Djupt akvarium, för och nackdelar?

#1 - 19 januari 2010 18:32
Jag har sett ett akvarium på en zoobutik i Karlstad som jag tyckte va riktigt läckert, det var ungefär 120x120x50.

Nu har jag själv funderingar på att beställa ett kar med måtten 150x80x60 Längd, djup, höjd
Finns det några nackdelar med att ha ett så djupt akvarium? något som jag inte tänkt på? Har en kanonbra plats för det, så det är inga problem.
Tänker bara på om det är krångligare med belysning, pumpar eller andra saker.
Tyckte bara att det såg så himla häftigt ut med ett riktigt djupt akvarium.
Kan även tänka mig ännu djupare 140x90 eller liknande.....
Måste ju finnas enormt mycket möjligheter att inreda ett sånt akvarium på ett häftigt sätt.

Tacksam för tips och idéer
#2 - 19 januari 2010 18:53
nackdel som jag tänker på är att man kan få svårt att inreda om man inte är så lång :p, kommer ljuset att räcka ner till växterna om du nu tänker ha det?
#3 - 19 januari 2010 19:19
macke_fisk skrev:
nackdel som jag tänker på är att man kan få svårt att inreda om man inte är så lång :p, kommer ljuset att räcka ner till växterna om du nu tänker ha det?

ja, fast med djup på akvariet så menar jag inte höjden på det, utan måttet mellan fram och bakruta, höjden blir 60 tänkte jag..... det är tillräckligt för att jag ska få problem att inreda med växer då jag är ganska kort :D
#4 - 19 januari 2010 19:33
Såg nåt liknande på blocket för några månader sen och om jag hade haft plats hade jag inte tvekat.
Istället för att se de tråkiga bakgrunden ser man bara ett jätte djup med fisk och mycket växter. Riktig botten yta som i naturen. Kan tänkta mig att möblera växterna så de skapar en vik, tror det kan bli en riktigt häftig känsla att inte se baksidan på akvariet.
#5 - 19 januari 2010 19:54
Nackdelen är brytningsvinklarna i vattnet [:(!] mina 122cm upplevdes som 100cm när det var fyllt, riktigt tråkigt...
#6 - 19 januari 2010 20:20
Jag har ett kar som är 200x80x60 lxbxh. Upplever inga större problem med de måtten, men jag tror gränsen för vad som är praktiskt går där. Om det blir högre eller djupare blir det riktigt svårt att nå.

En kollega i Malmö Akvarieförening har ett akvarium som är 100 eller om det är 120 cm djupt och jag har honom klaga flera gånger över att det är jobbigt att sköta växterna i det. Men det är häftigt att se...
#7 - 19 januari 2010 22:00
Jag har ett kar som är 200x80x60 lxbxh. Upplever inga större problem med de måtten, men jag tror gränsen för vad som är praktiskt går där. Om det blir högre eller djupare blir det riktigt svårt att nå.

En kollega i Malmö Akvarieförening har ett akvarium som är 100 eller om det är 120 cm djupt och jag har honom klaga flera gånger över att det är jobbigt att sköta växterna i det. Men det är häftigt att se...

Jag kan tänka mig att det kan vara bökigt att fixa med växterna, jag hade dock tänkt ställa det så att jag kommer åt från 3 sidor, då bör det väl fungera gissar jag :)
#8 - 19 januari 2010 22:15
Är det både långt och djupt kan det ju bli problem att nå i mitten av bakrutan, men ingenting är väl omöjligt.

Annons