I detta påstående dömer du ju ut allt som sagts på kurserna:
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Det är naturligtvis oerhört bra att det finns krav på en utbildning men en sådan utbildning blir självklart av noll och intet värde när den ansvarige själv vanvårdar djur.
--------------------------------------------------------------------------------
Du mena allts på fullt allvar att alla hennes delkursledare är värda noll, bara för att hon vanvårdar sina djur? Eller!
Tycker du själv att det är bra att den som ansvarar för en utbildning i bl.a. skötsel och etik i djurfrågor vanvårdar djur.....
Tycker du själv att det är bra att de som skall utöva kontrollen över Djurskolans och andras verksamhet har utbildats av Djurskolan....
Säkert finns det flera mycket duktiga föredragshållare på Djurskolans och andras kurser men poängen är att det lika gärna kan vara tvärtom (även för ZOORF) och därför borde en kvalitetskontroll av utbildningen vara självklar.
Angående vad det kostar att arrangera kurser, så är jag fullt medveten om kostnaderna, men eftersom det är föredragshållarna som kostar måste man också fråga sig om dyrast alltid är bäst?
Om man går in på ZOORFS hemsida och tittar efter priserna så går de inte att hitta, det skulle vara intressant att veta vad det kostar att gå alla sju kurserna inkl. moms.
Håller helt med om att priset inte är avgörande för om en kurs är sämst eller bäst, därför vore det bra med en kvalitetskontroll så att man åtminstone inte köper "grisen i säcken".
Zoorf arrangerar primärt en utbildning för sina medlemmar som alla är företagare - de är en branschorganisation och för dem är momsen avdragsgill.
Jag har för mig att en Zoorfkurs kostar ca. 2.100 kronor exkl. moms för 16 timmars föreläsning, kursmaterial (kurskompendium + två böcker), 2 middagar, 4 fika, prov och rättning av provet, utfärdande av intyg etc..
Som jag skrev är detta mycket billigt relaterat till andra branscher och de allra flesta affärer skickar därför både ägaren och flera anställda (även om lagen bara kräver att en person skall gå utbildningen).
Kan väl förövrigt nämna att ZOORf bara har 5 kurser inte 7 som du skriver, grundutbildning samt i de olika djurslagen d.v.s. fisk-smådjur-fågel-reptil.
citat:
Detta är dock ointressant - krävs det en utbildning så måste det självklart även ställas krav på dess kvalitet annars är det ju helt poänglöst. Rätt märkligt att du är helt ointresserad av detta bilbo - bara det är billigt så.
Det har jag aldrig sagt, och det vet du!
Det enda du vill diskutera är ju priset så man kan ju i alla fall tro det.
Vad jag ville få fram var
1/ En kvalitetskontroll är nödvändig för alla som gör en utbildning.
2/ Det är fel att den som har ansvar för djurtillsynen av handeln utbildar sig hos en av dem som skall kontrolleras.
De borde ha sin egen utbildning oberoende av kommersiella intressen.
Jag ställer mig väldigt undrande till att någon kan tycka att dessa krav är fel att ställa.
Akvaristiska hälsningar
Kjell