Död fisk från butik?

#1 - 25 april 2004 19:35
Var och hämtade upp två pleco i fredags. De verkade båda pigga och glada igår. I morse så var den ena ganska blek och nu har den lämnat detta livet. Följde alla konstens regler med inkoppning och den andre är pigg och glad fortfarande. Är det någon ide att gå tillbaka till zoo affären och försöka få en ny eller kanske rabatt på en ny?
#2 - 25 april 2004 19:40
finns inga almänna regler angående sånt så det bästa är ju alltid att fråga i butiken, vissa ger ny fisk, vissa pengar, vissa rabbat vissa ingenting, man får fråga helt enkelt.
#3 - 25 april 2004 19:46
Hej Groover-ursäkta om jag går in och lånar din tråd lite.Du skrev att din mal blev blek.Min ancistrus såg blekare ut än vanligt i morse.Någon som vet vad det kan bero på??Har sökt på forumet men inte hittat ngt.Ang zooaffären-gå helt enkelt dit och fråga om dom kan ge dig kompensation.Kanske lönar sig...
#4 - 25 april 2004 20:08
Jag har en pitbull pleco som också brukar bli blek ibland, undrar vad de kan va för nåt...?
#5 - 25 april 2004 20:12
Va!? om den inte dör i påsen (såvida du inte glömmer den i bilen i 2dar...) så är det ju ditt ansvar helt och hållet!
#6 - 25 april 2004 20:12
dom flesta malar kan ändra färg efter miljö och/eller humör
#7 - 25 april 2004 20:15
Betyder det nåt särskilt om den blir blek då??? *skrattar* Skämt åsido-det visste jag inte faktiskt! Mina corydoras har aldrig ändrat färg iaf...
#8 - 25 april 2004 23:31
Hejsan Groover!
Att den ena av de två fiskarna verkar må utmärkt torde tyda på att det va "fel" på den andra, alltså kan har du nåt som kan styrka att det inte är du som varit oaktsam eller på lagspråk orsakat fiskens död genom vårdslöshet... och då borde konsumentköplagen gälla vilket ger dig rätt till "avhjälpande" alternativt omlevererans... på ren svenska så ser jag det som att du har rätt till en ny fisk. och sen så kan tilläggas att det är affären som ska bevisa, styrka att det är din vårdslöshet som orsakat att fisken dog.
(Och ja!!! Enligt svensk lag är husdjur klassade som egendom)

Annons