DIY Riparium tillbehör ?

#1 - 6 november 2009 16:16
Har tänkt att göra mitt 150L till ett riparium. (http://images.google.se/images?hl=sv&q=riparium&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi)

Nån som vet hur jag ska gå till väga för att göra planterings korgar och "flottar"
Typ sånna här saker: http://www.ripariumsupply.com/store.html

Är helt ny på det här.
Tacksam för svar :)
#2 - 6 november 2009 16:42
wallström skrev:
Har tänkt att göra mitt 150L till ett riparium. (http://images.google.se/images?hl=sv&q=riparium&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi)

Nån som vet hur jag ska gå till väga för att göra planterings korgar och "flottar"

Typ sånna här saker: http://www.ripariumsupply.com/store.html

Är helt ny på det här.

Tacksam för svar :)

Grymt snyggt :) vet inte om man kan bygga upp med torvblock? Det hade bara varit att gröpa ur på strategiska ställen och planterat i hålen. Vet inte om det håller i längden men jag hade ett block i ett kar en gång och jag slängde det efter 3 månader, då var det iaf intakt. Någon annan som kanske vet?
#3 - 6 november 2009 16:53
bong skrev:
Grymt snyggt :) vet inte om man kan bygga upp med torvblock? Det hade bara varit att gröpa ur på strategiska ställen och planterat i hålen. Vet inte om det håller i längden men jag hade ett block i ett kar en gång och jag slängde det efter 3 månader, då var det iaf intakt. Någon annan som kanske vet?

Kanske skulle funka. Hur ska man göra korgarna då? Borra hål i plastbehållare?

Funkar sumpväxter som inte går i akvarium i riparium?
#4 - 6 november 2009 17:19
varför har man så bara för att det ska bli fint eller?

varför inte sätta dena tråden i projekt forumet
#5 - 6 november 2009 17:31
varför har man så bara för att det ska bli fint eller?

varför inte sätta dena tråden i projekt forumet

Startar en tråd där när jag kommer igång :)
#6 - 6 november 2009 17:36
wallström skrev:
Startar en tråd där när jag kommer igång :)

men varför har man det så igentligen?
#7 - 6 november 2009 17:43
För att det är snyggt.
#8 - 6 november 2009 18:10
wallström skrev:
För att det är snyggt.

själv tycker jag ej att det är så snyggt men det skulle va kul och se hur man gör för att få så!
#9 - 6 november 2009 22:09
wallström skrev:
Kanske skulle funka. Hur ska man göra korgarna då? Borra hål i plastbehållare?

Funkar sumpväxter som inte går i akvarium i riparium?

Ja du kan ta förvarings boxar och borra i, men man får se upp så de inte innehåller gift, är de avsedda för matförvaring så borde det vara lugnt.

Du kan handla sumpväxter i blomsterhandeln, kolla bara upp så dem inte är giftiga. Det borde dem kunna informera om i affären...
#10 - 7 november 2009 00:25
bong skrev:
Ja du kan ta förvarings boxar och borra i, men man får se upp så de inte innehåller gift, är de avsedda för matförvaring så borde det vara lugnt.

Du kan handla sumpväxter i blomsterhandeln, kolla bara upp så dem inte är giftiga. Det borde dem kunna informera om i affären...

Okej, Anubias funkar över vatten va?
Några kallor borde funka. Och några tåliga Cryptocyrone.

Vad ska man ha för fisk? Blir ca 80L över.
#11 - 7 november 2009 07:57
fiskar:kanske en kampfisk?
kakaduor eller typ kardinaltetra eller så har du en hel fisksoppa!
#12 - 7 november 2009 08:13
Helt rätt. Har funderat på något liknande själv. Har ett par dimmgeneratorer hemma som skulle passa väldigt bra och ge mystiskt dimma. Tillsammans med några led-dioder blir det sjukt snyggt!

Finns små lämpliga dimmgeneratorer att köpa som är i storlek av en 5-krona och ca 3cm hög med nivåvakter för dryga hundralappen.

Ger bra fuktighet också.
#13 - 7 november 2009 13:31
Martin85 skrev:
Helt rätt. Har funderat på något liknande själv. Har ett par dimmgeneratorer hemma som skulle passa väldigt bra och ge mystiskt dimma. Tillsammans med några led-dioder blir det sjukt snyggt!

Finns små lämpliga dimmgeneratorer att köpa som är i storlek av en 5-krona och ca 3cm hög med nivåvakter för dryga hundralappen.

Ger bra fuktighet också.

Skulle va nåt. vart kan man köpa dessa?
Skulle man kunna göra flottarna av kork?
#14 - 7 november 2009 17:58
wallström skrev:
Skulle va nåt. vart kan man köpa dessa?

Skulle man kunna göra flottarna av kork?

Jag köpte mina på presentimport.se som de nu har bytt namnet till...

Dock verkar det inte gå att köpa lösa/reservdelar. Finns utbytes men utan nätadapter då för 149:-
#15 - 18 november 2009 19:51
Hur gick det för dej igentligen?

Jag är väldigt sugen på riparium.
Några tips?
#16 - 18 november 2009 21:00
Inget än så länge.
Verkar svårt att fixa tillbehör till detta.
Har dock inte gett upp än.
Får pengar nu på fredag så börjar leta tillbehör då.
#17 - 18 november 2009 21:25
wallström skrev:
Inget än så länge.

Verkar svårt att fixa tillbehör till detta.

Har dock inte gett upp än.

Får pengar nu på fredag så börjar leta tillbehör då.

Ja nu får du skynda på så vi får se hur det blir :) Kork som du nämde ovan är ju utmärkt att använda som flottar, men dyrt om jag minns rätt? :(
#18 - 18 november 2009 21:29
bong skrev:
Ja nu får du skynda på så vi får se hur det blir :) Kork som du nämde ovan är ju utmärkt att använda som flottar, men dyrt om jag minns rätt? :(

I helgen kommer jag förhoppningsvis igång.
Har faktist inte kollat pris alls...
Så det är dyrt?
Aja. Fjärilsciklider som fisk kanske?
#19 - 19 november 2009 00:49
Jag sitter med ett litet 37 liters nano som jag skulle ha som yngelkar, men tyvärr blev det mat av ynglena innan jag fick tummen ur..

Kommer köra 50% vatten, DIY stuff, testa mig fram, inte optimala omständigheter men jag har bara min värdighet att förlora.

Har alltid tyckt växtdelen av akvariehobbyn va det roligaste, så det här ska bli kul!

Annons