Död åt cyanon!!! Men HUR???

#1 - 29 november 2006 15:15
Jag har fått cyano i ett av mina kar. :eek: Inte så mycket - än. Men den sprider sig! :mad: Och luktar fränt äckligt!

Jag vet att man ska täcka över i 4(?) dagar för att bli av med den. Efter vad jag läst... Stämmer det?

Det hade jag tänkt göra snart, när jag gjort plats till mina yngel som är i cyano-karet... Dom vuxna klarar sig utan mat några dagar.

MEN det jag undrar mest över är hur den sprids. Om jag byter vatten med slang. Kan cyanon sprida sig till andra kar genom slangen? Eller håv, algskrapa?

Kan man flytta växter, inredning från cyano-karet till andra kar?

Räcker det att spola redskapen i hett vatten?
#2 - 29 november 2006 15:36
Jag kan tyvärr inte svaren på alla dina frågor, men cyanobakterierna gillar när det är rent/näringsfattigt, så lite skit på botten borde hjälpa.
#3 - 29 november 2006 15:39
Birgitta W skrev:
Jag har fått cyano i ett av mina kar. :eek: Inte så mycket - än. Men den sprider sig! :mad: Och luktar fränt äckligt!

Jag vet att man ska täcka över i 4(?) dagar för att bli av med den. Efter vad jag läst... Stämmer det?

Det hade jag tänkt göra snart, när jag gjort plats till mina yngel som är i cyano-karet... Dom vuxna klarar sig utan mat några dagar.

MEN det jag undrar mest över är hur den sprids. Om jag byter vatten med slang. Kan cyanon sprida sig till andra kar genom slangen? Eller håv, algskrapa?

Kan man flytta växter, inredning från cyano-karet till andra kar?

Räcker det att spola redskapen i hett vatten?

Det stämmer att du kan täcka över i 4 dagar, men då måste du VERKLIGEN
täcka över, typ svart plastsäck och inte lämna springor. Jag körde med det + Tetra medica General tonic, som är en fisk medicin som också dödar cyano. Mitt är helt dödat och borta och jag hade det kraftigt. Uppkomsten, du kan få cyano i från luften, du kan aldrig vara säker på att inte få det. Regör så mycket som möjligt först. Nej flytta inte växterna, då sprids det till det andra karet. Rengör allt grus, rötter stenar och växterna, sådan som är angripet, klipp av och ta bort. När allt är dött, tryck i snabb växande växter som kan konkurrera med cyanon, typ polysperma eller dyl.
#4 - 29 november 2006 16:19
batski skrev:
Jag kan tyvärr inte svaren på alla dina frågor, men cyanobakterierna gillar när det är rent/näringsfattigt, så lite skit på botten borde hjälpa.

Jag slamsög idag... Men där var verkligen smutsigt eftersom jag övermatat och inte slamsugit på länge p.g.a. yngel.
Men idag kände jag att jag MÅSTE!

Regör så mycket som möjligt först. Nej flytta inte växterna, då sprids det till det andra karet. Rengör allt grus, rötter stenar och växterna, sådan som är angripet, klipp av och ta bort. När allt är dött, tryck i snabb växande växter som kan konkurrera med cyanon, typ polysperma eller dyl.

Måste man verkligen montera ner hela karet!!! Det kan väl inte vara bra? :confused:
Varför måste man det om nu mörkläggning + Tetra medica general tonic dödar cyanon?

Men redskapen då? Kan dom sprida cyanon? Räcker det med att spola allt i hett vatten?

Jag tänkte flytta en kokosnöt från det karet till ett annat... [B)]
Kan den sprida cyanon? Även om man spolar i hett vatten, eller kokar.
Lägger i frysen? Lägger mörkt i några dagar?
Torkar cyanon bort på torra land?

MASSOR med frågor. Jag vill inte sprida eländet till andra kar. Men det går ju inte heller att ha dubbla uppsättningar av slangar och allt!
#5 - 29 november 2006 21:29
Birgitta W skrev:
Jag slamsög idag... Men där var verkligen smutsigt eftersom jag övermatat och inte slamsugit på länge p.g.a. yngel.

Men idag kände jag att jag MÅSTE!

Hmm :rolleyes:

Birgitta W skrev:
Jag tänkte flytta en kokosnöt från det karet till ett annat... [B)]

Kan den sprida cyanon? Även om man spolar i hett vatten, eller kokar.

Lägger i frysen? Lägger mörkt i några dagar?

Torkar cyanon bort på torra land?

Cyano är ju bakterier så kokning ska funka.
#6 - 29 november 2006 21:40
batski skrev:
Hmm :rolleyes:

Cyano är ju bakterier så kokning ska funka.

Jag tycker ju det...
Men det är svårt att få bort lukten från t.ex. händerna trots upprepade tvåltvättar.
En envis lukt... :mad:
Så därför undrar man ju om bakterien är lika envis! [:o]
#7 - 29 november 2006 21:45
batski skrev:

Gör den verkligen det? För jag får tendenser till cyano bara när jag övermatat ett tag... :confused:
#8 - 29 november 2006 21:51
Hmmm... Jag VET att jag har övermatat, länge, eftersom min kakaduahona vägrar sluta skaffa barn!
Nu har hon sin 7:e kull i kokosnöten!

Men jag låter snäckorna finnas kvar, som städare.
#9 - 29 november 2006 22:02
å sen när du har tröttnat på alla "natur" metoder så kan du springa efter en burk med General Tonic eller Fungistop å hälla i och låta vara i 5-6 dagar så e det väck.. VÄCK I SAY! ;)

lycka till :)
#10 - 29 november 2006 22:06
Bucket skrev:
å sen när du har tröttnat på alla "natur" metoder så kan du springa efter en burk med General Tonic eller Fungistop å hälla i och låta vara i 5-6 dagar så e det väck.. VÄCK I SAY! ;)

lycka till :)

Låter ju VÄLDIGT bra! :)
Men är fiskarna också VÄCK??? [:o] :p
#11 - 29 november 2006 22:26
dem flesta här säger att cyano uppkommer vid strömmt näringsfattig vatten... men läser man detta så inser man att så är nog inte fallet!

Algblomning
När tillväxtbetingelserna är goda för cyanobakterierna kan det bli masstillväxt, vilket också kallas blomning. Det är vid blomningar som anhopningar av cyanobakterier kan synas som sörja eller gröt i vattnet, eller som ilandfluten ruttnande 'algmassa'. Uppkomst av blomningar gynnas av svag eller ingen vind, en vattentemperatur mellan 15 och 30 °C och god tillgång på fosfor samt nitrat eller ammoniak, som är viktiga näringsämnen för organismerna. Övergödning av sjöar och kustvatten anses vara en bidragande orsak till blomningar av cyanobakterier. En blomning behöver inte vara synlig vid ytan av vattnet men eftersom organismerna har behov av solljus för att kunna fotosyntetisera återfinns de ofta vid vattenytan, speciellt om vattnet innehåller så mycket organiskt material att ljuset inte tränger ner i djupare vattenlager. Cyanobakterier kan innehålla gasblåsor vilka ger dem möjlighet att röra sig uppåt och nedåt i vattnet, till nivåer där tillväxtförhållandena är optimala. Vind eller strömmar kan ge ansamlingar av cyanobakterier vid stränderna.
Naturvårdsverket har i en rapport redovisat den regionala fördelning av sjöar med fosforhalter varierande inom ett intervall där störningar av alger och cyanobakterier kan förväntas. I rapporten finns också redovisat sjöar med dokumenterad förekomst av toxiska cyanobakterier. Även om toxiska blomningar kan förekomma i sjöar i näringsfattiga områden, så finns merparten problemsjöar i slätt- och jordbruksbygder i södra Sverige.
#12 - 29 november 2006 22:26
Birgitta W skrev:
Jag tycker ju det...

Men det är svårt att få bort lukten från t.ex. händerna trots upprepade tvåltvättar.

En envis lukt... :mad:

Så därför undrar man ju om bakterien är lika envis! [:o]

Nä, det finns inga bakterier som överlever kokning, eller? Sen kan lukten vara kvar, men det är en annan historia.

Nitra98: Jag kanske har fått fel info...
#13 - 29 november 2006 22:55
jag löste mina algproblem så här

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=365

/Adam
#14 - 30 november 2006 05:47
wheete skrev:
Det stämmer att du kan täcka över i 4 dagar, men då måste du VERKLIGEN

täcka över, typ svart plastsäck och inte lämna springor. Jag körde med det + Tetra medica General tonic, som är en fisk medicin som också dödar cyano. Mitt är helt dödat och borta och jag hade det kraftigt. Uppkomsten, du kan få cyano i från luften, du kan aldrig vara säker på att inte få det. Regör så mycket som möjligt först. Nej flytta inte växterna, då sprids det till det andra karet. Rengör allt grus, rötter stenar och växterna, sådan som är angripet, klipp av och ta bort. När allt är dött, tryck i snabb växande växter som kan konkurrera med cyanon, typ polysperma eller dyl.

stämmer inte alltid.. jag hade MASSOR cyanoalger och grönalger på hel min inreding och på botten och på bakgrunden. var inte hemma på två dagar så ja hade släckt under tiden.. när jag kom hem och tände var alla alger borta, bara lite gröna snygga alger på stenarna. algerna har inte kommit tillbaka än.

så enligt min erfarenhet behöver man inte alltid totalmörklägga akvariet för att det ska försvinna.
#15 - 30 november 2006 05:54
Oftast får man cyano när kvävehalten (nitrat) är för låg jämfört med fosfathalten.... Jag har också problem nu med cyano och kiselalger. Men jag har tvärtom problemet för mycket nitrat och för lite fosfat. Jag ska göra mycket stort vattenbyte idag och tillsätta 2½ normal dosen "pelle" och se vad som händer... Cyanon kan öka men mina växter ska få glädjefnatt och konkurera ut cyanon... Jag tycker ni alla ska hålla tummarna för mig :)
#16 - 30 november 2006 05:58
hur påverkar man nitrathalten?
så man får cyanoalger om man har för mycket nitrat också då?

jag håller tummarna för dig :)
#17 - 30 november 2006 07:57
hur påverkar man nitrathalten?

så man får cyanoalger om man har för mycket nitrat också då?

jag håller tummarna för dig :)

du ökar nitrathalten geonom att doserar mer pmdd.
#18 - 30 november 2006 08:35
Birgitta W skrev:
Låter ju VÄLDIGT bra! :)

Men är fiskarna också VÄCK??? [:o] :p

nja jag kan tyvärr inte garantera att ynglen klarar sig men fiskarna mår iget dåligt av det. :) tvärtom blev mina lite piggare efter kuren :D
#19 - 30 november 2006 08:36
solbacka skrev:
Jag tycker ni alla ska hålla tummarna för mig :)

*håller rummarna*
#20 - 30 november 2006 09:00
tack, tack..nu ska jag ta foto på eländet och lägga ut på plantswap..och ta ett foto till sedan för att de ska få se förändringen. Kan ju även lägga foto här... Har du också foto på "skiten" Birgitta W?
Jag vill inte använda medicin i första hand, känner att det är lite att ta bort symtom och inte göra något åt problemet...
Jag lyckades få mina diskus friska utan medicin så borde man få bort algerna utan medicin, eller hur?
#21 - 30 november 2006 09:06
solbacka skrev:
Oftast får man cyano när kvävehalten (nitrat) är för låg jämfört med fosfathalten.... Jag har också problem nu med cyano och kiselalger. Men jag har tvärtom problemet för mycket nitrat och för lite fosfat. Jag ska göra mycket stort vattenbyte idag och tillsätta 2½ normal dosen "pelle" och se vad som händer... Cyanon kan öka men mina växter ska få glädjefnatt och konkurera ut cyanon... Jag tycker ni alla ska hålla tummarna för mig :)

Jag håller också tummarna för dig Solbacka! [SIZE=1]Vad är "pelle"? [:o] [/SIZE]

Jag hade i pmdd i mitt kar igår när jag bytte vatten, hade inte haft det tidigare i det karet. Hade i lite salt också... universalmedlet!

När jag tagit upp ynglen så ska jag sätta till Fungistop. Fast då klarar sig väl inte hennes ynglen i grottan... [B)]
#23 - 30 november 2006 09:14
Birgitta W skrev:
Jag håller också tummarna för dig Solbacka! [SIZE=1]Vad är "pelle"? [:o] [/SIZE]

Jag hade i pmdd i mitt kar igår när jag bytte vatten, hade inte haft det tidigare i det karet. Hade i lite salt också... universalmedlet!

När jag tagit upp ynglen så ska jag sätta till Fungistop. Fast då klarar sig väl inte hennes ynglen i grottan... [B)]

Pelle är flaska 2 (kh2po4), de kallades så på zoopet innan. "Miriam" är flaska 3 nutri si, k2so4, mgso4. Jag tror att flaska 1 kallades för "kalle" är inte säker för jag kör inte med flaska 1 för jag har mycket nitrat i vattnet.
#24 - 30 november 2006 09:26
Glenn skrev:

Jag har läst dom intressanta trådarna! Black Molly verkar ju effektiva! Men jag tror inte mina kakaduor och dom skulle uppskatta varandras sällskap...[B)]

Kanske kunde jag testa att bara ha släckt i karet några dagar...
Undrar om det beror på att jag matar med fryst Artemia???
OCH nykläckt till bebisarna.
#25 - 30 november 2006 09:28
Så här vackert har jag hos diskus nu... det var lite svårt att ta foto för mina diskus vill gärna vara med på bild :D
första bilden visar både det gröna (på pumpen och överst på växterna)och det bruna (lite längre ner på växterna)
den andra bilden bara bruna
och sista det gröna på bakgrunden...
#26 - 30 november 2006 09:48
Birgitta W skrev:

Kanske kunde jag testa att bara ha släckt i karet några dagar...

Detta brukar endast resultera i att cyanon försvinner för tillfället och senare uppkommer om 1-2 månader för du tar bara hand om problemet för studen.
#27 - 30 november 2006 09:51
solbacka skrev:
tack, tack..nu ska jag ta foto på eländet och lägga ut på plantswap..och ta ett foto till sedan för att de ska få se förändringen. Kan ju även lägga foto här... Har du också foto på "skiten" Birgitta W?

Jag vill inte använda medicin i första hand, känner att det är lite att ta bort symtom och inte göra något åt problemet...

Jag lyckades få mina diskus friska utan medicin så borde man få bort algerna utan medicin, eller hur?

Jag tycker du tänker helt rätt! Medicin ska man bara ta till som sista utvägen, om inget annat har lyckats.
#28 - 30 november 2006 09:51
Nej, nu ska jag gå och "ta tag" i mitt problem. För nu har diskusarna ätit och doppvärmaren svalnat :D
#29 - 30 november 2006 11:16
Ok efter vattenbyten och fosfattillägg ser det ut så här! Enormt bubbel. Hoppas nu att växterna får glädjefnatt och inte cyanon...
#30 - 30 november 2006 17:14
batski skrev:
Nä, det finns inga bakterier som överlever kokning, eller? Sen kan lukten vara kvar, men det är en annan historia.

Nitra98: Jag kanske har fått fel info...

om man skall vare säker på att alla bakterier , specielt closteroum,tror att det stavas så, ell jord bakterier , måste det upp i en temp på 110 g, eller mer, jag tror att cyano är en sort "jord"bakterie, för att nå den temp ,måste man koka grejorna i en autoklave ,
mvh janne
#31 - 30 november 2006 18:58
Växterna har slutat att bubbla och gröna prickalger börjar komma.....Hi hi är det inte det ena så är det det andra :D Hur går det för dig Birgitta har du kommit på någon stategi?
#32 - 30 november 2006 20:35
solbacka skrev:
Växterna har slutat att bubbla och gröna prickalger börjar komma.....Hi hi är det inte det ena så är det det andra :D Hur går det för dig Birgitta har du kommit på någon stategi?

Näää... :mad:
Jag avvaktar tills jag kan flytta mina kakaduayngel.
Jag ska ta bort dom större från det lilla yngelkaret, så dom inte äter upp sina småsyskon, och sedan ha i dessa där.

Men jag vågar kanske ändå inte ha i medel i vattnet eftersom min tokiga hona har en ny kull på gång...

Mörkläggning innan dom kommer ut ur grottan?

Jag har ju inte så mycket cyano... Mest är det på roten och nu (igen!) på värmaren.
Så jag tar nog upp roten, även om hannen bor under den, och skrubbar den i hett vatten.

Värmaren har jag tagit upp förut och torkat av. Och klippt av angripna blad.

Ja, inte vet jag...

[xx(] [xx(] [xx(] Död åt den stinkande cyanon!!! [xx(] [xx(] [xx(] :D
#33 - 30 november 2006 21:32
cyano är inte bara av ondo:D :D vi hade antagligen inte suttit här om den inte funnits:p
#34 - 30 november 2006 21:34
Fossil av mikroorganismer som liknar nutida cyanobakterier har hittats i bergarter som är 2½ miljarder år gamla och organismerna anses ha varit en dominerande livsform under en stor del av jordens historia. Det är troligt att cyanobakterier spelat en stor roll vid syresättningen av jordens atmosfär för cirka 2 miljarder år sedan.
#35 - 30 november 2006 21:45
hmm, men jag vill inte att den syresätter atmosfären i mitt akvarie :(
#36 - 30 november 2006 22:14
Du har min sympati[:-124]
#37 - 1 december 2006 08:09
Så cyano är en sorts alger? Dom ser mörkgröna nästan blåa ut?
#38 - 1 december 2006 09:05
Alg, bakterie... Och mörkt blågröna, men det finns visst andra färger.
Men slemmiga är dom!

Och mina luktar ÄCKLIGT! Fränt, en lukt som verkligen sätter sig och är svår att få bort... :( :( :(
#39 - 1 december 2006 10:01
Cyano är en encellig hybrid mellan växt och bakterie och man kan inte upptäcka den med ett vanligt mikroskåp. Slemmet som man kan se är tusentals celler som har bundits samman och som skyddas av ett slemhölje och vissa av dem bryter sig loss och flyter fritt i vattnet.

Faktorer för tillväxt är ljus, kväve-nitrat, upplöst organiskt kol och CO2. Alla dem här faktorerna är i grund och botten utbytbara och med detta så menas det att en eller två av faktorerna kan vara begränsade. Men detta kommer inte att stoppa alg-bakterien från att tillgodogöra sig dem kvarvarande faktorerna och det kommer inte heller att stoppa dens tillväxt. Däremot så kommer faktorerna att påverka formen och utseendet men inte själva förekomsten.
#40 - 1 december 2006 10:37
Birgitta W skrev:
Och mina luktar ÄCKLIGT! Fränt, en lukt som verkligen sätter sig och är svår att få bort... :( :( :(

Jag tycker lukten påminner mycket om mögellukt.
#41 - 1 december 2006 10:55
batski skrev:
Jag tycker lukten påminner mycket om mögellukt.

Ja, det är nog sant. VÄLDIGT stark möbellukt... [:-124]
Och fast jag tvättar händerna noga och rengör redskap så luktar det fortfarande!
Men själva vattnet tycker jag inte luktar, det är cyanon.
#42 - 1 december 2006 11:40
Jag tyckte inte mitt lukta särskilt skarpt... Jag luftade på det jag tog bort från innerfiltret.. Lite åt jordhållet kanske..
Jag drömde mardrömmar om att hela diskuskaret var fullt av cyano i natt :D. Men det var det inte, inget har kommit tillbaka. Lite som jag inte fick bort från bakgrunden är kvar men har inte ökat i storlek. Jag ser inte heller något nytt av det bruna dammet. Allt fick jag ju inte bort...
Men prickalgerna har ökat lite mer sedan igår....
#43 - 2 december 2006 18:34
Jag tror att det kan vara det som växer i mitt kar på 60L. Det har böjat breda ut sej nån mörkgrön kletig massa på botten men den växer bara där det ligger lite döda växtdelar...
#44 - 4 december 2006 17:09
Har ni någon gång känt er sjuka eller påverkade av cyanon på något sätt? Är lite nojjig eftersom jag upptäckt små fläckar i mitt akvarium.
#45 - 4 december 2006 17:19
sötvatten cyanon ska inte vara giftig. end. sådann i salt/bräck vatten som t.ex.finns i östersjön. Det finns många olika sorters cyano har jag fått lära mig :D.
#46 - 4 december 2006 17:25
solbacka skrev:
sötvatten cyanon ska inte vara giftig. end. sådann i salt/bräck vatten som t.ex.finns i östersjön. Det finns många olika sorters cyano har jag fått lära mig :D.

Ja, jag har också läst att det ska vara så men jag tror inte det är riktigt sant. De varnar ju för giftig algblomning i Mälaren, och den är ju inte salt...... Å andra sidan borde man väl ha hört om akvarister blivit sjuka av sina algblomningar........
#47 - 6 december 2006 13:44
Nope! Aldrig haft något problem med cyanon, forutom rysningar, feber och lite hallucinationer ibland ;) :D Nä, skojar bara! Inga problem alls :)
#48 - 6 december 2006 13:47
batski skrev:
Nope! Aldrig haft något problem med cyanon, forutom rysningar, feber och lite hallucinationer ibland ;) :D Nä, skojar bara! Inga problem alls :)

Det var ju bra, då kanske jag kan sluta oroa mig för det :).
#49 - 6 december 2006 14:04
Är det inte så att man kan bli sjuk av det man får i sig, inte det man får på sig?
#50 - 11 december 2006 09:56
Nu har jag bestämt mig för att mörklägga karet i fyra(?) dagar.
Hur går man tillväga rent praktiskt?

Är det bäst att t.ex. byta vatten innan, det kommer väl inte ner mycket syre i karet om man täcker med plastsäck...

Ska man låta bli att mata på ett tag? Eller mata mer precis innan så dom är mätta?

Hur gjorde ni, som testat?

Rengöra filtret?
#51 - 11 december 2006 12:39
Plastsäck är nite att rekommendera.. trä den över huvudet i ett ljust rum så förstår du varför..

Pappkartong och silvertejp kanske?

En del lyckas med att utrota cyanon bara genom att släcka, medans en del knappt lyckas när dom verkligen försöker täcka över helt. Your miles may vary med andra ord.. YMMV..
#52 - 11 december 2006 12:48
Blir det tillräckligt mörkt med en pappkartong?
Plastsäck + filtar???
#53 - 11 december 2006 12:53
Ja det kan bli tillräckligt med mörkt med plastsäckar, speciellt om akvariet står i en källare utan dagsljus. Men det är inte säkert.

Jag lyckades med en mörkläggning över en helg där jag snodde in akvariet i alla lakan,filtar och mojs jag kunnde hitta och drog för persienner osv.

5 dagar är för mycket och brukar rekommenderas till grönvatten. För Cyano räcker det oftast med 3 dagar.
#54 - 11 december 2006 12:59
Jag tror jag gör så, filtar och annat...
Men det är väl bäst att byta vatten precis innan, det kommer ju inte ner något syre antar jag.
Akvariet står INTE i en källare utan dagsljus! :)
#55 - 11 december 2006 13:39
Rengöra filtret ska du verkligen inte göra.
#56 - 11 december 2006 14:48
batski skrev:

OK!
#57 - 11 december 2006 14:54
batski skrev:

Jag fick tipset att rengöra filtret ordentligt för att bli av med cyano.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93171&highlight=dammalger
#58 - 18 december 2006 12:10
Nu ska jag snart packa in mitt kar så det inte kommer in något ljus...
I tre dagar alltså.

Det jag har funderat på... Det ska ju inte få komma in en ens en gnutta ljus.
Men värmaren då? Den lyser ju när den slår på!

Värmaren i det akvarium jag har i sovrummet lyser ganska starkt har jag märkt när det är alldeles mörkt i rummet. Det märks fast jag blundar!

Gör inte det lilla ljuset något? Jag kan ju inte gärna slå av värmaren eftersom jag har två fiskar i akvariet.

Dåliga bilder på eländet:
#59 - 18 december 2006 12:14
Kan ju lika gärna stänga av värmaren ett par dagar, vet inte hurmycket skada den kan göra dock. För en del lyckliga räcker det ju att bara släcka rampen i några dagar, medans andra får kämpa lite mer. Kanske lika bra att ta i med en gång och dra ur värmaren..
#60 - 18 december 2006 12:17
Men då kanske det blir för kallt för kakaduorna...??? :(
#61 - 18 december 2006 12:18
Okej och då blir valet att lämna den påslagen? *shrug*
#62 - 18 december 2006 12:59
Temperaturen kansk inte hinner sjunka så mycket om akvariet är helt inpackat. Det finns doppvärmare utan lampa, jag tror inte min "tetra" har lampa...
#63 - 18 december 2006 13:03
Nej, det är sant.
Temperaturen hinner nog inte sjunka så mycket, akvariet blir ju välisolerat! :)
#64 - 31 december 2006 17:09
Idag har det gått nästan en vecka sen jag började medicinera mot vita prick i ett av mina kar (ca 55l) och det hade redan vart igång ett tag så jag flyttade på några fiskar. Däri hade jag cyano, men nu har dom börjat försvinna :p
Det står på medicinförpackningen att den kan döda bakterier i karet. Cyano är ju bakterier så jag hoppades att det skulle ta död på dessa med och det verkar så... :D :D
#65 - 1 januari 2007 16:58
Men då kan den även döda filterbakterierna. Så när du är klar med medicineringen måste du göra ett stort vattenbyte för att få bort de mesta av medicinen och så får du börja tillsätta bakteriekultur. Och kom ihåg att mata väldigt sparsamt och hålla koll på nitriten.

Förresten så ska vattenpest vara bra mot cyano.
#66 - 1 januari 2007 17:07

Det är en myt, och myten påstår egentligen att det är Myrophyllum som ska vara bra mot Cyano - inte vattenpest.

Myten kommer förmodligen av att dessa ogräs kräver en hel del kväve i vattnet, så trivs dessa växter har man hög nitrathalt och då har inte Cyanobakterier något övertag gentemot andra epifyter.
#67 - 1 januari 2007 17:13
defdac skrev:
Det är en myt, och myten påstår egentligen att det är Myrophyllum som ska vara bra mot Cyano - inte vattenpest.

Från zoopets infosida om vattenpest http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=50:

"Vattenpesten är en populär damm- och akvarieväxt som är att bra att ha i akvariet från starten. Detta eftersom den är mycket snabbväxande vilket gör att den motverkar algtillväxt. Anledningen till detta är att den tar upp näringsämnen i vattnet och dessutom avger antibiotiska ämnen, som ofta är verksamma mot blågrön-alger (som egentligen är bakterier)."
#69 - 2 januari 2007 05:41
batski skrev:
Men då kan den även döda filterbakterierna. Så när du är klar med medicineringen måste du göra ett stort vattenbyte för att få bort de mesta av medicinen och så får du börja tillsätta bakteriekultur. Och kom ihåg att mata väldigt sparsamt och hålla koll på nitriten.

Men jag flyttar imorrn (ca 25 mil) så bakterierna kommer dö iaf :( men fiskarna är ju friska. Scalarerna la ägg däri... :D
#70 - 7 januari 2007 10:19
Avtäckning...

I eftermiddag ska jag ta av täckelse på mitt kakaduakar, cyanokaret... [:o]
Jag är sååå nervös! Tänk om dom dött!!! [:O]

Några erfarenheter som kan lugna mig? [:o]
Eller erfarenheter som förbereder mig på det värsta???[:(]
#71 - 7 januari 2007 14:05
DOM LEVER!!! Kakakduorna alltså...

Men jag har inte tänt i karet än, vill dom ska vänja sig sakta vid ljuset.

Så jag vet inte hur cyanon mår...
DÅLIGT hoppas jag! :(
#72 - 7 januari 2007 15:31
GRATTIS! Du har varit orolig för dem va?
Vad kul att hälsa på dem igen. Hoppas äcklet är borta nu.
#73 - 7 januari 2007 16:59
Tack!
Jo, äcklet verkar vara borta, fast det ser lite dimmigt ut i karet.
Om det nu är rutorna eller vattnet.
Jag ska i alla fall göra rent där nu!

Annons