Hejsan,
Tyvärr är de negativa påståenden som gjorts här i forumet sanna och även värre... mycket bevis finns och flera reportage har gjorts för TV etc. De kommer nog till Sverige snart. De är inte trevliga att se och inte att rekommendera till barn. Både gällande de deplorabla uppfödnings eller slakt förhållanden. Japan har jag inte hört något om (kan trots det väl stämma) med detta är "common practice" (prakticeras ofta?) i både Korea, Kina och andra delar utav östasien.
Både Frankrike och Tyskland har uppmärksammat den stora mängden katt/hund handel som i dag förekommer. Många kläder som är relativt billiga/importerats och har mindre päls beslag, kommer just från hund/katt farmer i asien. Marknaden är enorm, men jag kommer inte ihåg exact hur stor i siffror.
Står det endast "Äkta Läder/Skinn" på fabrikats informationen är det en varning. Kan då vara vilket typ som helst utav skinn. Farmarna har nu även börjat sälja skinn under diverse namn som gör att det kan vara svårt att förstå att det rör sig om vanliga hund/katt hudar. Ofta anger de namnet på hund/katt pälsen genom att blanda Engelska med den inhemska benÄmningen på hund/katt, tex. Rajun Fox (fox som i räv men är vanlig hund) eller Sumbun forest cat. All päls utav denna typen som nu säljs och som är brun/beige/gul tonad eller tigrerad (grå, gul eller röd) kan med stor risk komma från hund/katt. Postorder "päls"... STOR risk...
Att den Svenska pressen ibland är lite sensationell inriktad har jag som utlandssvenskt också märkt men denna gången är det tyvärr inte rök utan eld. Dessutom finns det i asien en stor marknad för hund kött. ST Bernards hundar är speciellt utsatta för detta i Kina, de växer snabbt och Är därför mycket ekonomiska. Dessa slaktas också genom klubbning och det görs långsamt med mening, då frigörs vissa stress ensymer som kineserna vÄrde sätter gällande smaken på köttet.
Finns säkert mer fakta och siffror gÄllande den ekonomiska situationen på nätet men nu har det vänt sig i min mage för alla bilderna och reportagen har kommit fram igen.
Mvh och hoppas att det blir mer kontrollerat i framtiden,
cri