Djurparker, tips!

#1 - 18 mars 2008 19:19
Jag planerar att åka runt lite i Sverige i sommar och skulle vilja ha tips på vilka djurparker som är värda att besöka!
Har besökt Kolmården, Orsa björnpark, Furuvik, Skansen, Universeum och Aquaria..

Jag undrar också om det finns några kurser man kan gå?
Typ som etologikursen i Kolmården, eller tar de bara emot klassvis?
Samt "speciella" grejer som besök i hägn, matning av djur mm.

Kort sagt: Hur lär man sej så mycket som möjligt, samt kommer i kontakt med exotiska djur utan att lämna Sverige?

Tacksam för svar
#2 - 18 mars 2008 19:25
Ska du ner i Skåne kan du besöka Skånes djurpark, inte några exotiska djur men alla nordens djurarter i alla fall :)
#3 - 18 mars 2008 19:40
Nina82 skrev:
Ska du ner i Skåne kan du besöka Skånes djurpark, inte några exotiska djur men alla nordens djurarter i alla fall :)

Med det stora pluset i kanten att de har rejäla, stora hägn till djuren! (Med risk för att man inte ser dem, förvisso.. :p)
#4 - 18 mars 2008 19:45
Glömde tillägga att det finns terrarie för de som vill se grodor, ormar och spindlar.

Och som lili76 skrev, stora fina hägn och djurhållning i toppklass.
(Tycker för övrigt att är man ett djur i en djurpark ska man ha all rätt i världen att kunna gömma mig om 40 pers står och glor :p)
#5 - 2 april 2008 07:43
nordens ark är inte så dumt heller, stora och skogiga hägn för många av arterna, ta med kikare och var tålmodig för det är inte säkert att man ser alla djur. järven har jag efter tre besök aldrig lyckats se...
http://www.nordensark.se/
#6 - 2 april 2008 07:44
Eskilstuna.. De gjorde nytt till Krokodilerna förra året.. Ska bli spännande att gå där i sommar.. Det var lite kul när vi skulle gå genom fågelhägnaden och Kalkoner ställer sig ivägen och ser ut som de ska gå till attack mot vagnen med lillen i... [:o] [:-174]
#7 - 2 april 2008 07:53
Ölands djurpark är oxå bra
#8 - 2 april 2008 08:37
Borås djurpark är oxå bra.

/Eva
#9 - 2 april 2008 08:46
Borås Djurpark är väl värd ett besök som ovanstående talare lyckades skriva innan mig:)
#10 - 2 april 2008 16:31
Lycksele har en djurpark också, men det var mååånga år sen jag var där.. Då var det iaf bra!
#11 - 3 april 2008 20:52
Rekommenderar Skånes Djurpark... Dock är sommaren inte bästa tillfället, fullt av småbarnsfamiljer och det är lite för varmt för djuren. Var där under dagen på nyårsafton några år, sammanlagt 3 familjer i hela parken och djuren var riktigt riktigt aktiva :)
#12 - 3 april 2008 21:08
En till sak som är bra med Skånes Djurpark är att man bara betalar inträde en gång/år. Åker man dit i januari får man gratis inträde resten av året :) Bra för oss som bor nära, mindre bra för er som inte besöker Skåne så ofta :p
#13 - 3 april 2008 21:18
i mora finns det väl något ställe med björnar om jag inte minns fel?

Annons