Hur illa skulle ni säga att det är att hålla praktborior (3 st.) och scalarer (2 st.) i ett 180-liters akvarium?
Jag vet ju att det är långt ifrån optimalt och har funderat på att sälja dem/lämna in dem på zoo-butik. Men jag är rädd att de ska hamna i ett ännu mindre akvarium, få vara ensamma (praktbotiorna), bo i smutsigt vatten eller få för mycket/lite mat :( Att de helt enkelt inte få det bra...
Som det är nu byter jag 1/4-1/3 del av vattnet varje vecka (enligt inrådan av Kent i Nol) och de har växter och gömställen samt får "korrekt" mängd mat (de äter upp inom någon minut och jag har en mat-fri dag i veckan) Har aldrig haft nitrit eller dåligt vatten på annat sätt. De har heller aldrig haft några sjukdomar, svamp eller dylikt, förutom en av scalarerna som jag fick avliva igår (de var alltså tre från början) som jag tror fick ngn slags skada i munnen eller gälarna (åt inte på en vecka och bara simmade omkring och kippade efter luft med uppsvälld buk, men var förövrigt fin i fjäll etc.) Scalaren avlivades förövrigt medelst kökskniv :( Något som jag också oroar mig för - vad händer om den nya ägaren spolar ner dem i toaletten eller lägger dem i frysen?
Jag inser ju som sagt att de inte har det helt optimalt hos mig, men det finns ju så mycket värre öden som jag läst om :( Hur hade ni gjort?