Djävuls Cilkid??

#1 - 26 juni 2003 10:27
Jag blev erbjuden en Djävuls Ciklid men jag vill kolla upp lite info först. Finns det någon som vet lite om den eller om det finns något annat namn på den så jag kan läsa lite om storlek, mat och mycket annat bra att veta.
#2 - 26 juni 2003 10:35
Tror att någon kopplade den med denna. http://web.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=210. Vet inte om det är samma fisk som du menar.
#3 - 26 juni 2003 10:40
Den fisken verkar ganska fredlig av sig. Kan den verkligen leva ihop med 2 Paron hajar och 1 Muräna?
#4 - 26 juni 2003 10:44
Ja den blir ju ganska stor så den kan nog hävda sig mot Paroonen. Muraänan har jag ingen aning om. Om du ska ha muräna+paroon+denna fisken så ska du ha ett j***la stort akvarium, annars blir det nog problem.
#5 - 26 juni 2003 10:50
Jag har ett 720l. Kan det räcka tror du? Det blir ett större så småningom men än så länge verkar det inte vara några problem så bygget ligger på planerings stadiet.
#6 - 26 juni 2003 10:57
Nej det tror jag inte. Till att börja med duger det nog dock. Paroonen kan ju bli över en meter lång och Muränan är nog inte mycket mindre, tänk på det. Parooner är också ganska tråkiga fiskar, jävligt vackra änndå. Hade en liten(6-8cm) i mitt 310 liters men det räckte inte på lålnga vägar för den lille ens.
#7 - 26 juni 2003 11:08
Jag vet att Paroonen blir mycket stor ca 80 cm och Muränan ca 150 cm det är därför jag ska bygga ett väggakvarium som blir 4*1,5*1,5m. Men änsålänge verkar det inte vara några problem.
#8 - 26 juni 2003 12:24
Hej

Tror det är Amphilophus labiatus som kallas Red Devil, och den är på inget sätt fredlig. Den är väldigt revirhävdande, och vill det sig illa kan den döda andra fiskar som tar sig in i reviret, om dessa inte har nå´nstans att fly. Hade ett labiatuspar ihop med ett nicaraguensepar en gång, och det gick bra enda tills nicaraguensehanen fastnade mellan två stenar och blev ihjälslagen.

Även en ensam Red Devil kan nog vara rätt aggressiv, även om aggressiviteten ökar om man har ett par som försvarar revir och avkomma tillsammans.

Har aldrig haft citrinellum, men efter vad jag har hört kan de vara ännu värre. Se´n är ju stora ciklider individualister, vissa exemplar är rätt lugna, andra mer eller mindre galna. Jaguarcikliden (managuense) sägs vara nå´t av det aggressivaste med fenor som finns, men paret jag hade var nästan löjligt lugna, t.o.m när de hade yngel. Men man kan ändå hårddra det, och säga att på det hela taget så är både labiatus och citrinellum aggressiva. Men eftersom paroonhajen är en mal, och muränan en ål, det vill säga, ingen av dem är ciklider, kan det funka. Har för mig att de tenderar att vara aggressivast mot fiskar som liknar dem själva, det vill säga andra ciklider.

MVH Micke
#9 - 26 juni 2003 19:30
Micke A har redan förklarat de största problemen med dessa ciklider, jag vill däremot förtydliga att de inte bara är aggressiva mot ciklider utan att de även attackerar malar. Men det är de dagaktiva malarna som ligger risigast till, malar som är nattaktiva och som gömmer sig på dagarna brukar oftast klara sig.

Paroonhajarna är iofs nattaktiva men de simmar ju omkring hela dagarna trots detta så jag tror inte att en citrinellum eller labiatus är ett bra val i detta fall. Eftersom paroonhajarna är nästan helt blinda så kommer de hela tiden att råka simma in i ciklidens revir och kommer att få rejält med stryk pga detta.

Det kan vara bättre i så fall att välja en ciklid som inte är så aggressiv och revirhävdande, t.ex en påfågelciklid. Det skulle nog kunna fungera.

Mvh Fredrik Isaksson
#10 - 28 juni 2003 17:29
Det finns en risk att både paronen o muränan kan bli ihjälslagna av Red Devil firren.

Annons