DIY droppfilter ovanpå akvariumet

#1 - 19 december 2013 22:11
" target="_blank">

Efter lite inspiration från ettfettbranams lösning med droppfilter ovanför akvariet i form av en låda med korgar inuti, så kände jag att det var dags för ett test.

Mitt är ju i ett förvisso mycket mindre format eftersom det bara är ett 160Liters som ska filtreras, men principen är densamma!

Tog en plastlåda och satt en genomföring i botten, så vattnet rinner rakt ner i akvariet och vill man ha högt flöde så krävs det flera st. I mitt fall kör jag 700L/tim. Jag tog 2 korgar från ett odugligt ytterfilter och en plastburk som jag borrade massa små hål i. Lade grov matta i den nedersta korgen och bioringar i mitten och vadd högst upp i den röda plastburken. Jag blev nöjd med resultatet även om det är lite fult utanför akvariet (inuti också för jag har dragits med alger länge i det här karet) ska bli kul att se hur det funkar över tid:)
#2 - 19 december 2013 22:23
Finurligt!
Jag har nästan likadana korgar från ett fluval ytterfilter som jag kasserade för längesen som jag sparade ifall man kunde ha dom till något.
Och det kunde man ju :)

Tack för tipset, det där ska provas framöver :)
#3 - 20 december 2013 05:21
Det är ju så man blir tårögd..
#4 - 20 december 2013 07:45
Fult, men funktionellt. :) Inspirerande! Jag funderar nu på hur jag skulle kunna skapa något liknande. Hur syresätter man när man har droppfilter?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
#5 - 20 december 2013 08:23
Knax skrev:
Hur syresätter man när man har droppfilter?

Vattnet syresätts när det droppar igenom filtret.
#6 - 20 december 2013 08:59
Betydligt bättre än i ett ytterfilter dessutom..

Det bästa är enligt mig biobollar eller liknande luftigt material i filtret under vadden för att syresätta maximalt.. Något som inte skulle skada är en större spridning på vattnet i det där filtret dock..
#7 - 20 december 2013 09:24
Betydligt bättre än i ett ytterfilter dessutom..

Det bästa är enligt mig biobollar eller liknande luftigt material i filtret under vadden för att syresätta maximalt.. Något som inte skulle skada är en större spridning på vattnet i det där filtret dock..

Och hur va det nu? Visst är det snyggt som fan med droppfilter? ;)
#8 - 20 december 2013 09:28
Och hur va det nu? Visst är det snyggt som fan med droppfilter? ;)

Smaken är som baken... :D
#9 - 20 december 2013 10:16
stefanr72 skrev:
Smaken är som baken... :D

Hahaha jaaaa!
Hoppas vi får höra vad Jonte tycker om utseendet på sitt droppfilter! ;)
#10 - 20 december 2013 15:00
Ja det hör jag gärna en gång till, höll ju för böveln på att skratta ihjäl mig! :D
#11 - 20 december 2013 16:17
Medusa tittade på det och blev sten.. Så kan vi uttrycka det..
#12 - 20 december 2013 17:14
Medusa tittade på det och blev sten.. Så kan vi uttrycka det..

Hahaha!!!
#13 - 20 december 2013 17:45
Knax skrev:
Fult, men funktionellt. :) Inspirerande! Jag funderar nu på hur jag skulle kunna skapa något liknande. Hur syresätter man när man har droppfilter?

Det är nog bland den effektivaste metoden för att få in syre i det filtrerade vattnet och omdå krävs det inte så stark cirkulation i karet. Fult men inte så snyggt med ett ytterfilter heller bredvid karet, om man inte har ett skåp att ställa det i. Man kan sätta ett litet skåp ovanför karet där man ställer in droppfiltret eftersom det väger väldigt lite. Fördelen att ha det ovanpå är att man slipper borra karet och sätta i en ful överrinningskammare. Finns ju nackdelar och fördelar med alla system men jag tycker det är övervägande fördelar med den här lösningen:)
#14 - 20 december 2013 18:03
Jupp.. driver mitt stora på det och det hanterar groteska mängder nitrit..
#15 - 20 december 2013 18:57
Jupp.. driver mitt stora på det och det hanterar groteska mängder nitrit..
Kan tänka mig det;) Det är nog den bästa filterlösningen egentligen som på ett bra sätt kan fixa den belastningen!
#16 - 20 december 2013 19:04
Jaaa... Jonte har ju inte så stora och många fiskar! ;)
#17 - 20 december 2013 21:55
Haha.. låter som lilla mamma.. när man blir tilltalad vid namn vet man att man gjort något.. jonte..

"Jonathan, nu har du ........"

Ja, jag har knappt några fiskar alls.. speciellt inga rockor som inte producerar någon nitrit alls.. skitdjur..
#18 - 20 december 2013 22:00
Haha.. låter som lilla mamma.. när man blir tilltalad vid namn vet man att man gjort något.. jonte..

"Jonathan, nu har du ........"

Ja, jag har knappt några fiskar alls.. speciellt inga rockor som inte producerar någon nitrit alls.. skitdjur..

Vaaaaa? Börja inte jämföra mig med din mamma nu! ;)
Har ju lite koll på vad du har för firrar... Va ju därför ..... Måste ta mig i kragen o åka hem till dig o kika på ditt kar/fiskar!
#19 - 20 december 2013 22:07
"Du är inte min morsa!!!!"

Ja har ni vägarna förbi är ni så välkomna så.. ska nog tom lyckas fixa kaffe modell gott..
#20 - 20 december 2013 22:11
Se där ja! På måndag ska vi ju ta oss till svärmor och svärfar i sthlm (Vårberg) så inget är omöjligt! ;)
Ska eventuellt va kvar där drygt en vecka...
#21 - 20 december 2013 22:20
Ja hagsätra/rågsved är addressen.. 0739577255 om ni har vägarna förbi.. jag är hemma från tisdag och framåt..
#22 - 20 december 2013 22:49
Tror jag vet mer eller mindre exakt vart du håller till... ;) Bli inte förvånad om du får besök i mellandagarna! ;) Ringer ju givetvis innan!
#23 - 20 december 2013 22:58
Bli läskigare, jag utmanar dig..

Ni är bälkomna som sagt.. grumligt är det men lite rariteter kan jag bjuda på..
#24 - 20 december 2013 23:08
Hahahaha! Ska försöka få till ett besök! Ser fram emot gott kaffe och lite monster!
#25 - 21 december 2013 13:12
Filtret funkar ypperligt och filtervadden på toppen har samlat massa bör redan på 2 dar och det är ju bra att få ur det ur systemet och det är ju väldigt lätt att lyfta bort översta korgen och göra rent vadden, men det dröjer väl nån månad till innan det är dax.

Pumpen (hydor seltz) var jag tvungen att byta ut eftersom den har så dåliga slanganslutningar med en låsmutter som går att skruva max 2 varav innan gängen tar slut... crap! Så det sipprade från den och jag provade med slangklämma, men icke! fick bli en sicce syncra jag hade och den har riktigt bra slanganslutningar som jag låst med slangklämma.

Gott folk det här är ett lyckat koncept och ni borde fundera över möjligheterna till att använda ett:)
#26 - 21 december 2013 13:33
Men du herr åheim med droppfiltervacum, blir det inte en rejäl dos akvariedoft av detta eminenta filter?
#27 - 21 december 2013 13:54
He nää inte va min näsa kan förnimma faktiskt, mitt filtermaterial är inkört dessutom och är hämtat ur min filterbakgrund. Känner du dig överflödig i akvariesamligen ibland så kan du ju klura på lite olika förbättringar/förändringar och dela med dig här:D
#28 - 21 december 2013 23:22
Något som inte skulle skada är en större spridning på vattnet i det där filtret dock..
Yes och nu har jag begränsat flödet genom första korgen lite mer så det blir en jämnare stril på vattnet http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/MOV_3505_zpsda483a27.mp4.html
#29 - 22 december 2013 08:12
Sådär ja! :)
#30 - 22 december 2013 13:34
åheim skrev:
Yes och nu har jag begränsat flödet genom första korgen lite mer så det blir en jämnare stril på vattnet http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/MOV_3505_zpsda483a27.mp4.html
För att begränsa flödet så tejpade jag för en massa hål men sen kände jag att jag inte var bekväm med så mycket eltejp i vattnet, så jag tog en annan låda och borrade massa mindre hål i och det blev mycket bättre;)

Hoppas ni inte blir snea av att se det här:D http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/MOV_3507_zpsf84e48b0.mp4.html

Har också bytt ut eheims enormt fula gröna insugskorg som förstör HELA intrycket av ett akvarium, satt dit ett svart aquaclear qiuckfilterhölje istället!

Grön

Svart ;)
#31 - 1 januari 2014 15:32
verkar ju rätt fiffigt..något förslag på låda man kan köpa att bygga det med..och pump till detta...gärna slimmt! Har ett 375 liters som ett stackars fluval 305 får slita ensamt i
#32 - 1 januari 2014 15:44
Ja det känns faktiskt som en smart lösning det här filtret. Korgarna för filtermaterialet bör ju vara stapelbara och dessa har jag kollat på och dem skulle vara pefekta och sen är det bara att ställa dem i en större back. http://www.clasohlson.com/se/Förvaringskorg-Nuance,-Curver/Pr342115001
#33 - 1 januari 2014 15:48
Sådär nu har jag trollat bort filtret litegrann! Det som slår mig med det här filtret är hur visuellt man får bekräftat hur mycket bös det samlar!
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#34 - 1 januari 2014 15:54
dom korgarna är inte täta... funderar på deras första hjälpen låda http://www.clasohlson.com/se/Förvaringsbox-för-Första-hjälpen,-SmartStore-Deco/34-2370..får titta på den vid tillfälle
#35 - 1 januari 2014 16:05
Botten är hel på dem och du måste ändå ha hål på sidorna för säkerhets skull om de skulle vattenfyllas och då bli väldigt tunga. Vattnet rinner ju rakt ner och genom hålen du får borra i botten och kommer inte rinna ut på sidan...
#36 - 1 januari 2014 16:18
aha på det sättet..det var ju smidigt *gilla*
#37 - 1 januari 2014 20:12
Ser ju ut att fungera bra ju.. kul :)
#38 - 1 januari 2014 20:31
Ser ju ut att fungera bra ju.. kul :)
Det är helt tack vare dig jonte som jag drog ihop det här kanonfiltret, så tack:D!! Har ju bäddat in filtret i lite växtlighet och för en kvart sen så slog det mig - fan om ett blad ramlar ner och täpper till hålet för avrinningen....! Men nu så har jag borrat drösvis med hål i en burk som står över hålet, puh det är tur man tänker till ibland[:o]

Du då är du nöjd med ditt? Du skulle visst dra i en dammpump också, ska den också skicka upp vattnet till droppfiltret och klarar det av de vattenmängderna isåfall?
#39 - 2 januari 2014 00:26
Mitt är ju på 132l med 4 15mm genomföringar att ta sig ut igenom.. även om (jag skulle kunna räkna på det men i värsta fall får jag göra fler hål) det skulle börja fyllas byggs ju då trycket dvs utgångshastigheten i samma takt tills genomföringarna helt enkelt inte kan svälja mer.. nu har jag 3700l upp i det filtret (säg 2500 effektivt) och tänkte uppgradera till ungefär dubbla.. som vattentrycket ut ur filtret är nu är jag rätt säker på att det spottar ut 6-7000 utan att börja fylla.. det jag är rädd för är att behöva uppgradera slangar och eventuellt borra nya fästen i väggen där jag låser slangen.. man ska inte jiddra med tryck.. över tid är det så lätt för en slang att hoppaur.. jag måste gå igenom slaslangklämmor och annat material innan också..

Det kommer upp en video där filtret är med inatt :)
#41 - 2 januari 2014 11:22
Oj oj oj oj[:-15] Fan asså "you living the dream"! Vilken oas du har där hemma man måste ju bli lite avis faktiskt, men nån gång måste jag få fingrarna ur och ta modet till mig att fixa till en riktig bassäng ja med. Härligt jobbat:)
#42 - 2 januari 2014 12:05
:) vad ska man säga.. det är ett litetnakvarium med några växter på.. :)
#43 - 2 januari 2014 18:22
" target="_blank">http://m.

Om jag nu bortser från dina coola fiskar :) och är lite kritisk så tycker jag vattnet ser grumligt ut, kan det vara så att droppfilter är bra för nitrit men sämre när det gäller den mekaniska filtreringen?
#44 - 2 januari 2014 18:46
Om jag ska tala för mitt droppfilter så ger det ett kristallklart vatten eftersom jag filtrerar med vadd högst upp. Jag tror inte ettfett... gör det?
#45 - 2 januari 2014 18:59
Ettfett har haft enormt mycket infusorier tills i förrgår och har 5kg salt i karet för tillfället.. därav grumligheten.. :)
#46 - 2 januari 2014 20:30
Jag har kört med toppfilter i flera år nu o har bara bra erfarenheter. Bl.a överlägsen nitrifikation och syresättning. Betydligt mer lättskött. Allt började när jag såg en damm anläggning i Asien för en herrans massa år sedan o sedan testade jag själv både i damm o i mina akvarium inne.
Dammbilden är från Singapore
#47 - 8 januari 2014 13:43
DIY droppfilter ovanpå akvariumet uppdate!

Ja, nu så har filtret gått ett tag och jag är fortfarande toknöjd! Jag ville ändå göra lite förändringar och har nu satt i en pump i karet istället för utanför, som hade en lyfthöjd på 1,5m - för att få mer drag genom filtret. Sen får man ju hålla på som en tok med rörgrovlekar och längder för att få avrinningen anpassad till flödet för att slippa så mycket sörpel och plask som möjligt.

Har borrat lite hål i översta korgen ifall vadden sätter stopp så jag vet var vattnet tar vägen och även en borrad burk över avrinningen som skydd mot att skräp ska kunna täppa till hålet, man ska använda både hängslen och svångrem när man håller på med såna här saker...

Nu drar det på ganska bra genom filtret iallafall och det rensar upp karet på nolltid, alla är nöjda:)

Så otroligt dåligt autofocus på mobilkameran:mad:
" target="_blank">
#48 - 9 januari 2014 05:24
Det där såg ju klart seriösare ut :) det där tror jag på :)
#49 - 9 januari 2014 09:22
Det där såg ju klart seriösare ut :) det där tror jag på :)
Va, seriösare!!!:d Jag kände mig dock seriös förut också men kul att du tror på "mitt" filter nu iallafall!
Har du annars några tips (nåt jag missat) som du själv kommit på, du som kört den här typen ett tag?

I går kväll när vi låg i sängen så njöt vi allafall av det lilla ljud som kommer från avrinningen, det påminner om när vi varit på sjön och gått iland på en stenhäll för att lägga ut en filt och fika, sola och bada och vattnet kluckar mot stenarna...[:-89]
#50 - 9 januari 2014 09:45
Möjligtvis en dropp-platta innan vadden men det kan ju både hjälpa och stjälpa det.. Med ett så "litet" kar kanske du inte har så mycket skit som sätter igen en eventuell dropp-platta?
#51 - 9 januari 2014 09:54
Nja nån dropp-platta innan vadden vill jag inte ha pga stänk och plaskljud. Det funkar skitbra som det är nu för när vadden börjar bli täppt vid utblåset så vandrar vattnet vidare tills hela vadden är utnyttjad.
#52 - 9 januari 2014 10:11
Allright.. Nej då var det inget övrigt haha :)
#53 - 9 januari 2014 16:55
Finurliga lösningar :)
#54 - 13 januari 2014 20:21
flygrc skrev:
Finurliga lösningar :)
Jo tack! Det är så förbannat roligt att pula med sånt här och det är väldigt tillfredställande att ha en "hand made" filterlösning, som dessutom kickar röv:d Hoppas att folk tar det till sig och pular ihop nåt själva:)
#55 - 13 januari 2014 21:43
Jag håller på med en egen version, det kommer att bli grymt! [:-171]
#56 - 13 januari 2014 22:08
Wunderbar, ser fram emot realesen på det:)
#57 - 14 januari 2014 06:24
Det är så enkelt och ändå så jävla bra.. Ett vanligt powerhead som är liggande blir helt plötsligt effektivare än en fx5a.. :)

Nästa projekt får bli ett riktigt biotower.. ;) du får vara först ut åheim..
#58 - 14 januari 2014 08:48
Haha först får jag nog se till att ha en riktig balja att filtrera också så just nu faller det nog på dig jonte:p
#59 - 14 januari 2014 19:20
Här är en liten snutt på karet och där man kan se hur fint svärdplantan funkar som flytväxt (tycker jag själv åtminstone) och uppskattas av tetrorna som håller en högre "svansföring" sen den kom dit. Planerar att skaffa fler.
" target="_blank">
#60 - 14 januari 2014 20:03
Stick ner en monstrea eller gullranka i filtret btw..
#61 - 14 januari 2014 21:21
Hur menar du med monsteran, i en kruka eller bara själva rotsystemet utan jord direkt ner i filtret? Gullranka har jag testat lite men den bara trillade ner i vattnet och tydligen ska bladen vara giftiga och ska inte doppas i vattnet...
#62 - 14 januari 2014 21:58
Finns mycket i ämnet på tuben...
" target="_blank">
#63 - 14 januari 2014 23:17
Tack för tipsen ettfettbranamn och stefanr72;) Det var ju gullranka i videon och när jag googlade så verkar den också gå bra att sätta i filtret eller akvariet (bara rötterna då) så det kan ni skriva upp att jag ska jag testa :)
#64 - 23 januari 2014 02:42
Droppfilter 2.0

" target="_blank">
#65 - 23 januari 2014 05:29
Haha.. De där 4 små fiskarna kommer aldrig att dö! Overkill av rang!
#66 - 23 januari 2014 07:27
åheim skrev:
Hur menar du med monsteran, i en kruka eller bara själva rotsystemet utan jord direkt ner i filtret? Gullranka har jag testat lite men den bara trillade ner i vattnet och tydligen ska bladen vara giftiga och ska inte doppas i vattnet...

Jag tror att det att den ska va giftig är överdrivet. Jag har gullranka med rotsystemet i vattnet i mitt SA-kar och där hänger det ner ett 20-tal blad i vattnet och har gjort så i ett par månader. Jag har inte sett någonting som tyder på att bladen skulle utsöndra något gift. Och eftersom jag är sjukskriven och går hemma och tittar till akvariet väldigt ofta så får bladen va där dom är så länge som jag inte ser några tecken på förgiftning :)
#67 - 23 januari 2014 08:23
Även jag har massa löpmeter gullranka i karet, både blad och rötter.. Jag har malar/flaggstjärtstetra/guldfisk som äter alger/hinna på gullrankan och jag har inte sett några tecken på att de skulle må dåligt.. Jag tror att du med gott samvete kan låta rötterna hänga ner i karet!
#68 - 23 januari 2014 09:04
Tack J&J!
Då tänker jag släppa oron om förgiftning från bladen och driva mitt "äldreboende" vidare, ja menar även fisken ska väl kunna ta del av den svenska välfärden:D (det som är kvar av den iallafall - tack Reinfelt[:(!] skönt att bli av med kalla kapitalisten snart;))
#69 - 23 januari 2014 09:10
Haha.. Bra där.. Lite indignerat hat, sånt gillar vi!

när till och med "extremhögern" är mer vänster än mittpartierna är det illa.. Haha..

Ja, släpp oron och låt det gå.. Jag har btw äntligen fått tag i min dammpump nu.. Ska ställa in den i helgen och se hur mycket jag behöver modda behållaren.. 9000l/h
#70 - 23 januari 2014 10:52
...Ohohooo härligt, nu jädrar kommer det bli fart i karet! Jag kommer kolla in din tråd och se vad som händer, skriv upp det[:-38]
#71 - 23 januari 2014 11:35
Det är våra fyrbenta husdjur som inte ska få i sej gullranka om det går att undvikas.
Dom tål inte växten så vidare bra och det är därför den anses giftig.
Misstänker att även vi människor ska skippa gullranke kosten med...
#72 - 23 januari 2014 13:22
åheim skrev:
Tack J&J!

Då tänker jag släppa oron om förgiftning från bladen och driva mitt "äldreboende" vidare, ja menar även fisken ska väl kunna ta del av den svenska välfärden:D (det som är kvar av den iallafall - tack Reinfelt[:(!] skönt att bli av med kalla kapitalisten snart;))

Ja jag tycker att du ska släppa oron, så här ser det ut över mitt akvarium men man ser kanske inte alla blad som hänger ner. Men det är några st :)
#73 - 23 januari 2014 17:51
Ser ju kanon ut det där Jesper B! Jag stoppade ner en minst sagt mager gullranka i filtret för några dar sen och jisses vilken anabola kur det var, massor av nya blad och den har dragit iväg minst 10cm...
#74 - 23 januari 2014 18:08
Ja det växer ordentligt.
Förutom några skott som jag fick av en bekant, de skotten hade svårt att slå rot. Men nu har alla skott gjort det så dom tar nog fart dom också snart :)
#75 - 23 januari 2014 19:07
Har du också rötterna rakt ner i filtret/akvariet?

Ska inte uppehålla mig mer vid växter eftersom det är fel kategori!
#76 - 23 januari 2014 19:58
åheim skrev:
" target="_blank">

tänkte jag skulle gå igenom vad det är för grejer jag byggt det av OM någon kanske går och funderar på att pula ihop nåt själv:)

[LIST]
[*]1 plastback 10L ca25kr (borrat ett hål i botten och skruvat dit en 22mm genomföring.)
[*]Genomföring 39kr clas O
[*]2 förvaringslådor á 29kr Clas O
[*]2 matlådor från ica á 10kr
[*]1 pillerburk med borrade hål som skydd över utloppet i botten på backen
[*]1m slang 12/16mm
[*]1 cirk.pump 700L/tim (Tänk på: när det gäller att lyfta vatten ur akvariet och upp till ett filter ovanför akvariet så kan ett powerhead typ aquaclear 10-70, aquael cirkulator, vara för motorsvagt (beroende på hur högt filtret står och hur djupt du sätter den i karet) och det kan krävas en cirkulationspump som är ämnad att lyfta vatten tex hydor seltz, eheim universal, AS newjet m.fl)
[/LIST]

Tot: 142kr exkl. pump, slang och filtermaterial.

Jag borrade ca 45 små hål i botten på förvaringslådorna och Ställde dem inuti backen. I den översta lådan har jag ställt en yoghurtburk med ursågad botten, sen fyllt upp lådan med biobollar. Sedan ställt dropplattan ovanpå yogurtburken, för att få den jämnt och ett mellanrum till biobollarna.

I den nedre lådan har jag lagt ca 1L keramisk biomedia och fyllt upp med filtermattekuber.

Droppplattan har jag gjort av en matlåda som jag kapat botten på och borrat små hål i locket och placerat den med locket neråt, på yoghurtburken i översta filterlådan. För att minska avdunstning och stänk så har jag lagt en likandan matlåda över som då passar precis.

Vore kul att se lite olika lösningar folk hittar på och lägger upp här och det skulle gynna akvaristiken om man såg bortom de färdiga filterlösningar som finns och som sällan svarar upp mot ett diy:D
#77 - 23 januari 2014 20:18
Starta en stor diy-filtertråd.. jag har hur mycket som helst men vill inte kladda ner din tråd.. genomföringarna kostar 9, 90kr på biltema ;) finns bland båtdelar - den autistiskt snåle diyaren..
#78 - 23 januari 2014 21:01
Hahaha.. Ja du det blir du jag och jesper som kommer va de enda som hänger i den tråden då...[8D] Intresset verkar ju vara minst sagt svalt häromkring! Men dina innovationer kittlar mina små synapser så dela gärna med dig:D
#79 - 23 januari 2014 21:03
Haha.. ja.. det kanske inte är så många som behöver dem.. du är ju välkommen att titta in på vår diy-sektion om du får tråkigt.. men jag lägger in lite bilder och grejer här då haha..
#80 - 23 januari 2014 21:19
åheim skrev:
Hahaha.. Ja du det blir du jag och jesper som kommer va de enda som hänger i den tråden då...[8D] Intresset verkar ju vara minst sagt svalt häromkring! Men dina innovationer kittlar mina små synapser så dela gärna med dig:D

Haha, visst är också jag intresserad, och LÄSER faktiskt, däremot har jag inget större behov av "riktiga" filter.
I karet det skulle kunna bli aktuellt går en L181, sju vuxna bolivianer och en liten skock yngel i uppskattningsvis 170L vatten, inte mycket till belastning det...
#81 - 23 januari 2014 22:19
Haha.. ja.. det kanske inte är så många som behöver dem.. du är ju välkommen att titta in på vår diy-sektion om du får tråkigt.. men jag lägger in lite bilder och grejer här då haha..
Hmm jag kommer ju inte åt att gå in och titta i diy tråden, din retsticka[:-47]

Mr Woods skrev:
Haha, visst är också jag intresserad, och LÄSER faktiskt, däremot har jag inget större behov av "riktiga" filter.

I karet det skulle kunna bli aktuellt går en L181, sju vuxna bolivianer och en liten skock yngel i uppskattningsvis 170L vatten, inte mycket till belastning det...
Man kan aldrig ha för lite fisk för att avstå från ett droppfilter - behöver inte du frisk luft om du är ensam....:D
#82 - 23 januari 2014 22:43
åheim skrev:
Hmm jag kommer ju inte åt att gå in och titta i diy tråden, din retsticka[:-47]

Jo, du förstår, Rovfisk har hittat på ett nytt sätt att värva medlemmar...

åheim skrev:
Man kan aldrig ha för lite fisk för att avstå från ett droppfilter - behöver inte du frisk luft om du är ensam....:D

Det är sant, men nu står det här karet faktiskt i vardagsrummet, och det innebär bl.a. att jag inte ens får välja biotop själv... Än mindre stapla grejer ovanpå, som enl. utsago är "så fula att de fungerar som preventivmedel"... :p:d

Däremot skulle jag ju kunna bygga ett till det framtida yngelkaret där jag skall dra upp nematodfria bolivianer, det kommer ju matas en del där! :)
#83 - 23 januari 2014 22:48
åheim skrev:
Har du också rötterna rakt ner i filtret/akvariet?

Ska inte uppehålla mig mer vid växter eftersom det är fel kategori!

Japp alla rötter rätt ner i akvariet :)
#84 - 24 januari 2014 05:30
Jag glömde faktiskt bort det där.. Men tydligen säger vår statistik som jag är enormt intresserad av att det funkar.. Jag önskar att vi tjänade något på fler medlemmar men eftersom allt är gratis och vi inte har någon reklam blir det möjligtvis att vi hustomtar får pröjsa lite mer varje år haha.. Känns ju lite dumt att värva folk som inte håller på med rovfisk :/

anyhoo.. Vi får hålla oss här..
#85 - 24 januari 2014 14:56
Eftersom jag snart drar igång en tank på nytt, undrar jag vad vinsten - förutom en förbättrad syresättning - är med droppfiltret jämfört med ett rejält ytterfilter egentligen?

Vatten hämtas från akvariet, passerar filtrering, och återförs till akvariet. Så fungerar ett slutet system med ytterfilter också. Är det den längre passagetiden genom filtermedia som förbättrar reningen, eller vad är skillnaden enligt er som använder det?

Förutom den estetiska synden, och ett ständigt droppande/porlande från tanken, skulle jag mycket väl kunna tänka mig ett droppfilter om det var så mycket mer effektivt än ett rätt dimensionerat ytterfilter.
#86 - 25 januari 2014 10:09
Vinsten är just att maximalt exponera bakterina för syre för att uppnå en optimal biologisk filtrering och det är skäl nog till att använda ett droppfilter[^] Eftersom det är så effektivt så kan man göra en liten variant om man ha ett sällskapskar och då blir det inte så skrymmande. Vill man sen öka rörelsen i karet så finns ju små fina streampumpar.
#87 - 25 januari 2014 14:41
Det här måste väl nästan vara droppfiltrets urmoder, såna här använde jag i början när jag höll på för "nåt" år sen. ;)

" target="_blank">
#88 - 25 januari 2014 16:25
Det här måste väl nästan vara droppfiltrets urmoder, såna här använde jag i början när jag höll på för "nåt" år sen. ;)

" target="_blank">
Nja det där är väl ett vanligt gammalt hangon back filter...
#89 - 25 januari 2014 20:19
Ok.. idiotförklarat mig själv nu..

Jag trodde jag hade ett litet dammfilter.. jag trodde inte att det skulle vara ett problem att skicka 10 000l+ vatten genom några hål.. idag har vi lärt oss att det behövs stora hål för att svälja så mycket vatten.. till biltema imorgon och köpa fler genomföringar.. vet inte heller än om proppen kan hantera den här pumpen.. många spännande upptäckter ikväll..
#90 - 25 januari 2014 20:37

Jag trodde jag hade ett litet dammfilter.. jag trodde inte att det skulle vara ett problem att skicka 10 000l+ vatten genom några hål.. idag har vi lärt oss att det behövs stora hål för att svälja så mycket vatten.. till biltema imorgon och köpa fler genomföringar.. vet inte heller än om proppen kan hantera den här pumpen.. många spännande upptäckter ikväll..

10m3 vatten per timme? Det är ju hysteriska mängder!

Och blir det stopp så går det fort att få en liten fin översvämmning.. Du har väl filtret ovanför tanken? :P
#91 - 25 januari 2014 20:54

Vattenskada Jonte?
#92 - 25 januari 2014 21:27
Ettfettbranamn; menar du strömspänningen när du snackar om proppen? Ja usch det är hiskeliga mängder vatten som ska igenom filtret nu, kanske göra ett större eller splitta flödet till 2 filter? Ja undrar lite över ljudvolymen med ett sånt där monster i tanken, går det att leva med:D
#93 - 25 januari 2014 21:38
Droppfilter 3.0

Call me crazy, det kanske är dax att krypa ner i en psykologsoffa och prata ut om det här:D

Skit samma! Jag fick lite "problem" med avdunstning, typ 5L per dygn och så kunde jag ju inte ha det.
Nu har jag tagit 3 burkar med lock och staplat dem med locket på. Jag borrade genom både låda och lock och det funkar jättebra med droppflödet. Du stannar kondensen i burkarna och även med fördelen att det håller allt filtermaterial blött.
Jag hittade också en mindre pump i gömmorna som jag glömt bort och den är inte större en en snusdosa.

Jag passade också på att flytta rötterna i karet och låter dem komma uppifrån och ner istället och det är beprövat till glädje för tetrorna som gillar lite tak över huvudet:)

&feature=youtu.be

" target="_blank">
#94 - 25 januari 2014 22:18
Men tappar du inte poängen då med ny luft som kommer åt vattnet?
#95 - 25 januari 2014 22:39
flygrc skrev:
Men tappar du inte poängen då med ny luft som kommer åt vattnet?
Nja eftersom jag har borrat stora hål i sidan på varje burk så är nog syretillförseln tämligen god. Syre kommer in men kondesen fastar i burken och rinner ner igen, win win:)
#96 - 25 januari 2014 22:39
åheim skrev:
Ettfettbranamn; menar du strömspänningen när du snackar om proppen? Ja usch det är hiskeliga mängder vatten som ska igenom filtret nu, kanske göra ett större eller splitta flödet till 2 filter? Ja undrar lite över ljudvolymen med ett sånt där monster i tanken, går det att leva med:D

Besten lever;

Nej , inga vattenskador :)

Blir ju 2 stora pumpar i alla fall..

Ljudnivån fick mig att tänka till.. tack vare ingengörskonst är den tystare än man kan tro men får en ändå att tänka till.. (den stora efter-whiskeyn får mig kanske att verka luddig men jag gör ett försök)

Man hör samma ljud som hörs i en huvudledning i källaren under ett hyreshus eller havet när vattnet sakta rullar in över en sandstrand.., dvs stora mängder vatten som rör sig.. det är inte ett störande ljud i sig snarare mysigt.. man känner sig dessvärre rät liten när det sker i ens eget vardagsrum.. jag är lite räddare nu..
#97 - 25 januari 2014 22:40
åheim skrev:

Besten lever;

Ljudnivån fick mig att tänka till.. tack vare ingengörskonst är den tystare än man kan tro men får en ändå att tänka till.. (den stora efter-whiskeyn får mig kanske att verka luddig men jag gör ett försök)

Man hör samma ljud som hörs i en huvudledning i källaren under ett hyreshus eller havet när vattnet sakta rullar in över en sandstrand.., dvs stora mängder vatten som rör sig.. det är inte ett störande ljud i sig snarare mysigt.. man känner sig dessvärre rät liten när det sker i ens eget vardagsrum.. jag är lite räddare nu..
#98 - 25 januari 2014 22:48
Hahaha inte ska du va rädd utan njut nu istället[:-94] Kanon att det inte brummar och vibrerar då och dem ljud som du beskriver är ju underbara, jag sover själv som en gris till det lugna porlandet från vardagsrummet.
#99 - 25 januari 2014 22:58
Besten lever;

Hahaha! Inte är du väl den rädda typen Jonte? 1800 liter på 8:e våningen så kan man inte vara rädd! ;)
Blir nog att prova sig fram lite här va? ;)
#100 - 25 januari 2014 23:02
Får väl lägga våtrumsmatta som går upp en bit på väggen och höga trösklar...
#101 - 25 januari 2014 23:29
Hmm.. tror värden undrar lite då.. bygga kåk och ha brunn i vardagsrummet..
#102 - 26 januari 2014 00:55
man kanske skulle ha en billig våtdammsugare bara som en grej som är bra att ha OM, då kan man iallafall stå och suga tills jouren kommer:d
#103 - 26 januari 2014 10:21
Ja nu efter att sista räkan i lilla köksburken tog en promenad över köksgolvet för några dagar sen så var bara 1 Boraras brigittae och en 15cm mask, som ligger uppslingrad i växten som ligger i vattenytan, kvar i mitt 26L. Så Brigittae har på äldre dar (7år) fått flytta till droppfilterkaret för att få avnjuta den höga vattenkvalitén och även få lite sällskap av nyfikna tetror, nu här på morgonen. (masken kommer få flytta till mitt hemmabyggda 147L) Kökskaret kommer plockas ner och ge plats för mer köksrelaterade saker. http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/Borarasbrigittaeflyttarparingaumlldredar_zpsc5ee591f.mp4.html

En liten snutt också på månljuset i karet som finns där till mina rödmunstetror som annars slår sig medvetslösa mot glaset när ljuset släcks. http://s32.photobucket.com/user/sukan1234/media/Maringnljus_zps8764b528.mp4.html
#104 - 26 januari 2014 10:38
Natten har passerat utan problem :)
#105 - 26 januari 2014 11:32
åheim skrev:
Nja det där är väl ett vanligt gammalt hangon back filter...

Likväl ett droppfilter, principen är densamma, på den tiden (40-50år sen) var det ju luftpumpar som var vanligast, in med skiten via olika fack med filtermaterial och sen droppar vattnet tillbaka i karet..
;)
#106 - 26 januari 2014 12:00
Likväl ett droppfilter, principen är densamma, på den tiden (40-50år sen) var det ju luftpumpar som var vanligast, in med skiten via olika fack med filtermaterial och sen droppar vattnet tillbaka i karet..

;)
Ett droppfilter betyder att vattnet just droppar genom filtermaterialet och det ska befinna sig utanför vattnet och ha kontakt med luften i atmosfären. Om vattnet droppar tillbaks i karet har ju ingen betydelse och betecknar det inte som ett droppfilter.;)
#107 - 26 januari 2014 12:26
Natten har passerat utan problem :)
Skönt, då är det barar att köra på och posta här förstås:)
#108 - 26 januari 2014 12:44
Här bor masken Mats, även han i droppfilterkaret ;)
#109 - 26 januari 2014 15:26
Jadu..

Jag önskar att jag kunde.. mitt eget forum kräver en registrering och zoopet kräver 200kr.. alltså är väl youtube neutral mark.. lägger upp här sedan..
#110 - 26 januari 2014 19:53
...du kan väl ladda upp på photobucket och länka hit!
#111 - 26 januari 2014 20:40
Traskade runt på Rusta med Sambon för att köpa lite förvarings lådor när jag sprang på dessa:
http://www.rusta.se/minibox-4-p-bla-gron-0-14l-p95601287.aspx
Tokiga ideér dör upp i huvet eftersom man läst denna tråd några gånger.
Så jag köpte en 4 pack åkte hem och byggde ett droppfilter.
Inget stort filter kanske men kuben är bara på 10 liter...
https://lh4.googleusercontent.com/-MnZdrBUYb7E/UuVxwQFaYUI/AAAAAAAABm8/SGt8LvyZ8Oo/w614-h818-no/20140126_212920.jpg

Överst är det Vadd, sedan 6 små biobollar, 15 ppi matta och underst 10 ppi matta.
Blir ca 5,5 dl filter..
Betydligt mer än vad orginal pumpen till karet hade..

Måste kolla på en ny upphängning bara så jag slipper all eltejp.
Men den gör sitt jobb i alla fall..
#112 - 26 januari 2014 21:17
Fan vad fett!! :) gränslandet till gulligt tom.. Haha.. :) gillar det starkt, jag har skapat ett fenomen (väckt ett iaf)
#113 - 26 januari 2014 21:24
Fan vad fett!! :) gränslandet till gulligt tom.. Haha.. :) gillar det starkt, jag har skapat ett fenomen (väckt ett iaf)

Hahahaha! Nu är Jonte allt bra nöjd va? ;)
#114 - 26 januari 2014 21:46
ecco skrev:
Traskade runt på Rusta med Sambon för att köpa lite förvarings lådor när jag sprang på dessa:

http://www.rusta.se/minibox-4-p-bla-gron-0-14l-p95601287.aspx

Tokiga ideér dör upp i huvet eftersom man läst denna tråd några gånger.

Så jag köpte en 4 pack åkte hem och byggde ett droppfilter.

Inget stort filter kanske men kuben är bara på 10 liter...

https://lh4.googleusercontent.com/-MnZdrBUYb7E/UuVxwQFaYUI/AAAAAAAABm8/SGt8LvyZ8Oo/w614-h818-no/20140126_212920.jpg

Överst är det Vadd, sedan 6 små biobollar, 15 ppi matta och underst 10 ppi matta.

Blir ca 5,5 dl filter..

Betydligt mer än vad orginal pumpen till karet hade..

Måste kolla på en ny upphängning bara så jag slipper all eltejp.

Men den gör sitt jobb i alla fall..
Så jäkla sött litet filter du har fått ihop:D[:-106] Har du borrat genom botten och locket eller skurit runt så att locket bara blir en ram som nästa låda står på? Vad har du förresten ställt det hela på? Hoppas att det vi ser är en uppstart av en trickle filter movement!:)
#115 - 26 januari 2014 22:06
Varje botten är genomstucken med uppvärmd skruv i okänd storlek, (så stor som behövdes) 13 hål blev det för bästa flödet.
Locken kapades ur så det blev en ram kvar då lådorna inte stod så bra annars.
Allt placerades på nån nätpryl som blev kvar från gamla kylskåpet.
Ingen aning om vad den skulle varit till men den hade en U vikning på kanten som passade perfekt över glaskanten.
Bästa är att locken har små kanter som gör att det blir luftglöde mellan lock och låda.

Sambons pansarmalar (Corydoras habrosus) verkar gilla att det strålar ner vatten iaf.
Dom leker i bubblorna.. :D
#116 - 26 januari 2014 22:30
Om du vill få till slangen lite bättre upp till filtret så kan du sätta på lite 90 böjar. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/-c-49_32_150_520?osCsid=01e3b7e9a747365e67ccede9ca69219b
#117 - 26 januari 2014 22:46
Hahahaha! Nu är Jonte allt bra nöjd va? ;)

Om jag är :) jag räknar er alla som konvertiter från och med nu.. jag har startat (ingen ide att argumentera, jag kommer aldrig att godta en annan sanning) en liten rörelse på zoopet.. nu behöver jag aldrig mer besöka denna sida igen.. mitt uppdrag här är slutfört..
#118 - 27 januari 2014 09:13
[LIST]
[*]Hur går det för dig med filter och pump Jonte? Och ditt uppdrag är på livstid så fortsätt sprida din gospel!
[*]Jag hade problemet med avdunstningen i filtret men med de täta burkarna (med lufthål) så är problemet löst:)
[*]har flyttat all inredning från det avvecklade köksnanot till droppfilterkaret och min ensamma brigittae fick ett bra tillhåll där den kan få lugn och ro om de andra blir för närgångna. Har också lokaliserat masken Mats och han kryper fröjdigt runt i sin plastväxt, som jag numer matar litegrann. Han har en lite historia den där masken. Jag hittade den för ett par år sen under en sten när jag möblerade. den var väl 10-15cm och 2mm tjock. Tiden gick och jag såg den ibland sticka fram ur sanden och leta lite mat. En dag när jag gjorde rent hangonfiltret hittade jag den i behållaren och den hade förlorat lite av sin stjärt i pumpen och jag la tillbaks den i karet. jag hade inte sett den på nåt år men nu när jag plockade ner karet så fick jag se den inslongrad i växten och det blev ett kärt återseende[:-94] Nu får historein en fortsättning i nya karet:)
[/LIST]
#119 - 27 januari 2014 10:48
Det går fortfarande bra.. Jag har fortfarande inte vant mig vid vansinnet men det kanske är ett tecken på att man inte tappat koncepten helt.. Jag tänkte försöka sätta på vinklar på utloppen idag efter jobbet så att de istället för att piska rätt ner skickas ut över ytan.. Jag fick ju uppgradera från 4 till 7 utlopp för att filtret inte skulle fylla upp men det är fortfarande lite väl mycket tryck.. Inte så mycket dropp utan snarare herrejösses-tryck.. Det kommer en film som sagt men jag har vadderat boxen med filtermatta så man ser inte så mycket och jag vill helst inte brunka för mycket nu när det väl går..
#120 - 27 januari 2014 17:01
Så, nu har jag introducerat kardinaltetra också för att få lite färg i karet, åååå... jösses va fin neonfärg de har men tyvärr fångas inte det av kameralinsen. Säga vad man vill om kardinaltetran men det är en av de absolut vackraste fiskar vi har inom hobbyn, om de ges rätt miljö och ljussättning!!

&feature=youtu.be
#121 - 27 januari 2014 23:02
Ettfettbranamn, nu börjar jag bli otålig efter din filmsnutt på underverket [:-15][:-116][:-15]! Jag har funderat lite omkring ditt filter - skulle det inte va en bra idé att ställa ett likadant bredvid och dela av flödet till varje med en T-anslutning? Jag undrar sen vad du har för typ av dropplatta och har du vadd på den?
#122 - 28 januari 2014 05:40
Jag har funderat i samma bana tidigare men kommit fram till att det blir omöjligt att komma åt dem då.. Dessutom är t/y-kopplingar aldrig en bra idé eftersom, då måste bägge filter moddas för att potentiellt svälja allt vatten..

Jag har brödbackar.. I första korgen ligger filtermatta så det är mycket vatten som låses i den och därifrån droppar det vidare ner i nästa back osv..
#123 - 28 januari 2014 14:25
Aha bara brödbacken.. är det inte som ett plastgaller i botten på dem och att vattnet då bara far rakt igenom? Så blev det ju med mitt första försök med ytterfilterkorgarna. Jag har också provat med filtermatta men då sipprade vattnet bara ut i en klump i botten.
#124 - 28 januari 2014 15:15
Det är 4 brödbackar i lådan.. I första har jag en grov filtermatta+vadd, i resten har jag blandat renas stjärnor, lite leca, kalkstenskross och främst biobollar.. Jag förstår ditt problem eftersom ditt utblås är just ett utblås.. Mitt utlopp är 3 40mm strilrör som sprider vattnet redan över första korgen.. Tänk dig ett sånt där "regndusch-munstycke" fast 40x50cm.. Med nya pumpen sköljde det dock över korgarna rätt duktigt så jag fick trycka ner filtermatta även på mellan backarna och lådans yttersida så nu ser man dessvärre inte mästerverket haha.. Klart värt det för ljuddämpningen dock..

I tidigare system har jag kört fack som även är helt försänkta men övergav det pga vikten till det här bygget..
#125 - 28 januari 2014 17:29
Ja men då är jag med och dropplatta är nog ett skämt med dina flöden!
#126 - 28 januari 2014 17:45
Ser lite ut som 3 vattenspridare på fullt tryck som ligger bredvid varandra haha..
#127 - 28 januari 2014 18:30
hahaha å jag som blir lagom förskräckt av trycket i min eheim compact 2000.... 10 000 är svårt att greppa hur mycket det är!
#128 - 28 januari 2014 19:16
Fick reda på att den förmodligen är närmare 13 000 :S
#129 - 28 januari 2014 19:25
Herregud[:-82] Kan du inte dra ihop en liten snutt så man får se tsunamin du befiner dig mitt uppe i :d
#130 - 28 januari 2014 20:14
Håller på att ladda upp nu! :) håll dina hästar.. Som sagt är det inte så jävla dramatiskt så länge det fungerar..
#131 - 28 januari 2014 20:26
Då hinner jag flika in med en snutt på hur kul det kan vara för pansarmalar och kardinaltetror (helt makalöst va de gnistrar) om man häller i lite avkokt såjord :)
" target="_blank">
#132 - 28 januari 2014 20:37
Ledsen, youtube bråkar..
#133 - 29 januari 2014 13:12
Jag tänkte försöka sätta på vinklar på utloppen idag efter jobbet så att de istället för att piska rätt ner skickas ut över ytan..
Jag provade vinklar på mitt men det blev ett hejdlöst slurpande. Piskande rakt ner va inte heller en höjdare och det bildades lätt en proteinhinna på den stillastående ytan. Så nu kör jag rakt ner men röret går ner under vattenytan och det belv klockrent, tyst och bubblorna slår sönder all hinna så ytan är spegelblank.
" target="_blank">

Fast jag förstår ditt dilemma att karet är stort och du vill ha cirkulation längs bort i karet. Jag skulle bara välja att lägga pumpen på motsatt sida som filtret.
#134 - 29 januari 2014 13:43
Jag kör ju en 3700 som cirkulationspump och 1700 på uvc'n samt 1500x7 iom alla utlopp från droppfiltret.. Både min cirkulation och syresättning är kanon men det kändes onödigt att "slösa bort" så mycket potentiell syresättning..
#135 - 18 februari 2014 00:08
stefanr72 skrev:
Jag håller på med en egen version, det kommer att bli grymt! [:-171]
Hur går det med din version?

(Min är iallafall helt outstanding!!!)

Annons