Djur med piercing och tatueringar

#1 - 13 oktober 2005 17:17
:( hittade på ett annat forum en länk till en sida med piercing och tatueringar på djur av div sort.
Bla denna guldfisk
http://www.bmezine.com/pierce/11-surface/A40123/high/fish.jpg

Länken till sidan är http://www.bmezine.com/pierce/11-surface/animal001.html
Är det inte otroligt hur mkt skit man utsätter djuren för??

[:(!]
#2 - 14 oktober 2005 00:25
jadu de jävligaste djuret på denna planet är människan :/
bevisas om å om igen
#3 - 14 oktober 2005 00:39
Tycker det är groteska bilder. Hur kan man göta så med sitt älskade djur???
#4 - 14 oktober 2005 00:40
det enda ja anser va acceptabelt är id tatuering i örat.

men sen finns de ju annat också som behövs göras ibland.
finns en hundras med så långa svansar så när dom är ute å springer i skogen så slår dom sönder svansen mot träden och med gällande lagstiftning får ingen preventiv operation göras vilket är lite snett då hunden istället får lida innan hunden kommer till veterinär och får en del av svansen borttagen.
#5 - 14 oktober 2005 09:04
[QUOTE=Raven]det enda ja anser va acceptabelt är id tatuering i örat.

finns en hundras med så långa svansar så när dom är ute å springer i skogen så slår dom sönder svansen mot träden och med gällande lagstiftning får ingen preventiv operation göras vilket är lite snett då hunden istället får lida innan hunden kommer till veterinär och får en del av svansen borttagen.[/QUOTE]

Jag måste bara få svara om detta som jag antar du (Raven) syftar på kuperingsförbudet? Jag jobbade då när det infördes på en kennel som födde upp risen och dobermann och dvärgschnauzer där alla är fd kuperingsraser och har följt debatten väl. Den rasen du pratar om ovan är vorsteh som i vissa fall kan slå sönder sina svansar mot träden men det är trots allt inte tillräckligt många individer för att motivera en generell kupering av rasen. Egentligen är jag inte speciellt mycket mot kuperingen rent fysiskt men jag undrar moraliskt om vi ska ha "rätt" att klippa bort något på en individ för att de ska vara snygga eller som i vorstehns fall för att vi inte avlat på en svansmodell som är anpassad för det resten av hunden är avlad för (jakt)? Själva svanskuperingen sker när valpen är 1-2 dygn (har själv varit med) och då är inte nerverna utvecklade i svansen och valparna vaknar inte ens när man klipper av den och man syr ihop den med 1 stygn. Inget trauma el liknande förekommer och stämband har de så det är inte att de inte kan skrika om de skulle vilja. Så jag kan inte se det som djurplågeri el liknande men däremot tycker jag inte det är moraliskt försvarbart. Kupering av öron däremot är en plågsam process som jag inte alls tycker är försvarbar någonstans! Den görs när valpen är 3-4 månader gammal och innebär att man skär av på öronen (kanterna) och sen skrapar bort skorpan allt eftersom för att få en jämn kant. I de flesta fall måste hundarna även ha en typ av ställning på sig för att öronen ska stå upp. Förkastligt! :mad:

Kommentar till övriga utsmyckningar - tjurring är ju vedertaget för att kunna ha kontroll på ett så stort och ibland MYCKET aggressivt djur. Inte i utsmycknadssyfte. Vet inte om det är berättigat eller inte då jag inte har så stor erfarenhet av hantering av tjurar/oxar men jag kan tänka mig att det fyller sin funktion.

Örontattueringar kan ibland vara bättre än chips och tvärtom. Chips är snällare mot djuret men kan ibland kännas utifrån och om man då blir bestulen på sitt djur kan nästa ägar "bara" snitta upp hunden där chipset sitter och ta ut det och sätta i sitt eget och plötsligt är hunden deras! Liiite svårare att fixa med en tattuering även om det också går.

De övriga smyckningarna går bort! Om man däremot vill göra yttre ändringar på sitt djur som inte skadar den någonting så tycker jag väl det är okej. Menar som exempel färgning av päls, klippning eller naggellack etc. Skadar ju ingen - bara irriterar andra möjligtvis.:D
#6 - 14 oktober 2005 09:33
[QUOTE=mckvinnan][QUOTE=Raven]det enda ja anser va acceptabelt är id tatuering i örat.

finns en hundras med så långa svansar så när dom är ute å springer i skogen så slår dom sönder svansen mot träden och med gällande lagstiftning får ingen preventiv operation göras vilket är lite snett då hunden istället får lida innan hunden kommer till veterinär och får en del av svansen borttagen.[/QUOTE]

Jag måste bara få svara om detta som jag antar du (Raven) syftar på kuperingsförbudet? Jag jobbade då när det infördes på en kennel som födde upp risen och dobermann och dvärgschnauzer där alla är fd kuperingsraser och har följt debatten väl. Den rasen du pratar om ovan är vorsteh som i vissa fall kan slå sönder sina svansar mot träden men det är trots allt inte tillräckligt många individer för att motivera en generell kupering av rasen. Egentligen är jag inte speciellt mycket mot kuperingen rent fysiskt men jag undrar moraliskt om vi ska ha "rätt" att klippa bort något på en individ för att de ska vara snygga eller som i vorstehns fall för att vi inte avlat på en svansmodell som är anpassad för det resten av hunden är avlad för (jakt)? Själva svanskuperingen sker när valpen är 1-2 dygn (har själv varit med) och då är inte nerverna utvecklade i svansen och valparna vaknar inte ens när man klipper av den och man syr ihop den med 1 stygn. Inget trauma el liknande förekommer och stämband har de så det är inte att de inte kan skrika om de skulle vilja.[/QUOTE]

googlade lite på vorsteh men kan inte säga om det är den rasen eller inte då det va länge sen ja läste artikeln men kommer ihåg bilderna på svansarna.
på en av bilderna hade hunden varitute på jakt och "tappat" halva svansen i skogen.

skulle kunna göra mycket för dom hundarna om man begränsade längden på svansen till 30-35cm till exempel.
då är svansen såpass kort att den inte riskerar att fastna runt träd till exempel men är samtidigt såpass lång att den funkar i sociala sammanhang.

googlade lite och kunde konstatera att även vissa dobermann och labrador har liknande problem.
läste om en vars hund fick kallbrand i svansen och höll på att dö till exempel.
andra tejpar svansarna för att hunden inte ska skada sej.
dassrullar rekommenderades i ett forum ja titta in i
#7 - 14 oktober 2005 10:15
Relativt lite plågsamt ändå just detta för djuren, om mán jämför med hur mycket annat det finns som är så mycket värre för djuren, som människor gör. Men visst är det fel att utsätta djur för saker det inte själva vill.
Jag brukar fundera på om akvariefiskarna själva får välja skulle de då vilja leva ute i friheten där de måste kämpa för mat och utsättas för faror, eller skulle de hellre bo lite trängre då o få maten serverad... Jag hoppas iaf mina fiskar skulle välja det senare :)
#8 - 14 oktober 2005 10:33
[QUOTE=Raven][QUOTE=mckvinnan][QUOTE=Raven]
läste om en vars hund fick kallbrand i svansen och höll på att dö till exempel.
andra tejpar svansarna för att hunden inte ska skada sej.
dassrullar rekommenderades i ett forum ja titta in i[/QUOTE]

Jo, men det är klart att just de rasuppfödarna lyfter fram de saker som de kan för att få behålla rasen lika snygg som tidigare. Inte lika stor framgång utomlands med okuperad hund i utställningsringen i konkurrens med kuperade exemplar.:( Det som man får tänka på är att just för att man kuperat dem så har man inte avlat på bra svansar och därav är de inte anpassade till det hunden används för. Nu får man hoppas på att detta blir såpass viktigt att de ser till att avla fram en bra svans till en fin hund så att den inte slår sönder den.
Tejpa låter ju vettigt. Man lindar ju hästars ben vid fälttävlan etc för att skydda dem - varför inte hundsvansar när hundarna jobbar?

Androxe: Hoppas (och tror) att mina fiskar nog också skulle välja att vara hos mig. Om inte annat så har de betydligt större chans att föröka sig och lyckas och då fortplantningsdriften är den starkaste driften borde de välja lugnet men trångboddheten. Vill jag tänka iaf. :rolleyes:
#9 - 14 oktober 2005 11:21
Jag läste i någon artikel att i Asien så tar de Slösjstjärtar,färgar hela kroppen,klipper av fenorna och tattuerar tex Merry christmas på de.
Och allting för att det ska se roligt ut. Självklart så får fisken missbildningar i absolut svåraste graden och dör efter ett tag. [V]
#10 - 14 oktober 2005 11:41
Usch vad hemskt!:eek: Blir så himla ledsen över att sånt säljer, undrar vem som köper? :confused:
#11 - 14 oktober 2005 12:32
Sjuka bilder.
#12 - 14 oktober 2005 12:37
Fiskbilden är iofs en photoshoppad bluff-bild.
#13 - 14 oktober 2005 13:03
Jag önskar djuren kunde prata - ibland - så de kunde säga emot... och berätta vad de vill och hur de känner sig mm.

Med - ibland - menar jag att det skulle även vara jobbigt ibland när alla fiskar skriker MAAAT!!! ;) varje gång man paserar karet.

Men det ämne som är ännu värre är de så kallade zoofilerna.
FY FAN!!!
Varje år kommer ca 300 hundar in till veterinärstationer i England som blivit utsatta... Hur många råkar inte illa ut som aldrig får hjälp?
Och detta händer överallt och det händer alla djur - framför allt hundar, hästar och katter.

Man blir mörkrädd.....
#14 - 14 oktober 2005 13:15
[QUOTE=mckvinnan] Tejpa låter ju vettigt. Man lindar ju hästars ben vid fälttävlan etc för att skydda dem - varför inte hundsvansar när hundarna jobbar?[/QUOTE]

när hunden jobbar så jovisst då kan man ju tejpa men läste om en som hade dobermann och en annan som hade en labrador där hundarna slog sönder svansarna inomhus så blodet spruta på väggarna.
en av dom hade med sej en flaska med "tvättmedel" just för att kunna tvätta rent när hunden va i farten.
nuvet ja iofs inte hur dom hade det hemma men fick intrycket av att dom gjorde vad dom kunde för att hundanpassa sina hem.

sen stog det inget om hur hundarna var.
#15 - 14 oktober 2005 13:18
[QUOTE=Shanks]Jag önskar djuren kunde prata - ibland - så de kunde säga emot... och berätta vad de vill och hur de känner sig mm.

Med - ibland - menar jag att det skulle även vara jobbigt ibland när alla fiskar skriker MAAAT!!! ;) varje gång man paserar karet.[/QUOTE]

haha själv är jag glad att dom är tysta :rolleyes:
vill tro att dom trivs.
är som tokiga när det är matdags simmar runt fingrarna när ja fångatr snäckor
#16 - 14 oktober 2005 13:29
Jo, precis...
Mina ser ut att vara glada och trivas - man får ju hoppas och man gör ju sitt bästa...
Annars hade man fått lov att ha öronproppar varje gång man går förbi...
#17 - 14 oktober 2005 13:33
polarn hade fått ha hörselskydd om hanses fiskar hade pratat.
540L akvarie med fiskar som blir max 12cm så de är rätt många.
som mest va de typ 30st men dom börjar dö av nu pga ålder.

har en hel drös med guldbarber som är 5år
#18 - 14 oktober 2005 14:19
Som tur är har min dobermann klarat svansen mkt bra. Visst har han slagit i den, men han har inte slagit sönder den.
Jag har däremot vänner som fått tejpa och dona med deras hundars svansar.
Men det är ju en helt annat fråga än med dessa bilder.

Hur f*n tänker man då man lägger hunden hos en tatuerare? Eller piercar den för att det är tufft och coolt?
Idioti!
#19 - 14 oktober 2005 14:25
[QUOTE=qenzo]Hur f*n tänker man då man lägger hunden hos en tatuerare?[/QUOTE]

tja min första hund va tatuerad....i örat ;)
sprang han bort va de bara å titta på tatueringen ringa ett telefonnummer så kunde man snabbt å lätt få tag på ägaren.

skämt åsido piercning och liknande borde klassas som djurplågeri egentligen men samtidigt är det inte alltid så enkelt.
en tjur med ring i näsan är ju ett exempel.

sådärför bör man skilja mellan nytto och nöje.
detsamma gäller tatueringar.
#20 - 14 oktober 2005 15:17
Jag undrar om husse/matte kommer orka hålla på och raka hunden på bröstet (den med tribalen mellan frambena) eller om husse/matte tycker det är lika kul att åka till vet. då deras "kära"? husdjur fastnat med örhänget/dyligt och slitit sönder tex örat. Nej, denna förvrängda syn på sina husdjur tycker jag är absurt. Sjukt! Jag vet inte vad som är värst. Att människan plastikopererar/tatuerar/piercar sina djur för syns skull eller gör dem till kamphundar.

//Camilla

PS. Kanske fulingen här behöver ett lyft? :rolleyes: DS.
#21 - 14 oktober 2005 17:02
Raven:
Ja mina hundar har också alltid varit tatuerade i örat, men det hör till säkerhet!
En tjurring detsamma... ren säkerhet för de som ska hantera djuret. men visst finns dt snällare sätt.

C.Ciklid:
Jag ser ingen skillnad på djurplågeri.
#22 - 14 oktober 2005 18:27
[QUOTE=C.Ciklid]PS. Kanske fulingen här behöver ett lyft? :rolleyes: DS.[/QUOTE]

efter vad jag hört lever den hunden som en kunglighet pga sitt utseende.
sålänge hunden kan gå å äta utan större problem så spelar ju utseendet en sekundär roll iallafall för mej.
#23 - 14 oktober 2005 19:37
Jo, jag vet. Han vann ju titeln världens fulaste hund. Men Sam är ju inte opererad ful. Han bara är det.. He he..

Tycker jag inte finner skillnad i vad som var VÄRST av det jag nämnt.. allt är ju människans fel. Se bara i aftonbladet idag om killen som bussade hunden på ett bensinstationsbiträde för att han bad personerna att sluta med det de höll på med. Skylla på fyllan.. jag tar inte den versen.

//Camilla
#24 - 14 oktober 2005 19:44
[QUOTE=C.Ciklid]Se bara i aftonbladet idag om killen som bussade hunden på ett bensinstationsbiträde för att han bad personerna att sluta med det de höll på med. Skylla på fyllan.. jag tar inte den versen. [/QUOTE]

du menar han som vakna upp i häktet och inte visste var han var nånstans men kommer ihåg att han sa till sina vänner att hålla fast hunden.
ingen som helst vett i alla lögnerna
#25 - 14 oktober 2005 21:29
Inte för att vara sån.. Men killen måste klarat sig väldigt bra för att ha haft en rasande hund efter sig.. Nu säger jag inte att killarna gjorde rätt, eller att man ska bussa på hundar på folk eller något sånt.Eller att man ska skylla på fylla. Men jag måste säga att det är duktigt att skydda sig mot en rasande hund och komma "undan" utan värre skador. Killen har ändå kortarmat på sig.

Min amstaff har gett mig "värre skador" i rena leken.
#26 - 15 oktober 2005 09:09
Det var tur att han inte fick mer skador än han fick. Att sedan hunden "skyddat" sin matte med några nafs som matte förklarat under tiden då biträdet får spö av matten.. :confused: Någonstans får i alla fall jag en kännsla att denna person inte är lämplig hundförare och någonstans känner jag även att denna hund inte ev. var tänkt som "gosehund"...

//Camilla
#27 - 15 oktober 2005 09:28
[QUOTE=C.Ciklid]Det var tur att han inte fick mer skador än han fick. Att sedan hunden "skyddat" sin matte med några nafs som matte förklarat under tiden då biträdet får spö av matten.. :confused: Någonstans får i alla fall jag en kännsla att denna person inte är lämplig hundförare och någonstans känner jag även att denna hund inte ev. var tänkt som "gosehund"...

//Camilla[/QUOTE]

Jag kan hålla med dig på alla sätt. Förutom att det inte var en matte utan en husse. ;)

Men jag undrar ändå hur han lyckades med det.. hoppas att du förstår hur jag menar.
Det är kraftfulla hundar, och om hunden verkligen hade velat bitat han sönder och samman borde han fått mera skador..

Jag säger inte detta för att försöka säga att killen gjorde rätt och att killen ska slippa undan på något sätt.
Jag tycker bara att det är "konstigt".

Tyvärr så tror många att detta är hundar som ska användas till att skrämma människor vilket är helt fel. Dessa hundar ska inte ha ett ben i kroppen som säger dem att gå emot människor..
#28 - 15 oktober 2005 12:46
Husse menade jag.. lite snurrig.. :rolleyes:

Jo, jag förstår dig på alla sätt. Jag har träffat "kamphundar" som är som knäråttor. Men i dessa gäng sammandrabbningar tror jag på att hunden används till att skrämmas. Och att medlemmarna sedan skriker att hunden skal bussas på polismännen.. Nej, jag tycker det borde finnas någon form av kontroll bland hundmänniskorna. Synd att lagarna är så tama.. :(

//Camilla
#29 - 15 oktober 2005 13:14
[QUOTE=Raven]du menar han som vakna upp i häktet och inte visste var han var nånstans[/QUOTE]"Jag minns ingenting av vad som hände den kvällen" är standardlögn 1a när folk gjort nåt dumt. Det är mycket lättare att säga att man ingenting minns än att hålla ordning på en hel härva av lögner.

Annons