död dvärg-gurami

#1 - 5 augusti 2007 19:14
i morse när vi vaknade var vår dvär gurami hane död. Alla andra fiskar är helt okej. vi matar dom med räkmix på morgonen och artemia på kvällen. Pumpen är i gång och värmen stämmer. vad kan ha gått fel?:(
#2 - 6 augusti 2007 11:23
ingen som har några idéer?
#3 - 6 augusti 2007 11:41
Svår fråga, är akvariet nystartat så kan det kanske vara nitrit?
#4 - 6 augusti 2007 12:16
men honan har ju överlevt? och vi har haft i vattenberedning och något annat pulver som vi fick av säljaren.
#5 - 6 augusti 2007 12:31
Vad jag egentligen menar är att det nästan är omöjligt att svara på om man inte har mer info än att den har dött:). Det är ganska vanligt med nitritproblem i nystartade akvarier och det behöver inte betyda att alla fiskar dör han kanske bara var extra känslig. Men om akvariet är nystartat så har ni ganska mycket fisk i det, det var därför jag frågade. När jag hade höga nitrithalter dog ingen fisk men två fick blåsor över ögonen, de andra verkade inte påverkade alls.

Det tar tid för bakteriekulturen att stabiliseras och den påverkas inte av vattenberedningsmedel tror jag?
#6 - 6 augusti 2007 13:17
jaha men vi har väldigt få fiskar..
men har nåt pulver som ska fixa det där med nitrithalten tror jag?
#7 - 6 augusti 2007 13:39
Du kanske ska köpa ett dropptest så att du kan kolla nitritvärdena.
Om du har höga nitrithalter så gör ett stort vattenbyte och kolla igen.
Det är nog det som fungerar bäst...
#8 - 6 augusti 2007 14:24
Köpte för ett tag sedan 2st Dvärg guramisar, först dog honan som blev sedan uppäten av malarna.
Några dagar senare dog även hanen.

Alla andra fiskar visar inga tecken på några sjukdommar eller att de må dåligt, möjligen guppysarna men de verkar mer vara inavel :)

Tänkte slänga in ett inlägg tidigare och fråga hur känsliga dvärg guramisarna är egenteligen...
#9 - 6 augusti 2007 17:58
Här på zoopet står det att dvärgurami har svårighetsgrad 2 och att den är mkt känslig för dålig vattenkvalitét.
Vill man satsa på en gurami som tål lite mer så finns t.ex mosaikguramin eller guldguramin.
#10 - 6 augusti 2007 23:50
Vi har minsann toppkvalitet på vårt akvarium. vår återförsäljare visste inte heller vad som var felet.
#11 - 7 augusti 2007 05:13
Om akvariet är nystartat ska ni nog inte mata 2 ggr/dan, utan ni ska mata ganska sparsamt under de första veckorna. Sen reagerar jag på att ni bara ger fryst animalisk mat. Guramis behöver även en del vegegabiliskt. Så om jag vore er skulle jag börja ge dem även flingmat som innehåller en del veg.

Sen finns det en del olika orsaker till att fiskar stendör. Precis som vi kan det bli fel på nåt inre organ. Samma sak hände en mosaikguramihona hos mig. En morgon låg hon bara död på botten. Inga täcken på sjukdom eller nåt. Troligen en olycka.
#12 - 7 augusti 2007 08:09
Vi matade dom bara 1 gång / dag de två första veckorna och mängdena artemia och räkmix vi ger dom nu är jättesmå..
men okej, veg mat också får vi skaffa!
#13 - 8 augusti 2007 19:55
Jag köpte 4 st förut och alla dog typ ganska så omgående...fråga på fisk affären och då sa dom att den var skit svår att hålla i liv och var nog bland dom känsligaste som fanns...(kunde dom sagt innan tycker jag)
#14 - 8 augusti 2007 20:42
Vi matade dom bara 1 gång / dag de två första veckorna och mängdena artemia och räkmix vi ger dom nu är jättesmå..

men okej, veg mat också får vi skaffa!

Under de första 3-4 veckorna kan de få mat typ 1 gång var tredje dag. Och man ska faktiskt också undvika sån mat som räkmix och artemia eftersom de belastar vattnet mer än flingmat. Sen när akvariet är inkört kan ni bara mata dem med fryst mat ibland.
#15 - 8 augusti 2007 20:44
Hajmal skrev:
Jag köpte 4 st förut och alla dog typ ganska så omgående...fråga på fisk affären och då sa dom att den var skit svår att hålla i liv och var nog bland dom känsligaste som fanns...(kunde dom sagt innan tycker jag)

Så känsliga är de inte. Men antagligen ville de på akvarieaffären inte att du skulle tro att fiskarna redan var svaga/sjuka när du köpte dem...
#16 - 8 augusti 2007 22:17
det belastar inte alls vattnet mer, inte i smutsfrågan. tvärtom. det gör att fiskarna bajsar mindre med sån mat.
#17 - 9 augusti 2007 07:21
det belastar inte alls vattnet mer, inte i smutsfrågan. tvärtom. det gör att fiskarna bajsar mindre med sån mat.

Jag har läst att det är precis tvärt om...
#18 - 12 augusti 2007 17:12
dvärg-gurami

Hej! jag köpte en hane i början av mitt nystartade akvarium men den dog efter två veckor, jag trodde att han inte tålde vatten kvaliten, så jag väntade 3 veckor till så att kvallen stabelserade sig (kanonvatten) köpte vi en hane till men den dog också efter en vecka men honan lever fortfarande och tivs sedan starten, jag har ganska srtömt vatten pga. kongotetror, kan det vara orsaken? hoppas på en lösning.
#19 - 12 augusti 2007 19:03
Ser att det var ditt första inlägg så jag säger välkommen till Zoopet :)

Det är svårt att veta vad den andra dog av (efter ca 5 veckor med några fiskar brukar akvariet vara färdigcyklat).

Lösningen skulle vara att bara ha fiskar som trivs under samma förhållande. Om jag vore du skulle jag försöka omplacera antingen guramin eller kongotetrorna och anpassa akvariets miljö efter de arterna du har.
#20 - 12 augusti 2007 19:43
batski skrev:
Ser att det var ditt första inlägg så jag säger välkommen till Zoopet :)

Det är svårt att veta vad den andra dog av (efter ca 5 veckor med några fiskar brukar akvariet vara färdigcyklat).

Lösningen skulle vara att bara ha fiskar som trivs under samma förhållande. Om jag vore du skulle jag försöka omplacera antingen guramin eller kongotetrorna och anpassa akvariets miljö efter de arterna du har.

Då får det vara som det är för kongotetrona tivs som fisken i vattnet dom leker och lagt rom tre gånger, lite synd att det blir fiskmat av det.
#21 - 12 augusti 2007 20:48
sweduffe skrev:
Då får det vara som det är för kongotetrona tivs som fisken i vattnet dom leker och lagt rom tre gånger, lite synd att det blir fiskmat av det.

Bra, nu när du har bestämt dig för strömt vatten får du se till att bara skaffa fiskar som trivs med det. Och så borde du försöka omplacera de som inte gör det. Om du gillar labyrintfiskar finns det en del bettor (de som är munruvande) som trivs med strömt vatten.

Annons