Skägget skrev:Varningslampan tänds och jag undrar varför är AM-Top så mycket billigare än Professionel?
Dre skrev:Jag vill hävda att asientillverkade produkter har lika bra kvalitetssäkring somalla andra produkter om vi snackar generellt, men visst kvalitet kostr ju lite men inte mycket. Jag kan tänka mig att europeiska tillverkare har sina fabriker i Asien också. just detta märke vet jag inget om dock!
Off topic: Det finns en risk med att underskatta asiens kapacitet vad gäller kvalitet och avancerade system. De är precis lika kapabla som vi. Lika smarta, lika genomtänkta, samma förståelde för kvalitet, men 4-6 gånger så billiga per timme. Varför skulle man drömma om att lägga verksamhet i Sverige under den förutsättingen. Nåja jag hoppas detta inte spårar ur och totalkapar tråden.
Skägget skrev:I mitt fall jämför jag ju två olika modeller från samma tillverkare med nästan samma prestanda men med helt olika pris. Det enda jag kan komma på som anledning är att den billigare av dem inte tillverkas i Tyskland. Samtidigt stämmer det ju att har man ett väl ansett varumärke man kan ta betalt för så vill man inte förstöra det genom att släppa dåliga produkter alltså bör den billiga vara lika bra som den dyra. Men varför då köpa en dyr Eheim när man kan köpa en billigare Eheim?
Dre skrev:Jo det är sant. att ha ett känt namn är tveeggat. Det ökar förväntningarna på produkten hos kunderna och därmed måste en högre kvalitet hållas för att hålla en rimlig nivå på reklamationer.
Eheim är väldigt bra och kanske det bästa märket, men jag menar att det inte beror på att de är dyra. Det är andra skäl till att de är bra, priset har mycket mindre med kvalitet att göra än de flesta tror.
Svetsaren skrev:AM Top är som jag har skrivit i tidigare tråd en pirat-Eheim 2028. Har själv den största ytterpumpen; 3338, som jag tycker har dåligt blås, men den gör jobbet för en billig peng. Vattnet är klart och fint. Däremot verkar det som att alla Kinapumpar inte har speciellt energieffektiva pumpar, så snålheten kan bedra visheten om man tittar till elräkningen, vilket många har påpekat i tidigare trådar. Men den håller tätt, låter inte så mycket. (Och jag bryr mig inte så mycket om kvalitetsutseendet, eftersom den står lite undangömt) Men vill jag beställa reservdelar är det fullt möjligt. Ny impeller kostade lite mer än en 50-lapp om jag inte minns fel...
http://www.pwss.se/home.php?cat=1385 men thats it, inga packningar eller andra delar...MagicFingers skrev:du kanske kan lotsa vart man hittar impeller till am-tops filter?....
Dre skrev:Jag vill hävda att asientillverkade produkter har lika bra kvalitetssäkring somalla andra produkter om vi snackar generellt, men visst kvalitet kostr ju lite men inte mycket. Jag kan tänka mig att europeiska tillverkare har sina fabriker i Asien också. just detta märke vet jag inget om dock!
Off topic: Det finns en risk med att underskatta asiens kapacitet vad gäller kvalitet och avancerade system. De är precis lika kapabla som vi. Lika smarta, lika genomtänkta, samma förståelde för kvalitet, men 4-6 gånger så billiga per timme. Varför skulle man drömma om att lägga verksamhet i Sverige under den förutsättingen. Nåja jag hoppas detta inte spårar ur och totalkapar tråden.
åheim skrev:http://www.pwss.se/home.php?cat=1385 men thats it, inga packningar eller andra delar...