ettfettbranamn skrev:Betydligt bättre än i ett ytterfilter dessutom..
Det bästa är enligt mig biobollar eller liknande luftigt material i filtret under vadden för att syresätta maximalt.. Något som inte skulle skada är en större spridning på vattnet i det där filtret dock..
Helene&Andreas skrev:Och hur va det nu? Visst är det snyggt som fan med droppfilter? ;)
stefanr72 skrev:Smaken är som baken... :D
Det är nog bland den effektivaste metoden för att få in syre i det filtrerade vattnet och omdå krävs det inte så stark cirkulation i karet. Fult men inte så snyggt med ett ytterfilter heller bredvid karet, om man inte har ett skåp att ställa det i. Man kan sätta ett litet skåp ovanför karet där man ställer in droppfiltret eftersom det väger väldigt lite. Fördelen att ha det ovanpå är att man slipper borra karet och sätta i en ful överrinningskammare. Finns ju nackdelar och fördelar med alla system men jag tycker det är övervägande fördelar med den här lösningen:)Knax skrev:Fult, men funktionellt. :) Inspirerande! Jag funderar nu på hur jag skulle kunna skapa något liknande. Hur syresätter man när man har droppfilter?
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Kan tänka mig det;) Det är nog den bästa filterlösningen egentligen som på ett bra sätt kan fixa den belastningen!ettfettbranamn skrev:Jupp.. driver mitt stora på det och det hanterar groteska mängder nitrit..
ettfettbranamn skrev:Haha.. låter som lilla mamma.. när man blir tilltalad vid namn vet man att man gjort något.. jonte..
"Jonathan, nu har du ........"
Ja, jag har knappt några fiskar alls.. speciellt inga rockor som inte producerar någon nitrit alls.. skitdjur..
Yes och nu har jag begränsat flödet genom första korgen lite mer så det blir en jämnare stril på vattnet http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/MOV_3505_zpsda483a27.mp4.htmlettfettbranamn skrev:Något som inte skulle skada är en större spridning på vattnet i det där filtret dock..
För att begränsa flödet så tejpade jag för en massa hål men sen kände jag att jag inte var bekväm med så mycket eltejp i vattnet, så jag tog en annan låda och borrade massa mindre hål i och det blev mycket bättre;)åheim skrev:Yes och nu har jag begränsat flödet genom första korgen lite mer så det blir en jämnare stril på vattnet http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/MOV_3505_zpsda483a27.mp4.html

;) Det är helt tack vare dig jonte som jag drog ihop det här kanonfiltret, så tack:D!! Har ju bäddat in filtret i lite växtlighet och för en kvart sen så slog det mig - fan om ett blad ramlar ner och täpper till hålet för avrinningen....! Men nu så har jag borrat drösvis med hål i en burk som står över hålet, puh det är tur man tänker till ibland[:o]ettfettbranamn skrev:Ser ju ut att fungera bra ju.. kul :)
ettfettbranamn skrev:" target="_blank">http://m.
Va, seriösare!!!:d Jag kände mig dock seriös förut också men kul att du tror på "mitt" filter nu iallafall!ettfettbranamn skrev:Det där såg ju klart seriösare ut :) det där tror jag på :)
åheim skrev:Hur menar du med monsteran, i en kruka eller bara själva rotsystemet utan jord direkt ner i filtret? Gullranka har jag testat lite men den bara trillade ner i vattnet och tydligen ska bladen vara giftiga och ska inte doppas i vattnet...
åheim skrev:Tack J&J!
Då tänker jag släppa oron om förgiftning från bladen och driva mitt "äldreboende" vidare, ja menar även fisken ska väl kunna ta del av den svenska välfärden:D (det som är kvar av den iallafall - tack Reinfelt[:(!] skönt att bli av med kalla kapitalisten snart;))
åheim skrev:" target="_blank">
åheim skrev:Hahaha.. Ja du det blir du jag och jesper som kommer va de enda som hänger i den tråden då...[8D] Intresset verkar ju vara minst sagt svalt häromkring! Men dina innovationer kittlar mina små synapser så dela gärna med dig:D
Hmm jag kommer ju inte åt att gå in och titta i diy tråden, din retsticka[:-47]ettfettbranamn skrev:Haha.. ja.. det kanske inte är så många som behöver dem.. du är ju välkommen att titta in på vår diy-sektion om du får tråkigt.. men jag lägger in lite bilder och grejer här då haha..
Man kan aldrig ha för lite fisk för att avstå från ett droppfilter - behöver inte du frisk luft om du är ensam....:DMr Woods skrev:Haha, visst är också jag intresserad, och LÄSER faktiskt, däremot har jag inget större behov av "riktiga" filter.
I karet det skulle kunna bli aktuellt går en L181, sju vuxna bolivianer och en liten skock yngel i uppskattningsvis 170L vatten, inte mycket till belastning det...
åheim skrev:Hmm jag kommer ju inte åt att gå in och titta i diy tråden, din retsticka[:-47]
åheim skrev:Man kan aldrig ha för lite fisk för att avstå från ett droppfilter - behöver inte du frisk luft om du är ensam....:D
åheim skrev:Har du också rötterna rakt ner i filtret/akvariet?
Ska inte uppehålla mig mer vid växter eftersom det är fel kategori!
BluesMan-63 skrev:Det här måste väl nästan vara droppfiltrets urmoder, såna här använde jag i början när jag höll på för "nåt" år sen. ;)" target="_blank">
ettfettbranamn skrev:Ok.. idiotförklarat mig själv nu..
Jag trodde jag hade ett litet dammfilter.. jag trodde inte att det skulle vara ett problem att skicka 10 000l+ vatten genom några hål.. idag har vi lärt oss att det behövs stora hål för att svälja så mycket vatten.. till biltema imorgon och köpa fler genomföringar.. vet inte heller än om proppen kan hantera den här pumpen.. många spännande upptäckter ikväll..
ettfettbranamn skrev:Ok.. idiotförklarat mig själv nu..
Jag trodde jag hade ett litet dammfilter.. jag trodde inte att det skulle vara ett problem att skicka 10 000l+ vatten genom några hål.. idag har vi lärt oss att det behövs stora hål för att svälja så mycket vatten.. till biltema imorgon och köpa fler genomföringar.. vet inte heller än om proppen kan hantera den här pumpen.. många spännande upptäckter ikväll..
åheim skrev:Ettfettbranamn; menar du strömspänningen när du snackar om proppen? Ja usch det är hiskeliga mängder vatten som ska igenom filtret nu, kanske göra ett större eller splitta flödet till 2 filter? Ja undrar lite över ljudvolymen med ett sånt där monster i tanken, går det att leva med:D
åheim skrev:Ettfettbranamn; menar du strömspänningen när du snackar om proppen? Ja usch det är hiskeliga mängder vatten som ska igenom filtret nu, kanske göra ett större eller splitta flödet till 2 filter? Ja undrar lite över ljudvolymen med ett sånt där monster i tanken, går det att leva med:D
ettfettbranamn skrev:Besten lever;
Nej , inga vattenskador :)
Blir ju 2 stora pumpar i alla fall..
Ljudnivån fick mig att tänka till.. tack vare ingengörskonst är den tystare än man kan tro men får en ändå att tänka till.. (den stora efter-whiskeyn får mig kanske att verka luddig men jag gör ett försök)
Man hör samma ljud som hörs i en huvudledning i källaren under ett hyreshus eller havet när vattnet sakta rullar in över en sandstrand.., dvs stora mängder vatten som rör sig.. det är inte ett störande ljud i sig snarare mysigt.. man känner sig dessvärre rät liten när det sker i ens eget vardagsrum.. jag är lite räddare nu..
åheim skrev:Nja det där är väl ett vanligt gammalt hangon back filter...
Ett droppfilter betyder att vattnet just droppar genom filtermaterialet och det ska befinna sig utanför vattnet och ha kontakt med luften i atmosfären. Om vattnet droppar tillbaks i karet har ju ingen betydelse och betecknar det inte som ett droppfilter.;)BluesMan-63 skrev:Likväl ett droppfilter, principen är densamma, på den tiden (40-50år sen) var det ju luftpumpar som var vanligast, in med skiten via olika fack med filtermaterial och sen droppar vattnet tillbaka i karet..
;)
Skönt, då är det barar att köra på och posta här förstås:)ettfettbranamn skrev:Natten har passerat utan problem :)
ettfettbranamn skrev:Fan vad fett!! :) gränslandet till gulligt tom.. Haha.. :) gillar det starkt, jag har skapat ett fenomen (väckt ett iaf)
Så jäkla sött litet filter du har fått ihop:D[:-106] Har du borrat genom botten och locket eller skurit runt så att locket bara blir en ram som nästa låda står på? Vad har du förresten ställt det hela på? Hoppas att det vi ser är en uppstart av en trickle filter movement!:)ecco skrev:Traskade runt på Rusta med Sambon för att köpa lite förvarings lådor när jag sprang på dessa:
http://www.rusta.se/minibox-4-p-bla-gron-0-14l-p95601287.aspx
Tokiga ideér dör upp i huvet eftersom man läst denna tråd några gånger.
Så jag köpte en 4 pack åkte hem och byggde ett droppfilter.
Inget stort filter kanske men kuben är bara på 10 liter...
https://lh4.googleusercontent.com/-MnZdrBUYb7E/UuVxwQFaYUI/AAAAAAAABm8/SGt8LvyZ8Oo/w614-h818-no/20140126_212920.jpg
Överst är det Vadd, sedan 6 små biobollar, 15 ppi matta och underst 10 ppi matta.
Blir ca 5,5 dl filter..
Betydligt mer än vad orginal pumpen till karet hade..
Måste kolla på en ny upphängning bara så jag slipper all eltejp.
Men den gör sitt jobb i alla fall..
Helene&Andreas skrev:Hahahaha! Nu är Jonte allt bra nöjd va? ;)
Jag provade vinklar på mitt men det blev ett hejdlöst slurpande. Piskande rakt ner va inte heller en höjdare och det bildades lätt en proteinhinna på den stillastående ytan. Så nu kör jag rakt ner men röret går ner under vattenytan och det belv klockrent, tyst och bubblorna slår sönder all hinna så ytan är spegelblank.ettfettbranamn skrev:Jag tänkte försöka sätta på vinklar på utloppen idag efter jobbet så att de istället för att piska rätt ner skickas ut över ytan..