djuraffär missköter sina fiskar!!!

#1 - 10 januari 2004 20:22
Hej...i en djuraffär nära mig fick jag ett tips om att det skulle ligga döda fiskar i springorna mellan akvariumen..jag trodde väl inte riktigt på det men gick ändå dit för att undersöka...Och det var det hemskaste jag sätt...mellan nästan alla springor låg det döda fiskar...allt från neontetror till scalarer!!!....Vad ska jag göra?? det här kan bara inte fortsätta!!! snälla hjälp mig!! tack
#2 - 10 januari 2004 20:26
Läs ämnet "detta är värkligen plågeri" där står det hur man anmäler.
#3 - 10 januari 2004 20:27
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=19053 härä är en länk dit
#4 - 10 januari 2004 20:58
Det e ju så faktiskt att fiskar hoppar ur akvarierna ibland, och som butiksinnehavare så kanske man inte är medveten alltid att kolla mellan ställningarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 10 januari 2004 21:06
Det e ju så faktiskt att fiskar hoppar ur akvarierna ibland, och som butiksinnehavare så kanske man inte är medveten alltid att kolla mellan ställningarna.

Och har ställningen stått uppe i många år så kan det ju ha blivit några genom åren. Om fiskarna strömhoppar ur akvarierna utan att affärsinnehavaren gör något åt det så lär inte den akvarieaffären bli gammal i branschen (svårt sälja döda fiskar).
Dock skall sägas att det i reglementet står att det skall finnas täckglas (eller liknande) på akvarierna.
#6 - 10 januari 2004 21:09
förr när jag köpte neontetror så visade det sig att de hade vitapricksjukan de dog ganska fort. på ett zoo som jag var på förut var det döda fiskar på golvet. det var äkligt de låg där i flera veckor ju.[:-132][:-132]
#7 - 10 januari 2004 21:16
Det är väl klart att man har täckglas, annars så får man fort mögelskador eller fuktskador som leder till mögel. Det finns ju dock oftast att man har ett foderhål där fiskarna kan hoppa upp ifrån.
#8 - 10 januari 2004 21:18
Men kan man anmäla den här djuraffären??
#9 - 10 januari 2004 21:20
Det e klart man kan, men man skall nog påpeka det till butiksinnehavaren först.
#10 - 10 januari 2004 21:22
Vart ska man då anmäla dom till??
#11 - 10 januari 2004 21:23
Jordbruksverket. http://www.sjv.se/net/
som sagt, säg till ägaren av affären först.
#12 - 10 januari 2004 21:25
tack= )discus10 men jag har redan sagt till dom och dom vässte bara att det skulle jag skita i!!
#13 - 10 januari 2004 21:29
Lite väl oförskämt av dom! Om man får någon som påpekar en sak så är det ju klart att man får kolla saken.
#14 - 10 januari 2004 21:30
Hej.Är runt o tittar i många zoo-affärer.Men kommer det in ett "parti" med fisk =ska man köpa då ,tyvärr!För kommer du dit ex.vis 14da`r efter så är det bara "halva" fisken kvar.De matar dem åt h-e för dåligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 10 januari 2004 21:35
Pust och stön - spelar tydligen ingen roll hur många gånger det skrivs. Man skall anmäla till Miljö och Hälsa i kommunen inte någon annanstans.
#16 - 10 januari 2004 21:36
Tycker du ska skriva ut namnet på företaget.
Det är inte mer än rätt. Dom ska inte ha
några kunder. Och speciellt inte om man
säger till dom och som svarar dig så.

En butik där jag TYVÄRR handlat av har
också döda fiskar och är enormt otrevliga,
men det hör inte hemma i denna tråden dock.
#17 - 10 januari 2004 21:36
Jaja, det e ju klart. Miss av mig.
Blandade ihop dom. Är precis inne på jordsbruksverkets hemsida & kollar lite nya saker.
#18 - 10 januari 2004 21:43
Du Kjell!Du får inte ta allt för givet.Jag har ej varit med i ngn."debatt" om detta tidigare.Jag har ej sett detta du påpekar ex.vis.Dra inte alla över samma "kam".Det kan "dyka" upp nya "debattörer".
#19 - 10 januari 2004 21:53
Jag ska anmäla det här på måndag= ) tack till alla som har hört av sig= )
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 10 januari 2004 21:58
Du Kjell!Du får inte ta allt för givet.Jag har ej varit med i ngn."debatt" om detta tidigare

?????????????????
Jag tycker nog att Discus10 borde känna till det och det instämde ju han i[;)].

Tycker du ska skriva ut namnet på företaget. Det är inte mer än rätt. Dom ska inte ha några kunder. Och speciellt inte om man

säger till dom och som svarar dig så.

Om man namger privatpersoner eller företag i ett ämne som detta så är det förtal och åtalbart. Det är vi (jag och Christian) som blir åtalade.
Zoopets regler säger att en förutsättning för om man namnge den som man kritiserar i t.ex. ett fall som detta så får man inte vara anonym. Dvs vi vill ha möjlighet att vi sedan i vår tur skall kunna stämma den som skrivit inlägget.
Så faiiry gjorde helt rätt som inte namngav företaget.
#21 - 10 januari 2004 22:07
Tack kjell= ) jag kommer inte utge namnet på företaget!
#22 - 10 januari 2004 22:07
Ja, det e klart jag känner till det. Jag bara förväxlade dom. Jag håller på med både SJV & miljö & hälsa för tillfället med en del nya grejor.
#23 - 10 januari 2004 22:08
Men i morgon ska jag och min pappa dit och se ifall dom visar han lite mer "respekt"
#24 - 10 januari 2004 22:10
<font color="red">Det finns en djuraffär i Stockholm som är för hemsk, billifiltren som sitter i vissa akvarium har inte ens luftslangen i koplad, fiskar ligger döda, algerna har tagit över akvariumen och personalen bryr sig inte ett dugg, fattar inte hur folk kan låta det se ut så...</font id="red">
#25 - 10 januari 2004 22:12
Gör slag i saken då!!!!
#26 - 10 januari 2004 22:18
Kjell skrev:
"Om man namger privatpersoner eller företag i ett ämne som detta så är det förtal och åtalbart. Det är vi (jag och Christian) som blir åtalade."

Detta kan väl inte stämma iaf.

Om jag säger att ??? AB har döda och sjuka
fiskar i sina akvarium och dom är otrevliga
mot kunder så är detta inget förtal väl?

Det är ju min åsikt och alla har vi rätt
att tycka precis som vi vill. Sen om jag
ljuger är ju en helt annan sak. Men förtal
kan det knappast bli. Aldrig hört något
forum som blivit ditsatta för det. Varit
på många forum där man skriver om företag
som inte är bra.

Men jag kan ha fel! Men jag tror inte det.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 10 januari 2004 22:23
Om jag säger att ??? AB har döda och sjuka fiskar i sina akvarium och dom är otrevliga mot kunder så är detta inget förtal väl? Det är ju min åsikt och alla har vi rätt att tycka precis som vi vill

Vi har alla rätt att tycka vad vi vill men inte att sprida det vidare. I fall som detta varken vill eller kan Christian och jag bevisa att det förhåller sig så som anges i inlägget.
#28 - 10 januari 2004 23:35
Alla affärer har säkert nån död fisk "min" lokala affär brukar ha döda fiskar o dom brukar ja plocka opp dom bryr sig inte om ja gör det dom bara säger tack för hjälpen o ger mej en fisk;)ibland
Tobbe
#29 - 10 januari 2004 23:47
det är ju schyst!
det är faktiskt ganslka äckligt med döda fiskar på en zooaffär.
#30 - 10 januari 2004 23:57
Är nog ganska vanligt att det dör fiskar på affärerna, det kommer ju in fiskar från grossister och privata och alla är väl inte friska när dom kommer, dom flesta affärer plockar nog upp dom ganska omgående men att låta dom ligga i flera veckor döda verkar konstigt??
#31 - 11 januari 2004 00:31
defer: Det är Kjell som står som ansvarig utgivare av den här sidan, alltså är det han som kan anmälas, och eventuellt åtalas om någon känner sig förtalad. Vet inte om Kjell godkänner såna inlägg om du skriver dit ditt riktiga namn i inlägget och inte bara uppträder under ditt nick.
#32 - 11 januari 2004 01:17

Det är ju min åsikt och alla har vi rätt
att tycka precis som vi vill. Sen om jag
ljuger är ju en helt annan sak. Men förtal
kan det knappast bli. Aldrig hört något
forum som blivit ditsatta för det. Varit
på många forum där man skriver om företag
som inte är bra.

Men jag kan ha fel! Men jag tror inte det.
[/quote]

Aftonbladet blev åtalde och fällda för hets mot folkgrupp på grund av det folk skrev på deras forum, så Kjell och Christian gör helt rätt som skyddar sig.
Aftonbladet har inför att alla meddelanden granskas innandom läggs för att förhindra att det skaer igen.
#33 - 11 januari 2004 06:48
Döda fiskar blir det på en akvarieaffär, dom flesta plockar bort dom när dom ser dom.

jag tycker inte man behöver tramsa med akvarieaffärs innehavaren om man tycker att dom missköter sina akvarium, ring till Miljökontoret i kommunen och anmäl vad du tycker är fel, annars är risken att du som kund blir sämre bemött i framtiden eftersom du klagade och var besvärlig.

Sen tror jag att efter ett besök från kommunen så känns det mer angeläget att hålla ordning på akvarierna.

//Marcus
#34 - 11 januari 2004 07:08
har ni fått amnälningsmani eller?
#35 - 11 januari 2004 09:14
Patrik: är det fel att anmäla om en Affär inte sköter sina fiskar/akvarier som dom bör göra?

Jag anser inte att det är fel eftersom dom driver affären för att tjäna pengar, då bör man följa lagar och regler.

//Marcus
#36 - 11 januari 2004 09:23
Nä det är väl rätt att göra, men jag tycker det är många sånna trådar nu! Varför sitta här å skriva istället för att gå och snacka med ägaren direkt?
#37 - 11 januari 2004 09:39
Patrik
Det är alltid lättare att gömma sig anonymt på ett forum än att ställa upp med namn och gå den rätta vägen d.v.s gå direkt till affären och lägga fram sina klagomål. Det brukar i de flesta fall finnas en rimlig förklaring. Det är i varje fall min erfarenhet.

Guy
#38 - 11 januari 2004 09:42
Jo jag vet att det är lätt att gömma sig! men om man nu inte vågar stå för att man vill anmäla affärsinnehavaren behöver man inte heller sitta å kasta skit på ett forum om affären!

#39 - 11 januari 2004 09:55
Patrik: Vad man tjänar på att personligen prata med ägaren förstår jag inte, med stor sannolikhet skapar det problem för mig, och det är inte säkert ägaren bryr sig längre än till jag gått ut genom dörren, när jag sedan märker att han inte bättrat sig och anmäler honom, så kommer han givetvis misstänka mig och det lär inte göra min kontakt som kund i den affären bättre.

Får dom ett åläggande att ordna saker så är det bara att dom gör det, sen kan dom räkna med några kontroller senare.

Det betyder inte att det kostar affären pengar så länge dom skärper sig.

//Marcus

ps. sen tycker jag inte att det är min sak som privat person att lägga mig i hur ett företag sköts, det finns folk som har betalt för att se till att reglerna föls, därför tycker jag det är bättre att gå den vägen.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 11 januari 2004 10:06
Jo jag vet att det är lätt att gömma sig! men om man nu inte vågar stå för att man vill anmäla affärsinnehavaren behöver man inte heller sitta å kasta skit på ett forum om affären!

Detta är också en av anledningarna till att det inte tillåts att man direkt med namn får peka ut någon här på forumet.
#41 - 11 januari 2004 10:08
"Min" affär har haft ett bedrövligt rykte. Men sen började folk klaga och handla på andra ställen. Idag har affären skärpt till sig och förhållandena är betydligt bättre. Att jag sedan dessutom får 10% som bra kund klagar jag ju inte på..:)
Antagligen funkar direkta klagomål och bojkott bäst i småstäder men det känns, för min del, bättre för samvetet att gå på själv. Anmälningar tar man väl till i sista hand.
#42 - 17 januari 2004 00:50
Har inte orkat läsa igenom alla inlägg,så jag vet inte om du redan fått svar på din fråga Vart man ska anmäla djurplågeri.

Du ska ta kontakt med den kommunen där djuraffären finns..be om att få prata med en djurskyddsinspektör..finns oftast på kommunens avdelning för Hälsa & Miljö. Ring dit och berätta om vad du har sett och var..givetvis när också...då ska du se att det kommer att hända saker.

Anmälde själv en djuraffär för att hade Kampfiskar i små syltburkar..nu är djuraffären under hård granskning... så du ser,det lönar sig att anmäla.

Lycka till![^]

Annons