag mätte i Lördags.
Så om man säger att fisken kommer in i nätet runt 00.00, o säg att den gissningsvis dör runt kanske 05.00, vi plockar upp vid 07, tar ur fisken ur nätet, åker hem o rensar den, o lägger den i frysen. från att jag drar upp näten tills fisken är rensad bruka ta ca. 2-3timmar. Då har fisken varit död i ca 5timmar. Det är väl skillnad på om man själv slår ihjäl fisken när man fått upp den eller om den självdör?
#4 - 11 juli 2011 16:41
Ta med fiskespöt ner till sjön ett par timmar så har du dessutom mycket trevligare ;)
#5 - 11 juli 2011 16:43
När jag fiska ute på sjön med en gammal gubbe så fick vi sik och aborre. Siken hade hunnit bli mjuk så då ansåg han den vara oätlig. När man har nät msåte man kolla den rätt ofta annars får man oätlig fisk. Aborren höll sig tydligen bättre. Men Mjuk /sladdrig fisk = ät inte.

Annons