död åt sniglarna

#1 - 4 mars 2007 18:49
Jag har under en tid försökt att ta död på sniglarna i mitt 400L kar utan att helt lyckats. jag har provat med kemi (snalipur) men inte helt blivit kvitt dem, däremot tålde inte alla växter detta medel.

jag provar nu med pakistan botior, men dem verkar inte äta upp sniglarna, kanske bara rommen.

Nu vill jag höra lite tips som ni har provat för att bli av med dem små rackarna.

H.
#2 - 4 mars 2007 18:54
mata mindre och plocka bort så många du ser varje vattenbyte
#3 - 4 mars 2007 19:17
Jag körde med Praktbotior i mitt kar och det tog inte lång tid innan sniglarna var borta. Ge det lite tid så tror jag nog att dina botior kommer att ordna upp det för dig med;).
#4 - 4 mars 2007 19:54
ansjo skrev:
Jag körde med Praktbotior i mitt kar och det tog inte lång tid innan sniglarna var borta. Ge det lite tid så tror jag nog att dina botior kommer att ordna upp det för dig med;).

mina pakistanbotier har gått i karet i minst fem veckor varav de sista tre utan ngn extra mat, men dem verkar inte bry sig om sniglarna kanske bara om rommen

är det ngn som har testat skilnaden på pakistanbotia och praktbotia?

H.
#5 - 4 mars 2007 20:45
Varför vill du till varje pris utrota sniglarna helt?
#6 - 4 mars 2007 21:06
Hehehe... vill du låna en praktbotia? ;)
#7 - 4 mars 2007 22:11
ta bort dom du ser, men dom gör ganska mye nytta oxå.
#8 - 5 mars 2007 07:18
Botiorna kommer att lösa ditt problem men de klarar inte av att ta sig genom skalet på vuxna malajiska sandsnäckor men tar de små och sannolikt även rommen. Så med tiden så försvinner snäckorna - vi människor har en tendens till att vilja ha så snabba resultat jämt...
#9 - 5 mars 2007 11:43
Köpte fyra pakistanbotior som rensade ett akvarium på 120 liter över två dygn o då var det en hel del. Hade inte trott att dom skulle ta dom största, men dom åkte med av bara farten, har aldrig sett något liknande, men det kan ju som tidigare sagts vara så att dina är lite större o du då får vänta o låta naturen ha sin gång, för jag vågar nog lova att botiorna äter upp allt smått iaf.

/hedde
#10 - 5 mars 2007 15:05
Jag fick höra av min lokala handlare här hemma att när han fyllde ett kar i butiken med svart blästersand så dog alla sniglar inom en timme!!!

kan det ligga ngt i det han säger? har blästersanden ngt som är giftigt? för där simmar nu fiskar som verkar tåla sanden. Erfarenheter!?

H.
#11 - 5 mars 2007 15:24
Bytte han sand så tömde han väl även ut snäckorna ..?
#12 - 5 mars 2007 19:54
jag förstår vad du menar Tomas. men han sa att dem "föll" ner döda efter sandbytet. klart man kan ju fundera vart dem satt under tiden.

H.
#13 - 5 mars 2007 20:05
Det låter mycket konstigt, men konstiga saker förekommer ju i akvarievärlden .. fast nog låter det i mina öron som en handlare med ett stort osålt lager av blästersand. :)
#14 - 5 mars 2007 20:15
Själv hade jag en gång i tiden onödigt många sandsnäckor, sådana där med ett väldigt utdraget, spetsigt hus. Efter några månader med botior var de borta. Nu har jag fått in en annan typ av snäckor, sannolikt skulle botiorna mer än gärna göra processen kort men de små rackarna bor i ytterfiltret. :( Oroar mig för att de ska fastna i impellern..
#15 - 6 mars 2007 21:52
Piscator skrev:
Själv hade jag en gång i tiden onödigt många sandsnäckor, sådana där med ett väldigt utdraget, spetsigt hus. Efter några månader med botior var de borta. Nu har jag fått in en annan typ av snäckor, sannolikt skulle botiorna mer än gärna göra processen kort men de små rackarna bor i ytterfiltret. :( Oroar mig för att de ska fastna i impellern..

ja bor dem i ytterfiltret lär man väl inte bli kvitt dem.

ngn annan fisk är botia som råder bot på snigel eländet?
#16 - 7 mars 2007 07:10
Kulfisk

Annons