DIY Nattlampa till karet

#1 - 29 mars 2011 21:10
Lägger upp en liten DIY-tråd

om tex några av dina fiskar har lekt så kan det vara bra med en nattlampa så att föräldrarna kan se äggen o därmed jaga bort eventulla malar o andra fiskar under natten.

1st diod ( jag tog en sån som man har i sin nyckelknippa
1st mobilladdare
eltejp

-Skruva/ta isär diodsaken. kan behövas en liten skruvmejsel.
-Kapa sladden på mobil-laddaren
-Skala av kablarna
-Vira den röda runt den korta "pinnen" på dioden och den svarta dunt den långa "pinnen. ( detta kan du behöva testa så att dioden lyser. Det är bara 5 volt så det är ingen fara att du ska få en stöt)
-Tejpa fast varje kabel och sen tejpa runt hela "kopplingen"
- Klart!

Sätt fäst på lämplig sak för att kunna lysa ner i karet.

Tid: ca 10 min+ lite pill

Lycka till!
:)
#2 - 29 mars 2011 21:26
ta om sista bilden med system så skulle den vara knark.
#3 - 29 mars 2011 21:29
o du tror jag har en system? nehedu. o kommer inte köpa heller! är så jäkla nöjd med min mobilkamera. 12 mpixel. nokia n8 rules när det kommer till mobilkameror!
#4 - 29 mars 2011 21:41
haha nej vem fan har råd med sådant?
själv har jag en kompaktkamera, men fan, alla vill vi ha en system innerst inne! ;D och ja, n8 är skitgrym.
#5 - 30 mars 2011 12:44
fasen så här kan man ju göra månbelysning med av. fast med fler dioder :P
#6 - 30 mars 2011 13:13
hannesc skrev:
Lägger upp en liten DIY-tråd

om tex några av dina fiskar har lekt så kan det vara bra med en nattlampa så att föräldrarna kan se äggen o därmed jaga bort eventulla malar o andra fiskar under natten.

1st diod ( jag tog en sån som man har i sin nyckelknippa

1st mobilladdare

eltejp

-Skruva/ta isär diodsaken. kan behövas en liten skruvmejsel.

-Kapa sladden på mobil-laddaren

-Skala av kablarna

-Vira den röda runt den korta "pinnen" på dioden och den svarta dunt den långa "pinnen. ( detta kan du behöva testa så att dioden lyser. Det är bara 5 volt så det är ingen fara att du ska få en stöt)

-Tejpa fast varje kabel och sen tejpa runt hela "kopplingen"

- Klart!

Sätt fäst på lämplig sak för att kunna lysa ner i karet.

Tid: ca 10 min+ lite pill

Lycka till!

:)

ska nog testa att göra så. - du är klyftig du :)
#7 - 30 mars 2011 13:23
tack ;)
#8 - 30 mars 2011 13:34
Snyggt Hannes!
#9 - 30 mars 2011 13:50
hmmm......smart...men...elsäkerheten ?

nokialaddare....lita på dom....no way !!!!!

.
#10 - 30 mars 2011 13:52
är ericssonladdare.

elsäkerhet finns inte hos mig
#11 - 30 mars 2011 13:55
hannesc skrev:
är ericssonladdare.

elsäkerhet finns inte hos mig

ericsson ????????

9-10 år gammal laddare ???????

jösses.....varit på loppis och handlat ?

.
#12 - 30 mars 2011 13:58
nee den är väl bara ett par år gammal. men jag har inte ericsson längre så då vardet bara att klippa
#13 - 30 mars 2011 14:11
hannesc skrev:
nee den är väl bara ett par år gammal. men jag har inte ericsson längre så då vardet bara att klippa

då var det absolut inte en ericsson laddare.

möjligtvis en SONYERICSSON laddare.

viktigt för vissa som jobbar där......:p
#14 - 30 mars 2011 14:13
jävla petnoga det var då.......

jaaa det var en SONYERCISSON-laddare.

who givs a sh......
#15 - 30 mars 2011 14:26
hannesc skrev:
who givs a sh......

vi som jobbar här gives a sh......
#16 - 30 mars 2011 18:35
Kensa skrev:
hmmm......smart...men...elsäkerheten ?

nokialaddare....lita på dom....no way !!!!!

.

5volt är inte så farligt om det kommer i vatten ;)
och alla laddare har en liten säkring som skyddar mot överbelastning så nån brandrisk finns inte heller :)
#17 - 31 mars 2011 06:16
Fuzzop skrev:
och alla laddare har en liten säkring som skyddar mot överbelastning så nån brandrisk finns inte heller :)

SVAR NEJ !!!!

Det är många som tror det, men så är icke fallet.

Alla originalladdare från de stora tillverkarna har det, ex Nokia, Apple, SE, Samsung, HTC, LG, etc etc.

Men det är lååååångt ifrån alla piratare, ex no-name brands som man hittar på ex Jula/Clas Olsson/etc etc, som har detta.
En av anledningarna till att dom är billigare.

Nästan alla batteriexplosioner som man läser om ibland kan härledas till överbelastning från laddaren,
eller ett likadant piratbatteri.

.
#18 - 31 mars 2011 09:43
okej. Då ska det väl läggas till att ta en laddare av känt märke då.
#19 - 31 mars 2011 10:10
Tjena! Jag (och min man) tåtade ihop en sån månlampa du beskriver i helgen, men jag vet inte vad som hände sen. Den lyste så fint, jag tejpade fast den i rampen och vips så lyser den bara ytterst svagt längst ner i själva lampan. Så inget ljus kommer ut. Jag har 4,8 V Nokia laddare. Trasig lampa (men som lyser lite?!?) eller vad tror du?

Mvh, Carina
#20 - 31 mars 2011 10:18
Hur många dioder kan det gå att koppla då?
Bara att testa sig fram eller?
#21 - 31 mars 2011 10:25
Kanske dioden brände sönder, man bör ju ha en diod för 5v om man har en laddare som ger ut det. En sån diod från en nyckeringslampa brukar väl vara för 3v batteri har jag för mig.
#22 - 31 mars 2011 10:58
min funkade hela natten iaf. nu har jag inte haft igång den.

det var 2 st 3V batterier i nycklenknippan. men den verkar funka än så länge.
#23 - 31 mars 2011 12:13
Använder mej av denna
http://www.kjell.com/?item=63125&path=45000000,73000000
räckte till 3 kar (bara att klippa och löda), de är IP65 klassade så i praktiken gör det inget om de ligger i vattnet.
#24 - 31 mars 2011 12:22
har ingen lödkolv hemma.

o det där är väl mer månljus-effekt?

jag är mer ute efter en "spotlight" just till äggen bara
#25 - 31 mars 2011 12:42
lödkolv är ju ett krav..
Och ja jag använder det som månljus, men iom. att det är ledar så är det rätt så riktat ljus så man skulle mycket väl kunna använda det som punkt belysning.
Dock ej så riktat som din lösning.
#26 - 31 mars 2011 18:03
Kensa skrev:
SVAR NEJ !!!!

Det är många som tror det, men så är icke fallet.

Alla originalladdare från de stora tillverkarna har det, ex Nokia, Apple, SE, Samsung, HTC, LG, etc etc.

Men det är lååååångt ifrån alla piratare, ex no-name brands som man hittar på ex Jula/Clas Olsson/etc etc, som har detta.

En av anledningarna till att dom är billigare.

Nästan alla batteriexplosioner som man läser om ibland kan härledas till överbelastning från laddaren,

eller ett likadant piratbatteri.

.

Är det inte ett krav att alla laddare som säljs (i sverige) ska vara CE märkta och kravet för att få det är en säkring?
Men annars så är ju iaf orginalladdare alltid det och man kan hitta gamla orginalladdare på secondhand för 5kr ;)
#27 - 31 mars 2011 18:08
ilzetas skrev:
Tjena! Jag (och min man) tåtade ihop en sån månlampa du beskriver i helgen, men jag vet inte vad som hände sen. Den lyste så fint, jag tejpade fast den i rampen och vips så lyser den bara ytterst svagt längst ner i själva lampan. Så inget ljus kommer ut. Jag har 4,8 V Nokia laddare. Trasig lampa (men som lyser lite?!?) eller vad tror du?

Mvh, Carina

Hade lampan du kopplade den till 2 batterier? annars om det bara var ett 3v batteri så har du garanterat bränt dioden, finns gamla laddare på 3,7v som funkar bättre till sånna dioder, man måste få volttalet ganska rätt för att dom inte ska brinna ut väldigt fort.
#28 - 31 mars 2011 18:32
Skulle det inte gå att bara ha två seriekopplade 1,5V batterier som strömkälla? Mindre risk att bränna dioderna då?
#29 - 31 mars 2011 18:46
david87 skrev:
Skulle det inte gå att bara ha två seriekopplade 1,5V batterier som strömkälla? Mindre risk att bränna dioderna då?

Funkar utmärkt om man bara ska ha som äggspot tex, vill man ha månljus så är det kanske trevligare med en nätadapter som man kan styra via timer då.
#30 - 31 mars 2011 19:18
Att köra dioder som nattbelysning eller månljus är skitsnyggt. Har själv en miniramp med 4 blå och 4 blå leds som "månljus". Men om du skall få grejjerna att hålla bör du koppla in ett motstånd före dioden. Det finns billigt på classe och du räknar ut med ohms lag vilken färgkod du skall ha på motståndet. Mät gärna upp med ett instrument hur hög spänning laddaren ger ut då det som står på den brukar kunna misstämma. Kolla t.ex. http://www.elfa-elektronikforum.se/cgi-bin/YaBB.pl?num=1234959658. Fläska inte bara på med spänning... Räkna ut rätt ström i stället.
#31 - 1 april 2011 09:08
Fuzzop skrev:
Är det inte ett krav att alla laddare som säljs (i sverige) ska vara CE märkta och kravet för att få det är en säkring?

Men annars så är ju iaf orginalladdare alltid det och man kan hitta gamla orginalladdare på secondhand för 5kr ;)

jo, säkring frinns det i alla, men den som sitter i billiga saker håller för det första inte så bra,
och för det andra, så är tolleransen på när den smäller klart högre i billiga saker,

you are getting what you are paying for.....

samma med batterier till mobiler.....billigt skit = klart större risk för explosion.

.
#32 - 1 april 2011 15:57
Kensa skrev:
jo, säkring frinns det i alla, men den som sitter i billiga saker håller för det första inte så bra,

och för det andra, så är tolleransen på när den smäller klart högre i billiga saker,

you are getting what you are paying for.....

samma med batterier till mobiler.....billigt skit = klart större risk för explosion.

.

Sa du inte nyss att det inte finns säkring i alla? Sen att toleransen skulle kunna vara så dålig att det kan börja brinna har jag lite svårt att tro på.
Batterier har inte riktigt med diskussionen att göra men det är inte bara billiga batterier som kan explodera http://www.infoworld.com/t/networking/nokia-cell-phone-battery-explodes-in-night-604
det är dock väldigt ovanligt även bland billiga batterier (undantaget motorola telefoner som tydligen exploderar väldigt ofta med piratbatterier).

Annons