Djur-tortyr

#1 - 11 april 2007 10:39
Okej.. Vet inte vart jag ska börja.
Jag har sett en del videos på sistone, och de gör mig så fruktansvärt upprörd. Djur som blir flådda levande, kor som sakta får förblöda i enorma plågor, delfiner som torteras och slaktas (det anses att köttet blir godare om djuret lidit mycket under slakten...)

Men jag känner att jag får dåligt med respons. Antingen vill folk leva i ovisshet, å blir arga när jag pratar om hur verkligheten ser ut. Andra tycker jag är sjuk som tittar på sådant här frivilligt. Och en del kan diskutera livligt i två minuter, för att sedan prata om något helt annat.

[SIZE=3]VART ÄR ILSKAN?! VART ÄR UPPRÖRDHETEN?! VARFÖR TOLERERAR VI ATT DETTA SKER I VÄRLDEN?![/SIZE]

Jag är inte vegetarian, och inte heller emot skinn och päls. Men jag är emot det som sker i nedanstående filmer. Jag anser att vi är köttätare, och att vi lika gärna kan använda skinnet från djuret vi slaktat för mat. Säger däremot inte att JAG har rätt. Bara att detta är MIN åsikt. Vad är din??

[SIZE=4]OBS![/SIZE] Magstarka bilder/filmer. Se inte om du är alltför känslig!

Här är en video där de flår djur levande
&eurl" target="_blank">
&eurl
=

Och här är en där de slaktar delfiner
" target="_blank">

Kan tillägga: Jag tvingar mig själv att se dessa filmer, eftersom jag vägrar blunda för sanningen.
#2 - 11 april 2007 11:15
Tyvärr måste man vara medlem och 18 år för att se så en del kan inte se dem...
#3 - 11 april 2007 11:21
alltså det man som privatperson kan göra är att köpa t ex ekologiskt (eller NÄRODLAT) kött, ägg osv.
Själv är jag vegetarian sen flera år tillbaka. En sak till man kan göra är att gå med i djurens rätt, kostar typ 75 kr per år. Att vara medlem där betyder inte att man är en galen militant vegan som många säkert tror.

Djurhållningen i sverige är väl mycket bättre än djurhållningen i andra länder så man kan som konsument köpa och efterfråga svenskt kött även om det förmodligen är dyrare.
#4 - 11 april 2007 11:31
detta har faktiskt diskuterats ganska flitigt här på zoopet...

antar att det är lättare att blunda för det än vad det är att göra nåt åt det...tyvärr
#5 - 11 april 2007 11:39
Den grymma verkligeheten...
Håller helt med, är ni känsliga för detta så kolla inte. Det kan få den starkaste att bryta ihop...
#6 - 11 april 2007 11:50
Köper alltid kött från bondgård utan mellanhänder så jag vet vad jag får, visst är det grymt det som pågår men som redan sagts så köp från bönder ni känner så får inte de som misshandlar sina djur någon marknad till sist.
#7 - 11 april 2007 12:10
fan,mådde illa när ja kolla de på dom :S sjuka människor!!!
#8 - 11 april 2007 12:44
Ja, i Sverige har vi ju bra metoder. Snabb avlivning och ofta bra djurhållning. Finns väl några undantag. Och visst är jag medveten om att det kanske inte är så mycket att göra åt. Men, jag blir upprörd. Och det känns som att det är en sådan liten del som blir upprörda? Och så få vill diskutera saken.
Ber om ursäkt om någon känslig kollade :$ Var inte min mening att få någon att må illa. Men just dessa filmer berörde mig. Finns hur många som helst egentligen..

Men.. tänk om det tillslut dyker upp en möjlighet att åtgärda sånt här? Jag skulle vara en av de första personerna på plats för att hjälpa!
#9 - 11 april 2007 13:05
Jag såg dessa filmer i mitten av januari, jag satt och grät i flera timmar efter och sedan dess har jag bara ätit vegetarisk mat.
#10 - 11 april 2007 15:07
att bli vegetarian/vegan och uppmuntra andra att göra likadant är väl det enda man egentligen kan göra.
och det är bra för miljön också!

anledningen till att folk inte vill diskutera är för att de inte vill veta. vi vill helst blunda och låtsas att biffen aldrig har varit ett liv med känslor.
#11 - 11 april 2007 15:58
Jo, detta har varit uppe här förr. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=98810&highlight=delfiner

Bra att det kommer upp igen.
#12 - 11 april 2007 17:46
Varför måste det gå till så här? Varför plågar dom djuren?
Jag tror den enkla förklaringen är PENGAR!!
Finns det något sätt som människor kan tjäna pengar på tas den chansen.
Vill överklasskärringarna i New york betala mer för en päls som håret står ut på så kan vem som helst räkna ut att någon kommer leverera denna päls.
USA startar till och med krig för att tjäna pengar(olja).
Pengar går före moral
#13 - 11 april 2007 18:30
Det kan inte bara vara pengar...

... något är fel i huvudet på en om man gör sådant!!!! Spelar ingen roll hur mycket pengar jag fick... Man måste ha någon psykopatisk störning för att kunna göra nått liknande... Vågar inte ens titta eller läsa om sånt, blir så ledsen och uppgiven... [:-28]
#14 - 11 april 2007 18:39
Kunde "tyvärr" inte se filmerna då jag inte är medlem där, men jag har sett en film där djur har flåtts levande, och jag satt och grät! Det var verkligen det värsta jag någonsin sett! :(
Vad är det för fel på folk egentligen? Är de helt hjärtlösa eller vad är det frågan om?
Jag är själv inte vegetarian men jag skulle gärna kunna bli det. Visst, kött är gott men det finns väldigt god vegetarisk mat som nästan smakar likadant.

Är dock emot päls och tycker det är skitäckligt. Varför vill man gå runt med ett dött djur på sig?

Usch och fy säger jag bara.
#15 - 11 april 2007 19:12
jag har sett sånna hära jävla filmer förut och jag blir lika jäääävla helvetes arg varje gång....ni vill inte veta vad jag skulle göra om jag fick syn på nån som gjorde så. och dom är säkert fattiga så att de "inte har nått annat val" men dom kan väl för fan avliva djuren på ett värdigt sätt så dom slipper lida ? egentligen borde man ju försöka göra något, även om man inte kan/vill lägga ner hela sitt liv på de. skulle de flesta eller alla som är emot detta skänka pengar till nån organisaton som hjälper dessa stackars djur så skulle det bli en del pengar, och det borde ju göra skillnad. tänker iaf jag göra nu.

//kim
#16 - 11 april 2007 19:19
Finns det något liknande som "Röda korset" / "rädda barnen" osv men för djur som torteras på detta sätt? Skulle absolut hjälpa en sådan organisation!
#17 - 11 april 2007 19:21
tro inte dom som gör sånt där skulle villja bli flådda själva å lida som satan..stackars djur...
#18 - 11 april 2007 19:25
Håller med dig Alex. Just nu hoppas jag verkligen att Gud finns, för då lär de ju ångra sig när de får stå till svars för sina handlingar.
#19 - 11 april 2007 21:09
Jag har bara sett delfinfilmen. Frågar mej bara VARFÖR. Om det nu hanlar om pengar, så kan de väl åtmindstone döda djuret innan de flår det. Kan väl inte kosta så mycket????
#20 - 11 april 2007 23:37
gladys skrev:
Jag har bara sett delfinfilmen. Frågar mej bara VARFÖR. Om det nu hanlar om pengar, så kan de väl åtmindstone döda djuret innan de flår det. Kan väl inte kosta så mycket????

PRECIS VAD JAG HAKAT UPP MIG PÅ!
I Sverige använder vi väl någon slags bultpistol på våra nötkreatur? Vet iaf att våra kor avlivas på mindre än en halv sekund! Kan ju inte vara SÅ förbaskat dyrt. De kan väl åtminstone vrida nacken av dom? NÅGOT? Blir vansinnig :S
#21 - 12 april 2007 11:08
Jag har varit med i lantbrukssvängen sen jag var två skitar hög och jag kan säga att i sverige behandlar vi djuren bra. Visst det finns rötägg. Bilder man har fått sett från svenska gårdar där djuren har vanvårdats har ofta något gått fel i det sociala livet för ägaren till djuren. Många är äldre bönder utan familj som en dag inser att han inte kan klara ut det, ekonomiskt eller arbetsmässigt. Istället för att göra det enda rätta, att ringa till slakteriet, fortsätter han med ett resultat som man ser i tidningar.
När en lantbrukare går in i väggen kan det sluta illa för djuren. Men idag finns det hjälp för dom med om dom kan ta sig förbi skammen att dom inte kan sköta sin gård.
Mycket har också blivit bättre i den skötsel djuren ska gå igenom vid ung ålder. Tex avhorning av nötkreatur. Jag kommer ihåg hur kalvar skrek av smärta när dom brände bort hornen. Då var det ingen som använde bedövning. Detta var på 80-talet. Nu finns det regler på att bedövning ska användas och jag tror inte det finns en bonde som vill gå tillbaka till att inte använda det. Djuren vaknar och vet troligen inte vad som hänt och blir inte rädda för folk som dom kunde bli förr.
I länder där detta inte är reglerat görs det inte för bedövningen är rätt så dyr. I en storpruduktion blir det stora pengar på ett år.Samma är det då med avlivningen.
Idiotiskt, givetvis, men jag vet inte vad vi kan göra mer än att välja rätt vid kyldisken på ica.
#22 - 12 april 2007 16:21
tips: gå med i djurens rätt som bla arbetar för att djuren ska behandlas bra. gå från ord till handling...
#23 - 12 april 2007 16:26
Greenpeace då???

... jobbar inte de också för att få bort sånt här???
#24 - 12 april 2007 17:55
Greenpeace står väl också för bl.a. djurrätt.

Min uppfattning är att många klagar och gnäller men när det väl gäller att gå till handling är det få som gör det. Det jag vill poängtera att det faktiskt går att göra något och att det inte kostar skjortan, som sagt, mitt medlemsskap i djurens rätt kostar 75kr/år

www.djurensratt.se
#25 - 12 april 2007 21:58
Arbetar "djurens rätt" över hela världen??
#26 - 13 april 2007 09:17
Att inte döda djuren först gör att de hinner flå fler djur på kortare tid.
Dvs produktionen håller en högre hastighet.
Sjukt men sant.
#27 - 13 april 2007 15:34
då var man medlem på www.djurensratt.se 180kr/år. det är ju nått som ALLA borde göra.

//kim
#28 - 13 april 2007 19:25
bra gjort! finns som sagt billigare medlemsskap, jag betalar 75 kr men vet inte om det är pga att jag är ungdom eller student.
#29 - 18 april 2007 10:08
Hittade idag av en slump
(World Society for the Protection of Animals)
http://www.wspa.se

Och här är en artikel från wspa om en plågad björn
https://payment.architrade.com/shoppages/4205634/kam4SE/payment.pml

Kostar ju visserligen 100kr i månaden.. men jag tycker detta verkar vara vad jag var ute efter! Någon som vet något om denna organisation? Är de effektiva mm?
#30 - 18 april 2007 20:43
Här är några fler bra länkar:

mot delfinslakten
http://www.savejapandolphins.org/
http://www.seashepherd.org/

mot päls
http://www.hsus.org/furfree/home.html
#31 - 19 april 2007 04:55
Jag behöver se dessa filmer lika litet som jag behöver se barn som blir utsatta för sexuella övergrepp för att veta att det finns vidriga människor här i världen.

Ett bättre sätt, enl mig, än att betala pengar till "organisationer" med tvivelaktiga resultat, metoder och agenda är att handla svenskt så långt det går och då helst från närområdet.

/J
Guest
#32 - 19 april 2007 16:37
sådana här filmer är för jävliga och det är tur att man bor i sverige här händer inte sånt (inte vanligt iaf).

skulle aldrig stödja nått sånt inte heller organisationer som peta mfl...

håller med om vad joacim säger
#33 - 25 april 2007 20:28
#34 - 26 april 2007 00:11
Jag mår illa... Det snurrar! Herregud är det människor jag har runt mig?

Tack Fredde för klargörandena...

Jag orkar inte se på filmerna då jag sett så mkt ohyggligt förut, men jag fattar...
#35 - 26 april 2007 00:19
hur i helvetekan de göra sådär, såna där borde inte få leva
#36 - 26 april 2007 00:41
Självklart blir köttet godare om djuret har lidit innan döden. (inte ironisk)
#37 - 26 april 2007 00:43
Fiddan skrev:
Självklart blir köttet godare om djuret har lidit innan döden. (inte ironisk)

så kanske är fallet, men är det rätt för den sakens skull? Att vi plågar oskyldiga varelser för att det ska smaka godare när vi äter köttet?
#38 - 26 april 2007 00:45
Brinn huggormsyngel!
#39 - 26 april 2007 00:49
awasegg skrev:
så kanske är fallet, men är det rätt för den sakens skull? Att vi plågar oskyldiga varelser för att det ska smaka godare när vi äter köttet?

Behöver jag verkligen svara på det?
#40 - 26 april 2007 00:51
Fiddan skrev:
Behöver jag verkligen svara på det?

Whatever.
#41 - 26 april 2007 11:12
hur fan kan köttet blir godare om djuret har lidit ?

//kim
#42 - 26 april 2007 16:13

//kim

När kroppen utsätts för kraftig smärta så börjar man producera endorfiner som bara den, och många tycker att köttet smakar bättre och blir mörare av det.

Själv tycker jag inte att vi har någon rätt att utsätta djur för sådant..
#43 - 26 april 2007 16:44
gladys skrev:
Arbetar "djurens rätt" över hela världen??

Japp, och de samarbetar med en massa fler organisationer.
#44 - 26 april 2007 16:48
Det stora problemet är att folk är lata. Och att de vägrar ändra på sig. Peta, privatpersoner, andra organisationer jobbar häcken av sig varje dag för att ändra detta, men eftersom tidningar skriver det som säljer så kommer inte informationen fram till alla.

Och de som tjänar pengar på det vill ju knappast sluta. Därför - om man inte själv vill ta i och skriva protestbrev, insändare och sådant så bör man bli medlem i åtminstone Djurens Rätt, pengarna går inte till något annat än kampen för djurrätt.

Själv är jag sedan många år tillbaka vegetarian och nybliven vegan, klarar mig finfint utan kött och andra avfallsprodukter eftersom människans mage mår bäst utan kött och andra djurs bröstmjölk.
#45 - 27 april 2007 00:00

//kim

Oftast så har ju djuret som lidit kämpat in i döden, och du vet själv effter att du har tränat tufft 1 timme hur mkt större musklerna är osv det beror mestadels på allt blod som pumpats in och det gör ju köttet saftigare/godare
#46 - 27 april 2007 09:31
Fiddan skrev:
Oftast så har ju djuret som lidit kämpat in i döden, och du vet själv effter att du har tränat tufft 1 timme hur mkt större musklerna är osv det beror mestadels på allt blod som pumpats in och det gör ju köttet saftigare/godare

Men träning är lite annorlundare mot tortyr och ingen fakta här kan gottgöra det lidande djuren får gå igenom, vilket jag är ganska säker på att du håller med mig om.

Att bli slagen över hela kroppen, utlida så mycket smärta och rädsla och dessutom vara ett djur som inte har gjort någonting för att förtjäna det och inte kunna förstå varför kan inte riktigt jämföras med en timmes träning.. ;) Speciellt inte som man sedan flår dem levande för att inte musklerna ska kunna "slappna" av och för att man vill att de ytterligare ska "möra till" sig.

Fullkomligt vidrigt.
#47 - 27 april 2007 10:51
fifi skrev:
Men träning är lite annorlundare mot tortyr och ingen fakta här kan gottgöra det lidande djuren får gå igenom, vilket jag är ganska säker på att du håller med mig om.

Att bli slagen över hela kroppen, utlida så mycket smärta och rädsla och dessutom vara ett djur som inte har gjort någonting för att förtjäna det och inte kunna förstå varför kan inte riktigt jämföras med en timmes träning.. ;) Speciellt inte som man sedan flår dem levande för att inte musklerna ska kunna "slappna" av och för att man vill att de ytterligare ska "möra till" sig.

Fullkomligt vidrigt.

Det bästa någon hittils sagt i den här tråden!
#48 - 27 april 2007 14:19
fifi, nää det finns inget som kan gottgöra lidandet nej.

Men det har inte någonting med det jag påstod att göra
#49 - 28 april 2007 09:46
Var länge sen jag hörde/läste det... men stress påverkar köttkvalitén negativt och industrin/vinstintressen ändrade på vissa förhållanden självmant för att kunna sälja mer kött, om jag inte misstar mig!

Dessutom så vill man inte ha blod i köttet!

Sen att päls blir "finare" när man elchockar djuret är en annan sak, och den saken är inte desto mindre vidrig för det!:mad:
#50 - 28 april 2007 12:57
Jag tittade på filmen och mådde illa i flera dagar (mår illa forfarande! Försöker förtränga!) - speciellt den scenen när djuret som blivit flått, lyfter huvudet och tittar på sig själv. Jag själv äter bara kött från "glada" djur (vilt, får, fisk och ibland eko-nöt) bär aldrig päls/skinn som inte kommer från djur man äter och skulle aldrig i livet köpa en sportjacka med pälskant - för det är där de hamnar - hundarna, katterna osv. Jag har jobbat och levt med djur hela mitt liv, och är köttätare. Jag brukar säga till folk - om du ska äta kött måste du också vara villig att döda djuret du äter. Det är många som inte fattar vad jag menar... jag äter INTE gris - lika lite som jag äter hund, katt, apa eller delfin.

Annons