Djurutbildningsansvarig vanvårdar djur!!!!

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 21 november 2003 13:09
Enligt lag så skall alla affärer och andra som yrkesmässigt arbetar med djur gå en utbildning.
För att få anordna en sådan utbildning så räcker det med att skicka in en kursplan till Jordbruksverket, någon som helst kvalitetskontroll av själva utbildningen sker sedan överhuvudtaget inte från myndigheternas sida (något som t.ex. Zoobranschens Riksförbund länge krävt).

En av de största utbildarna i Sverige är Djurskolan i Flen. De har inte bara utbildat zoohandlare utan också både veterinärer (t.o.m. länsveterinärer) och djurskyddsinspektörer.

Nu har det "avslöjats" att det under en en längre period skett en omfattande vanvård av djur på detta ställe och de tvingas därför slå igen.
Det är naturligtvis oerhört bra att det finns krav på en utbildning men en sådan utbildning blir självklart av noll och intet värde när den ansvarige själv vanvårdar djur (enligt tidningen). Bedrövligt också att de som ansvarar för djurtillsynen (länsveterinärer och djurskyddsinspektörer) stöder en sådan verksamhet genom att betala stora pengar genom att gå på dessa utbildningar.

Mer om detta kan man läsa här
vwww.ekuriren.se (scrolla ner till artikeln "Omfattande brister stoppar Djurfarmen")
Fortsätt därefter längst ner på denna sida och läs artiklarna
"Länsveterinärer fick sin utbildning...."
"Anställda fick se djuren lida"
"Kritiken är obefogad"
Titta även på www.kkuriren.se (gå till " Vanvård tvingar...")
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#2 - 21 november 2003 13:26
Jo, det är förfärligt!
Men samtidigt är det förfärligt att den enda konkurrenten till Zoorf vad gäller utbildningar försvinner. ZOORF´s utbildningar håller rena rövarpriser, och för små handlare, eller sådana som funderar på att starta något eget har helt enkelt inte råd. Du skriver att de betalar "stora pengar", men det går ändå inte att jämföra med de priser som finns på andra håll, exempelvis de utbildningar som du (Kjell) håller. Jag har själv funderat på att gå de utbildningar som krävs, men det går inte att finansiera det om man inte kan göra avdrag för det!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 21 november 2003 13:56
Zoorf har självklart krävt att det skall ske en kvalitetskontroll för alla, inkl. av dom själva.
Det finns idag flera som har godkända utbildningar förutom Zoorf och Djurskolan. Tyvärr kostar det att arrangera en utbildning med bra föredragshållare, kursmaterial förplägnad etc.
Bara ett exempel så höll en dansk växtexepert föredrag på den senaste akvaristikkursen för Zoorf - att ta hit honom för två timmar kostade 4.500 (hotell, färja, milersättning och arvode).

Detta är dock ointressant - krävs det en utbildning så måste det självklart även ställas krav på dess kvalitet annars är det ju helt poänglöst. Rätt märkligt att du är helt ointresserad av detta bilbo - bara det är billigt så.

Kan väl förövrigt också påstå att alla djurkurser (oavsett vem som arrangerar) som anordnats är mycket billiga om man jämför med andra branscher - t.ex. en datakurs, medicinkurs av motsvarande längd kostar oftast 2-3 gånger så mycket.
Idag börjar också intresset för att arrangera kurser att minska (vilket är tråkigt eftersom konkurrens (men på lika villkor behövs)) då de allra flesta zoohandlare nu har gått vad de måste. Så i framtiden (när det inte längre finns några pengar att tjäna) är risken stor att det bara blir ZOORF kvar eftersom de måste fortsätta då de är en branschorganiosation.
Kommer ZOORF nu att driva frågan att de som gått utbildning i Flen inte skall räknas som godkända? Det skulle iaf inte förvåna mig!

De som är blivit godkända av någon av de som arrangerat kurserna lär även i fortsättningen vara godkända (speciellt eftersom både länsveterinärer och djurskyddsinspektörer gått Djurskolans utbildning). Bara löjligt av dig att insinuera något annat. Håll dig till fakta.
Akvaristiska hälsningar
kjell
#4 - 21 november 2003 14:38
Detta är dock ointressant - krävs det en utbildning så måste det självklart även ställas krav på dess kvalitet annars är det ju helt poänglöst. Rätt märkligt att du är helt ointresserad av detta bilbo - bara det är billigt så.

Det har jag aldrig sagt, och det vet du!
Jag kan hålla med om att insinueringen i sista inlägget var felaktig, och jag ber om ursäkt för den, och har också tagit bort inlägget, men vad är det som säger att hennes föredragshållare skulle vara dåliga, hon har nämligen inte hållit alla utbildningsgrenar själv.

I detta påstående dömer du ju ut allt som sagts på kurserna:
Det är naturligtvis oerhört bra att det finns krav på en utbildning men en sådan utbildning blir självklart av noll och intet värde när den ansvarige själv vanvårdar djur.
Du menar alltså på fullt allvar att alla hennes delkursledare är värda noll, bara för att hon vanvårdar sina djur? Eller!

Angående vad det kostar att arrangera kurser, så är jag fullt medveten om kostnaderna, men eftersom det är föredragshållarna som kostar måste man också fråga sig om dyrast alltid är bäst?

Om man går in på ZOORFS hemsida och tittar efter priserna så går de inte att hitta, det skulle vara intressant att veta vad det kostar att gå alla sju kurserna inkl. moms.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 november 2003 15:09
I detta påstående dömer du ju ut allt som sagts på kurserna:

citat:

--------------------------------------------------------------------------------

Det är naturligtvis oerhört bra att det finns krav på en utbildning men en sådan utbildning blir självklart av noll och intet värde när den ansvarige själv vanvårdar djur.

--------------------------------------------------------------------------------

Du mena allts på fullt allvar att alla hennes delkursledare är värda noll, bara för att hon vanvårdar sina djur? Eller!

Tycker du själv att det är bra att den som ansvarar för en utbildning i bl.a. skötsel och etik i djurfrågor vanvårdar djur.....
Tycker du själv att det är bra att de som skall utöva kontrollen över Djurskolans och andras verksamhet har utbildats av Djurskolan....
Säkert finns det flera mycket duktiga föredragshållare på Djurskolans och andras kurser men poängen är att det lika gärna kan vara tvärtom (även för ZOORF) och därför borde en kvalitetskontroll av utbildningen vara självklar.

Angående vad det kostar att arrangera kurser, så är jag fullt medveten om kostnaderna, men eftersom det är föredragshållarna som kostar måste man också fråga sig om dyrast alltid är bäst?

Om man går in på ZOORFS hemsida och tittar efter priserna så går de inte att hitta, det skulle vara intressant att veta vad det kostar att gå alla sju kurserna inkl. moms.

Håller helt med om att priset inte är avgörande för om en kurs är sämst eller bäst, därför vore det bra med en kvalitetskontroll så att man åtminstone inte köper "grisen i säcken".
Zoorf arrangerar primärt en utbildning för sina medlemmar som alla är företagare - de är en branschorganisation och för dem är momsen avdragsgill.
Jag har för mig att en Zoorfkurs kostar ca. 2.100 kronor exkl. moms för 16 timmars föreläsning, kursmaterial (kurskompendium + två böcker), 2 middagar, 4 fika, prov och rättning av provet, utfärdande av intyg etc..
Som jag skrev är detta mycket billigt relaterat till andra branscher och de allra flesta affärer skickar därför både ägaren och flera anställda (även om lagen bara kräver att en person skall gå utbildningen).
Kan väl förövrigt nämna att ZOORf bara har 5 kurser inte 7 som du skriver, grundutbildning samt i de olika djurslagen d.v.s. fisk-smådjur-fågel-reptil.

citat:

Det har jag aldrig sagt, och det vet du!

Det enda du vill diskutera är ju priset så man kan ju i alla fall tro det.

Vad jag ville få fram var
1/ En kvalitetskontroll är nödvändig för alla som gör en utbildning.
2/ Det är fel att den som har ansvar för djurtillsynen av handeln utbildar sig hos en av dem som skall kontrolleras.
De borde ha sin egen utbildning oberoende av kommersiella intressen.

Jag ställer mig väldigt undrande till att någon kan tycka att dessa krav är fel att ställa.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 21 november 2003 15:29
Kan väl förövrigt nämna att ZOORf bara har 5 kurser inte 7 som du skriver, grundutbildning samt i de olika djurslagen d.v.s. fisk-smådjur-fågel-reptil.

Nope! På www.zoorf.org framgår att det är
1 Grundkurs
2 Hardjur och gnagare
3 Akvaristik och groddjur
4 Fåglar
5 Reptiler
6 Rovdjur: hund, katt, iller
7 Ekonomi & marknadsföring

Punkt sju kanske inte kan räknas in men 6 utbildningar är det.
Om vi nu antar att din prisuppgift stämmer blir det 2100*6*1,25=15750.-.
Om man inte har företag kan man inte dra av momsen, så alla som vill skaffa utbildningen innan man startar företag skall hosta upp 15750 + hotell + resa + förlorad arbetsinkomst. Kom inte och säg att det är billigt, inte ens om man får dra momsen är det billigt för ett företag som är nystartatoch kanske knappt går runt de första åren.
Tycker du själv att det är bra att den som ansvarar för en utbildning i bl.a. skötsel och etik i djurfrågor vanvårdar djur.....

Nej!
Tycker du själv att det är bra att de som skall utöva kontrollen över Djurskolans och andras verksamhet har utbildats av Djurskolan....

Nej!
Det jag egentligen vill ha fram är att all brist på konkurrens gör att de som genomför utbildningarna kan ta vilka rövarpriser som helst, och om de blir ifrågasatta kan de rycka på axlarna och säga: Slipp då!
Även zoobranschen behöver konkurrens från nya uppstickare!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 november 2003 15:46
Zoorf har alltid haft utbildningar för sina medlemmar - var t.ex. en nyligen i textning, men detta har ju inget med den av myndigheterna lagstadgade utbildningen som vi ju diskutetar här.
Hit räknas
1 Grundkurs
2 Hardjur och gnagare (det jag kallde smådjur)
3 Akvaristik och groddjur
4 Fåglar
5 Reptiler

Trevligt att se att vi är överens vad gäller de två punkter jag poängterade i mitt föregående inlägg.

Det jag egentligen vill ha fram är att all brist på konkurrens gör att de som genomför utbildningarna kan ta vilka rövarpriser som helst, och om de blir ifrågasatta kan de rycka på axlarna och säga: Slipp då!

Även zoobranschen behöver konkurrens från nya uppstickare!

Det råder fri konkurrens och jag tycker att det är alldeles för få som arrangerar en sådan utbildning (håller med om att konkurrens behövs). Kan ju verka lite märkligt att det är så få eftersom du tycker att Zoorf tar ut rövarpriser - då borde det ju finnas utrymme för flera konkurrenter. Ja menar, om nu vinstmöjligheterna är så stora så borde ju många vilja vara med och slåss om pengarna, eller hur... Eller kan det var så att orsaken till att konkurrensen är så dålig är att det inte finns några stora pengar att hämta......
Konkurrens är bra - men på lika villkor (dvs en kvalitetskontroll är nödvändig).
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#8 - 21 november 2003 16:28
"Bara ett exempel så höll en dansk växtexepert föredrag på den senaste akvaristikkursen för Zoorf - att ta hit honom för två timmar kostade 4.500 (hotell, färja, milersättning och arvode."

Jag tar mig för pannan och stönar, för jag tror att det finns andra lämpliga att undervisa i några timmar om växter än en som kostar en massa pengar, utbildningen blir nog lika bra utan "kändisar" som föredragshållare.

Hur är det har ZOORF anslutna Zoobutiker bättre kunskap. [?] [;)]

Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 21 november 2003 17:23
Jag tar mig för pannan och stönar, för jag tror att det finns andra lämpliga att undervisa i några timmar om växter än en som kostar en massa pengar, utbildningen blir nog lika bra utan "kändisar" som föredragshållare.

Det är möjligt att andra kan göra det bättre, men de som gått kursen har i alla fall tyckt att det var värt varenda öre. Det är utlåtandet från de som gått kursen som är det intressanta inte vad de som inte gått kursen tycker. Anledningen till att han används som föredragshållare är för övrigt för hans kunskap och pedagogiska förmåga att förmedla denna kunskap och inte för hans eventuella kändismeriter.

Hur är det har ZOORF anslutna Zoobutiker bättre kunskap

Ingen som har påstått det - men utan tvekan är det i alla fall så att nästan alla kan mer efter att dom genomgått kursen än innan. Hur mycket man lär sig beror sedan till stor del på vilken nivå man står - de som är "nybörjare" lär sig säkert mer än de som hållit på med akvariefisk dagligen i 30-40 år.
Kursutvärderingar som gjorts visar att närmare 100% anger att dom lärt sig mer under kursen, 95% anger att de även fortsättningsvis vill gå specialkurser i akvaristik (enda kursen jag känner till) även om det inte är ett myndighetskrav och att det kostar en del.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#10 - 21 november 2003 18:18
Min tanke var att gå den här utbildningen som Djurskolan i Flen ska ha för för miljöfolk och vetrinärer här i Västernorrland här i Kramfors.
Vi jobbar tillsammans med ABF på att göra en utbildning som vi ska försöka få godkänd av SJV där själva kursen inte ska kosta något för tex akvarieföreningar om de vill genomföra en kurs genom ABF.
Men det är som Fohrman skriver väldigt mycket som kursen ska inne hålla för att hålla en hög kvalitet, men det är några som skriver för varje ämne.
Ja, får se vad som händer vår ambition är hög hoppas vi orkar ända fram.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 21 november 2003 18:30
Vi jobbar tillsammans med ABF på att göra en utbildning som vi ska försöka få godkänd av SJV där själva kursen inte ska kosta något för tex akvarieföreningar om de vill genomföra en kurs genom ABF.

Lycka till - kul med fräscha initiativ. Rapportera gärna hur det går. Kan även tipsa om möjligheten till EU-bidrag - jag vet att en del affärer i vissa regioner fått EU-bidrag för att gå Zoorfs kurs.
Som jag nämnt i ett helt annat sammanhang så träffades också de flesta av sveriges akvarieorganisationer på Akvariets Dag i Stockholm nyligen och bestämde sig för att inleda ett samarbete, kanske kan dettav i framtiden även utmynna i en utbildning, vem vet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#12 - 22 november 2003 10:44
Jag tycker att disskusionen om priser är lite väl låg. Att investera 15000 på kunskap när man ska starta ett företag är absolut inget konstigt. Jag jobbar själv i den grafisk branchen och ska man förkovra sig en halvdag så brukar det lös på mellan 3 och 6 tusen. Ovan talar vi om 16 timmars föreläsning för 2100 kr, det är 2 heldagar. Mao är det småpengar vi pratar om.

/Johan
#13 - 22 november 2003 11:10
Håller med.. 16 timmars föreläsning inkl böcker & käk för 2100, är ju billigt.. jag pluggar på universitetet, har 6700 i studielån och det är ändå inte konstigt om en endaste bok kostar 500-1000 kr.
dock är föreläsningarna som tur gratis!
har man inte råd med 15000 så har man nog inte råd att starta ett företag heller..då kanske man skall hålla sig på hobbynivå?
och förresten, måste man verkligen gå alla kurserna?
om man t.ex. bara sysslar med fiskar, räcker det inte med fiskkursen då?
#14 - 22 november 2003 11:23
Man behöver bara gå dom kurser för dom djur man säljer. Så säljer man bara fiskar så räcker det med den kursen förutom grundkursen.
#15 - 22 november 2003 11:32
Nja, jag håller med lillajag som skrivit i tråden Ny lag och tycker att det är en konstig lag.
Har/kommer fiskarna att få det bättre, ja kanske.

Möter jag mer kunskap i en butik där någon har gått kursen, nej.

Är de flesta Zoohandlare som inte gått kursen sämre än de som gått utbildningen, nej.
Har flera Zoobutiker slutat att sälja fiskar och smådjur, ja.

Finns det någon kontroll från myndigheterna av utbildningen, nej.

Har alla som säljer djur möjlighet att gå utbildningen, nej, det kostar för mycket och det är svårt att som enmansföretagare stänga butiken.

Det är inte bara utbildningen som ska vara, butiken ska också vara anpassad att vara lämplig för djur/fiskar i fråga om olika rum för olika djurraser och fåglar, rätt.

Finns det intresse för kontroll av de som handlar med djur från kommunerna, nej.

Jag har anmält till djurskyddsinspektören i en kommun 2 butiker som säljer fisk och en butik som säljer fisk och smådjur som inte har utbildning eller godkända lokaler, men det finns inte resurser hos kommunerna, bara de får sina 1500:- så får vilken butik som helst tillstånd att sälja djur.

Det är min uppfattning om hur det är i dag, hoppas jag har fel.

#16 - 22 november 2003 11:59
(Ursäkta detta blir helt off topic: Vem var den Danska växtexperten som höll föredrag på senaste akvaristikkursen för Zoorf? Det lät ju spännande!)
#17 - 22 november 2003 12:05
Defdac...gå kursen & se? *lol*
#18 - 22 november 2003 12:12
Hihi 8)
#19 - 18 januari 2008 09:21
drar upp en gammal tråd igen

Kjell, jag vill bara kolla om du hört den tilltalades version om hur det gick till?
vet du hur det gått till eller vem som fotograferat?
Som det är nu slänger du skit på en person som inte kan försvara sig och det är lågt.
Vet du vem personen i fråga är över huvudtaget?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 18 januari 2008 09:49
Vad jag i övrgt "känner till" är mest rykten som väl inte skall betraktas som mer än just rykten och därför inte skall tas upp här.

Detta är ju dessutom nu historia eftersom det hände för 5 år sedan och de allra senaste åren har det varit tyst om det omnämnda företaget, och är det tyst brukar det ju också innebära att allt är nu OK och då borde de fel som tydligen fanns då ha rättats till. Jag vet dock inte om de fortfarande håller kurser, eller om de har slutat. De allra flesta zoohandlare har ju nu gått sina kurser så utbildningsbehovet är ju inte längre så stort.

Tycker dock fortfarande att det är bra att det finns krav på utbildning, men anser också att det då även borde finnas någon kontroll över hur själva utbildningen går till.
Idag räcker det i stort sett med att man skickar in en kursplan till Jordbruksverket och får den godkänd - därefter finns ingen som helst kontroll över kvalitén i själva utbildningen.
Detta är dock en generell synpunkt - och samma "kontroll" borde självklart gälla alla som arrangarera utbildning.

Man det är väl ungefär samma som när Jordbruksverket kräver att det skall finnas artbeskrivningar på fiskar i affärerna, men sedan finns det ingen som helst kontroll över innehållet i dessa vilket innebär att det finns artbeskrivningar där man kan läsa att en paroonhaj behöver ett 60 liters akvarium etc.
#21 - 19 januari 2008 19:17
Det jag vet är att kursverksamheten fortfarande finns kvar, både till kommuner(inspektörer) samt till zoobutiker(veckorkurser, där man har både grund, akvaristik, fågel, reptil, smådjur och gnagare). Men del del av företaget som hade uppfödningen av djur är såld vidare till en annan person, som vad jag har hört sköter det hela mycket bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 19 januari 2008 20:07
cattus skrev:
Men del del av företaget som hade uppfödningen av djur är såld vidare till en annan person, som vad jag har hört sköter det hela mycket bra.

OK - det var ju bra och det är väl därför som man inte hört så mycket av dom de senaste åren (det är ju mest negativa nyheter som märks, när det funkar bra är det tyst).

Annons