DIY CO2 reaktor?

#1 - 15 januari 2005 14:29
Någon som har tips om bra råmaterial för en reaktor som ska va utanför akvariet?
Funderar eventuellt på att bygga en reaktor att koppla in efter mitt eheim ytterfilter!
#2 - 15 januari 2005 14:51
Det är väl avloppsrör av olika dimensioner beroende på önskad storlek som är enklast att använda. Har dock för mig att man ska använda något speciellt lim för att få det att fästa ordentligt.
Sen får man väl hitta lämpliga nipplar för CO2 och vatten anslutning.
Biobollar är lämpligt "innehåll" för reaktorn.
#3 - 15 januari 2005 15:03
Kikade lite på biltemas nåt dricksvatten filter... har för mig att jag sett nåt dylikt användas förr? kanske inte till reaktor men? har annars problem sedan jag började använda två 1 1/2L flaskor att jag lite överdoserar co2 så tydligen funkar min nuvarande reaktor alldeles förträffligt... jävligt ful bara...
#4 - 15 januari 2005 15:04
Här finns en del godis med bilder/priser !

http://www.akriform.se/standard.asp?varu_meny=4
#5 - 15 januari 2005 15:19
Nja rör är väl inget problem... tänkt att man skulle hitta något passligt me färdiga slangkopplingar för att slippa oroa sig för att vakna me blöta fötter. Sedan får det ju gärna va nånting som går att skruva sönder å rengöra/serva...
#6 - 15 januari 2005 15:42
Rörpryttlar i Sverige är oftast så dyra så att man kommer snabbt upp nära priset för en "riktig" reaktor (=500SEK).

En köpt har ju dessutom ett schysst fäste så man kan montera den på nått åxå !
#7 - 16 januari 2005 08:00
Lite problem att överhuvudtaget hitta reaktorer här... Blir att beställa via nätet.
Bra poäng om fästet dock.
Blir väl att ha kvar reaktorn i karet tills vidare! tack för visat intresse och tips!

Jag meddelar ifall jag kommer över delar och får inspiration nån gång i framtiden!

Annons