Djungeln av ytterfilter

#1 - 16 mars 2010 17:46
Har nu suttit och läst trådar och tittat på specifikationer på olika ytterfilter. Köpte ett 200-liters innan jul och det följde med en Eheim 2222. Lite klent tycker tillverkare och därmed även jag. Hittade AM-Top serien, modellen 3335 har samma filtervolym men lite mer kapacitet än mitt professionel 2222 men ett helt annat pris. Varningslampan tänds och jag undrar varför är AM-Top så mycket billigare än Professionel?
#2 - 16 mars 2010 18:13
Det blir ju alltid billigare med asientillverkat när det inte är nån riktig kvalitetssäkring av produkterna och lågt avlönade arbetare!
#3 - 16 mars 2010 18:26
Jag vill hävda att asientillverkade produkter har lika bra kvalitetssäkring somalla andra produkter om vi snackar generellt, men visst kvalitet kostr ju lite men inte mycket. Jag kan tänka mig att europeiska tillverkare har sina fabriker i Asien också. just detta märke vet jag inget om dock!

Off topic: Det finns en risk med att underskatta asiens kapacitet vad gäller kvalitet och avancerade system. De är precis lika kapabla som vi. Lika smarta, lika genomtänkta, samma förståelde för kvalitet, men 4-6 gånger så billiga per timme. Varför skulle man drömma om att lägga verksamhet i Sverige under den förutsättingen. Nåja jag hoppas detta inte spårar ur och totalkapar tråden.
#4 - 16 mars 2010 18:52
Nej men det är skitbra Dre att det blir en diskussion om hela problematiken och inte bara min fråga!
En del asien-grejer generellt är ju jävla skit rent ut sagt men en del är bara billigare och inte alls sämre. För att återkoppla till min egna fråga kan det ju vara så att Eheim har velat ge sig på och konkurrera även i de lägre prisklasserna och tillverkar AM-Top i något lågprisland men undrar om de i så fall vågar sätta sitt rykte på spel med att tumma på kvalitén.
#5 - 16 mars 2010 20:09
Hmm har inte Eheim tillverkning i Taiwan också?
#6 - 16 mars 2010 20:36
Oj, kanske läge att tänka till en gång innan man svarar. Du frågade ju efter hur det kunde vara sådan priskillnad på olika märken.
Skägget skrev:
Varningslampan tänds och jag undrar varför är AM-Top så mycket billigare än Professionel?

Jag försöker förklara igen. Eheim är inte bättre för att det är dyrt de har ett namn som de kan sälja på. Det spelar ingen roll vad det kostar att tillverka, priset är ett resultat av tillgång och efterfrågan, inte kostnad för tillverkning. Det är stor efterfråga på eheim därmed kan de styra upp priset och tillverkar de i taiwan så får de ju en nätt vinst också. Antagligen är det inte stor skillnad i tillverkningskostnad, det är ju inte direkt "rocketscience". Skruva isär så ser du själv hur avancerade de är.

Mvh,
David
#7 - 16 mars 2010 20:55
Dre skrev:
Jag vill hävda att asientillverkade produkter har lika bra kvalitetssäkring somalla andra produkter om vi snackar generellt, men visst kvalitet kostr ju lite men inte mycket. Jag kan tänka mig att europeiska tillverkare har sina fabriker i Asien också. just detta märke vet jag inget om dock!

Off topic: Det finns en risk med att underskatta asiens kapacitet vad gäller kvalitet och avancerade system. De är precis lika kapabla som vi. Lika smarta, lika genomtänkta, samma förståelde för kvalitet, men 4-6 gånger så billiga per timme. Varför skulle man drömma om att lägga verksamhet i Sverige under den förutsättingen. Nåja jag hoppas detta inte spårar ur och totalkapar tråden.

Asien är stort... absolut att det finns Asien-produkter som håller enormt hög kvalitet och dessutom är väldesignade men då är det knappast de billigare produkterna vi talar om. Man kan säkert hitta billiga grejor som är "tillräckligt bra" också utan att de för den skull behöver vara tip-top.

Det stora problemet uppstår ju när produktionen håller ojämn kvalitet och det är väl snarare det som utmärker ett högpris-märke. Vitsen med att handla "kända märken" - där då Eheim är ett exempel - är ju att man ska slippa att chansa och därmed bespara sig en massa krångel.
#8 - 17 mars 2010 05:53
Jo det är sant. att ha ett känt namn är tveeggat. Det ökar förväntningarna på produkten hos kunderna och därmed måste en högre kvalitet hållas för att hålla en rimlig nivå på reklamationer.

Eheim är väldigt bra och kanske det bästa märket, men jag menar att det inte beror på att de är dyra. Det är andra skäl till att de är bra, priset har mycket mindre med kvalitet att göra än de flesta tror.
#9 - 17 mars 2010 13:59
I mitt fall jämför jag ju två olika modeller från samma tillverkare med nästan samma prestanda men med helt olika pris. Det enda jag kan komma på som anledning är att den billigare av dem inte tillverkas i Tyskland. Samtidigt stämmer det ju att har man ett väl ansett varumärke man kan ta betalt för så vill man inte förstöra det genom att släppa dåliga produkter alltså bör den billiga vara lika bra som den dyra. Men varför då köpa en dyr Eheim när man kan köpa en billigare Eheim?
#10 - 17 mars 2010 14:52
Skägget skrev:
I mitt fall jämför jag ju två olika modeller från samma tillverkare med nästan samma prestanda men med helt olika pris. Det enda jag kan komma på som anledning är att den billigare av dem inte tillverkas i Tyskland. Samtidigt stämmer det ju att har man ett väl ansett varumärke man kan ta betalt för så vill man inte förstöra det genom att släppa dåliga produkter alltså bör den billiga vara lika bra som den dyra. Men varför då köpa en dyr Eheim när man kan köpa en billigare Eheim?

Det är ju just det som är grejen. Det kan mycket väl vara så att filtren tom tillverkas i samma fabrik och har du tur håller de också samma kvalitet. Då blir det naturligtvis ett kap att köpa det billigare filtret. Troligare är väl annars att det finns skillnader utöver det som syns som gör att det blir billigare. T ex material, finish, reservdelshållning, support, märke m m.

Om det billigare filtret är prisvärt eller ej beror ju på hur länge man tycker filtret skall bibehålla fullgod funktion. Halva priset är billigt första 1-2 åren men havererar pumpen var tredje år medan märkespumpen håller i mer än tio så har man ju gjort en dålig affär och dessutom behövt lägga tid och energi på något så tråkigt som krånglande prylar. Har man däremot inställningen att byta pump varannat år så kan man ju lika gärna köra den billigare (förutsatt att den håller så länge).
#11 - 17 mars 2010 14:56
Dre skrev:
Jo det är sant. att ha ett känt namn är tveeggat. Det ökar förväntningarna på produkten hos kunderna och därmed måste en högre kvalitet hållas för att hålla en rimlig nivå på reklamationer.

Eheim är väldigt bra och kanske det bästa märket, men jag menar att det inte beror på att de är dyra. Det är andra skäl till att de är bra, priset har mycket mindre med kvalitet att göra än de flesta tror.

Naturligtvis finns det dyra prylar som inte är värda den extra peng man betalar för märket (med allt det förväntas stå för). Just filter tycker jag dock det är dumt att snåla på eftersom jag har mycket svårt att tro att ett budgetfilter håller hela den livslängd jag förväntar mig av produkten (dvs +10 år). Kasta in en reservdel eller två och jag förväntar mig uppemot 15 år.
#12 - 18 mars 2010 15:13
AM Top är som jag har skrivit i tidigare tråd en pirat-Eheim 2028. Har själv den största ytterpumpen; 3338, som jag tycker har dåligt blås, men den gör jobbet för en billig peng. Vattnet är klart och fint. Däremot verkar det som att alla Kinapumpar inte har speciellt energieffektiva pumpar, så snålheten kan bedra visheten om man tittar till elräkningen, vilket många har påpekat i tidigare trådar. Men den håller tätt, låter inte så mycket. (Och jag bryr mig inte så mycket om kvalitetsutseendet, eftersom den står lite undangömt) Men vill jag beställa reservdelar är det fullt möjligt. Ny impeller kostade lite mer än en 50-lapp om jag inte minns fel...
#13 - 18 mars 2010 15:45
Ja elräkningens betydelse är lätt att glömma. Jämför man de två filter Skägget nämner här så drar AM-Top nästan dubbelt så mycket som Eheims motsvarighet. I det här fallet 7W. På årsbasis blir det något mer än 60 kWh eller kring 80 SEK med dagens elpris. På Zooplanet.se säljs filtren för 650 SEK resp 1085 SEK vilket innebär att det billigare filtret efter drygt fem år blivit det dyrare.

Att den billiga kopia drar mer än originalet tolkar jag som att kopians material och/eller hopsättning är sämre även om det naturligtvis också kan vara så att de angivna förbrukningstalen inte alls är verklighetsförankrade.

Ytterligare en faktor som påverkar priset i det aktuella fallet är ju att Eheim säljs komplett med filtermaterial medan AM-top säljs utan (åtminstone hos PWSS).
#14 - 19 mars 2010 17:08
Har 3st Eheim kopior´(AM-TOP) i drift och är väldigt nöjd med dom,både prismässigt och filtreringseffekten...
#15 - 19 mars 2010 17:22
Under de åren jag hållit på med akvarium har jag iaf upptäckt en sak, man får vad man betalar för:).
Har en Eheim 2017 som har ganska många år på nacken men funkar klanderfritt fortfarande....
#16 - 19 mars 2010 23:18
Svetsaren skrev:
AM Top är som jag har skrivit i tidigare tråd en pirat-Eheim 2028. Har själv den största ytterpumpen; 3338, som jag tycker har dåligt blås, men den gör jobbet för en billig peng. Vattnet är klart och fint. Däremot verkar det som att alla Kinapumpar inte har speciellt energieffektiva pumpar, så snålheten kan bedra visheten om man tittar till elräkningen, vilket många har påpekat i tidigare trådar. Men den håller tätt, låter inte så mycket. (Och jag bryr mig inte så mycket om kvalitetsutseendet, eftersom den står lite undangömt) Men vill jag beställa reservdelar är det fullt möjligt. Ny impeller kostade lite mer än en 50-lapp om jag inte minns fel...

du kanske kan lotsa vart man hittar impeller till am-tops filter?....
#17 - 20 mars 2010 09:43
du kanske kan lotsa vart man hittar impeller till am-tops filter?....
http://www.pwss.se/home.php?cat=1385 men thats it, inga packningar eller andra delar...
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 20 mars 2010 10:32
Dre skrev:

Jag känner personligen flera som tillverkar akvarieprodukter i Kina och även sådana som importerar därifrån.
Självklart så KAN de tillverka lika bra produkter som i Europa, men det förutsätter att man hela tiden har en mycket noggrann tillverkning av produktionen för om man inte har det så rasar kvalitén direkt. Därför har flera slutat med sin tillverkning i Kina eftersom det krävs för mycket jobb att hela tiden tvingas övervaka alla delar i produktionsprocessen.

Har själv funderat på att trycka mina böcker i Kina för att kunna oressa priset, men konstaterade rent krasst att prisskillnaden blir så stor att det skulle löna sig för mig pga de merkostnader som det skulle innebära för mig att då tvingas bo i Kina under den månad som tryckprocessen av boken tar.

Innan man köper en pump så är det rätt viktigt att man kollar att alla reservdelar och tillbehör till den finns snabbt tillgängliga (kan även vara problem för vissa europeiska märken)
#19 - 20 mars 2010 10:51
Jag har köpt en del kinesiska akvarieprodukter och utav det jag köpt har jag hittat ett märke som jag tycker svarar mot mina krav. Övriga märken tycker jag inte är något att ha. Därför köper jag idag bara tyskt och italienskt, eftersom det lönar sig i längden.

Trots att ytterfilter inte är rocketscience skiljer det väldigt mycket i kvalitet.
#20 - 20 mars 2010 15:24
åheim skrev:
http://www.pwss.se/home.php?cat=1385 men thats it, inga packningar eller andra delar...

Kanske dax att gå över ån för att få vatten...

http://www.avifauna.dk/reservedele-amtop-c-838_957.html
#21 - 3 april 2010 12:49
Såg för ett tag sedan AM-Top säljas i Eheims namn, ett bra knep av försäljaren. Trodde att AM-Top var helägt av Eheim numera men så är det väl inte. köper mig nog ett 2224 när det blir dags för att eheim funkar det vet jag ju.

Ofta när man läser trådar om yttefilter är det mest om Eheim, tetra och fluval, sällan tipsas det om Sera. Stor och känd borde inte vara mycket sämre än de andra drakarna men verkar ändå vara mindre populär. Någon som kan svara på vad anledningen kan vara?

Annons