Djurplågeri?

#1 - 7 maj 2007 12:02
Hur illa skulle ni säga att det är att hålla praktborior (3 st.) och scalarer (2 st.) i ett 180-liters akvarium?

Jag vet ju att det är långt ifrån optimalt och har funderat på att sälja dem/lämna in dem på zoo-butik. Men jag är rädd att de ska hamna i ett ännu mindre akvarium, få vara ensamma (praktbotiorna), bo i smutsigt vatten eller få för mycket/lite mat :( Att de helt enkelt inte få det bra...

Som det är nu byter jag 1/4-1/3 del av vattnet varje vecka (enligt inrådan av Kent i Nol) och de har växter och gömställen samt får "korrekt" mängd mat (de äter upp inom någon minut och jag har en mat-fri dag i veckan) Har aldrig haft nitrit eller dåligt vatten på annat sätt. De har heller aldrig haft några sjukdomar, svamp eller dylikt, förutom en av scalarerna som jag fick avliva igår (de var alltså tre från början) som jag tror fick ngn slags skada i munnen eller gälarna (åt inte på en vecka och bara simmade omkring och kippade efter luft med uppsvälld buk, men var förövrigt fin i fjäll etc.) Scalaren avlivades förövrigt medelst kökskniv :( Något som jag också oroar mig för - vad händer om den nya ägaren spolar ner dem i toaletten eller lägger dem i frysen?

Jag inser ju som sagt att de inte har det helt optimalt hos mig, men det finns ju så mycket värre öden som jag läst om :( Hur hade ni gjort?
#2 - 7 maj 2007 12:15
Hur stora är botiorna? De vill ju eg. ha ett kar på 250l och 120cm långt akvarium, men är de inte fullvuxna så kan du ha dem där i ett tag till.
Skalarerna är höjden (minst 50cm) på akvariet viktigt så inte deras fenor blir missbildade. Annars är det ju 275l och 100cm långt akvarium till dem. Men som jag nämnt innan, om de inte är fullvuxna så är det ingen större fara för dem. :)

Förstår exakt hur du känner för att lämna bort fiskarna. Du kan ju försöka hitta någon här på zoopet som vill köpa dem. Finns många med plats! :)

//Camilla
#3 - 8 maj 2007 16:37
Tack för ditt svar... känner mig lite lugnare nu vad gäller botiorna iaf. De är ju sas långt ifrån fullvuxna. Men scalarerna är det nog värre med :( Hur länge lever en sådan ungefär?
#4 - 9 maj 2007 13:49
Någon som behöver gå en grundkurs i akvaristik?
http://www.blocket.se/vi/11464093.htm?ca=15_s
#5 - 9 maj 2007 14:30
yllekanin skrev:

vad hade det med ämnet att göra?:confused: :confused:
#6 - 9 maj 2007 15:08
Du tänker rätt.
Om du inte hittar nån med plats åt fiskarna så kan du gott ha kvar dom i ditt akvarium.
#7 - 9 maj 2007 16:22
Djurplågeri

yllekanin skrev:

HaHa! Man köper ju fiskarna bara för att dom inte sak simma i det där S.K vattnet (snarare nudel buljong)

fast han kanske har det som taktik...skita ner vattnet så folk ska tycka synd om djuren o köpa dom illa kvickt.
#8 - 9 maj 2007 16:32
Tillbaka till ämnet, blocket annonsen hör inte hit! Fortsätt med den tråden i alla andra blocketannonskategorier.

Skalarers livslängd.. Vet inte exakta år, men en kompis har haft sin i 6-7år.
//Camilla
#9 - 9 maj 2007 16:46
Attans skrev:
Men scalarerna är det nog värre med :( Hur länge lever en sådan ungefär?

Hur stor är den?
#10 - 9 maj 2007 17:13
yllekanin skrev:

Buuuhuuuhuuu! [:-28] Gissa NU varför jag inte vill lämna bort dom! Det är EXAKT sånt som jag är rädd att dom ska råka ut för! *sniff*
#11 - 9 maj 2007 17:16
Dom är två stycken.. och jag skulle uppskatta att de är ungefär 12 cm på höjden inklusive fenor.
#12 - 9 maj 2007 17:17
C.Ciklid skrev:

Skalarers livslängd.. Vet inte exakta år, men en kompis har haft sin i 6-7år.

//Camilla

Ojdå.. jag köpte mina för cirka ett år sedan... då var de inte fullvuxna. Hur ser man att fenorna är missbildade, de ser än sålänge ut "som på bild". Men mitt akvarie är endast 40 cm. högt och 1m brett.
#13 - 9 maj 2007 17:33
Attans skrev:
Ojdå.. jag köpte mina för cirka ett år sedan... då var de inte fullvuxna. Hur ser man att fenorna är missbildade, de ser än sålänge ut "som på bild". Men mitt akvarie är endast 40 cm. högt och 1m brett.

Ryggfenan blir liksom kort och rundad, ser onormalt ut till propotion av fiskens storlek.
//Camilla

Annons