DIY Controller

#1 - 17 september 2009 00:10
Funderar på om man skulle pröva på att bygga en DIY PH Controller.
http://www.66pacific.com/ph/ph_1.htm

Hade varit väldigt kul att prova, en probe kan man köpa för under 200 ifrån Ebay:)

Nu till mitt problem, jag och ELFA är inte kompisar, jag vill ha hjälp att leta reda på komponenterna till controllern:
http://www.66pacific.com/ph/phpartlist.htm

De vanliga motstånden har jag garanterat liggandes hemma.
#2 - 17 september 2009 05:03
Har använt controller, men vågar inte längre p g a problemen med dem - mina har för eller senare kraschat. Ett ph på 5 är inte kul för många av fiskarna. Använder i dag timer, går lika bra. Känns säkrare, å andra sidan kan den gå sönder också, men konsekvenserna blir troligen inte lika dramatiska.
#3 - 17 september 2009 08:22
Controller är inga problem sålänge du vet vad som skulle hända om du fick fullt flås konstant:) Bara begränsa den maximala mängden Co2 som kan flöda in i karet och ta reda på hur pass lågt PH sjunker under en dag med maximalt flöde
#4 - 17 september 2009 10:31
Sultanen skrev:
Controller är inga problem sålänge du vet vad som skulle hända om du fick fullt flås konstant:) Bara begränsa den maximala mängden Co2 som kan flöda in i karet och ta reda på hur pass lågt PH sjunker under en dag med maximalt flöde
Om jag är borta två veckor vad gör jag då?
#5 - 17 september 2009 10:35
Förutsatt att din timer fungerar så om du är borta i två veckor och controllern flippar ur får du det "minimum PH" du ställt in med nålventilen, då Co2 flödet bryts med ljuset som du normalt gör utan controller
#6 - 17 september 2009 19:41
Någon som kan hjälpa mig att hitta komponenterna jag behöver ifrån ELFA? Hade varit väldigt uppskattat:)
#7 - 18 september 2009 07:25
Sultanen skrev:
Förutsatt att din timer fungerar så om du är borta i två veckor och controllern flippar ur får du det "minimum PH" du ställt in med nålventilen, då Co2 flödet bryts med ljuset som du normalt gör utan controller

Det jag gör i dag är att den går på separat timer ungefär till släckningstid och går på någon timma innan tändning. Sedan har jag trimmat flödet så jag landar ungefär på den co2-nivå/ph jag vill ha. I mitt fall 6,6. När jag körde controller trimmade jag inte flödet särskilt noggrannt utan lät controllern sköta det. Då kördes ju i co2 i flera dygn i sträck och ph:t sjunk till följd av den flesta fiskarna dog. Klart man kan sätta timer på det också. Min slutsats/erfarenhet är att controller är onödig.
#8 - 18 september 2009 15:24
Om man kan lyckas bygga en för 4-500 så är det plötsligt vettigt;)
Det är bra då man hela tiden får ett väldigt jämnt värde, även jag kör på min Co2 en timme innan belysningen startar, funkar väl bra men ännu stabilare Co2 nivåer hade jag inte gråtit över.
#9 - 18 september 2009 17:17
Sultanen skrev:
Om man kan lyckas bygga en för 4-500 så är det plötsligt vettigt
Om den inte går sönder, ja. De för 2 - 3 000:- går tydligen sönder efter 2-3 år tyvärr. Har hela tre stycken som gjort det, tycker inte det är så kul med djurplågeri, d v s kör ned ph:t till 5 eller under.
Bilagor:
#10 - 18 september 2009 17:54
Jag forstar inte heller kontroller..

Vad hander om du gar i med nagot pH hojande. Da blir val Co2 skyhogt..
#11 - 19 september 2009 00:47
Du läste inte mitt inlägg tidigare va? Reglerar du inte din maximala Co2 output så kan du dippa ner ditt PH extremt lågt, men detta är endast beroende på att du som användare inte tänkt tillräckligt långt och reglerat din nålventil så att PH inte kan dippa ner för långt, säg att du siktar på ett PH på 6,8, reglera då din maximala Co2 output så du maximalt kan sänka den till 6,6-6,7 om Controllern flippar ur..

Men men..
Kan någon hjälpa mig med delarna?
#12 - 19 september 2009 07:27
Sultanen skrev:
Du läste inte mitt inlägg tidigare va?
Förstår vad du menar, men det gör också att behovet av controller minskar.
#13 - 19 september 2009 07:49
Inte alls. pH varierar rätt mycket över dagen beroende på hur mycket växterna käkar. Med en controller kan man få ett näst intill konstant pH över hela dagen, vilket inte är möjligt annars.
#14 - 19 september 2009 08:06
Skiren skrev:
Inte alls. pH varierar rätt mycket över dagen beroende på hur mycket växterna käkar. Med en controller kan man få ett näst intill konstant pH över hela dagen, vilket inte är möjligt annars.

Var inte meningen att intervenera i sultanens tråd, har gjort ny här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134042

Annons