Hej
Tror det är Amphilophus labiatus som kallas Red Devil, och den är på inget sätt fredlig. Den är väldigt revirhävdande, och vill det sig illa kan den döda andra fiskar som tar sig in i reviret, om dessa inte har nå´nstans att fly. Hade ett labiatuspar ihop med ett nicaraguensepar en gång, och det gick bra enda tills nicaraguensehanen fastnade mellan två stenar och blev ihjälslagen.
Även en ensam Red Devil kan nog vara rätt aggressiv, även om aggressiviteten ökar om man har ett par som försvarar revir och avkomma tillsammans.
Har aldrig haft citrinellum, men efter vad jag har hört kan de vara ännu värre. Se´n är ju stora ciklider individualister, vissa exemplar är rätt lugna, andra mer eller mindre galna. Jaguarcikliden (managuense) sägs vara nå´t av det aggressivaste med fenor som finns, men paret jag hade var nästan löjligt lugna, t.o.m när de hade yngel. Men man kan ändå hårddra det, och säga att på det hela taget så är både labiatus och citrinellum aggressiva. Men eftersom paroonhajen är en mal, och muränan en ål, det vill säga, ingen av dem är ciklider, kan det funka. Har för mig att de tenderar att vara aggressivast mot fiskar som liknar dem själva, det vill säga andra ciklider.
MVH Micke