DIY Co2

#1 - 12 november 2005 11:15
Hej.
Vet inte riktigt om det är här man skall ställa denna frågan, men hittar ingen annan stans den passer in.

Jag skall nog testa att bygga ett Co2 system med mäsk till mitt lilla 54L akvarium
(kanske dömt att misslyckas).
Blir där tillräckligt Co2 om jag använder mig av 2 stk. halvliters flaskor eller måste jag ta 2stk. 1 liters.

Är lite räd för att där skall bildas för mycket Co2 i det lilla karet.
#2 - 12 november 2005 11:29
När du säger 2st, menar du en med mäsk och en tvättflaska, eller menar du 2st mäskflaskor??
Jag kör med 5 liters dunk till mitt 450l kar, men då ligger jag en bra bit under optimal CO2 nivå.
Gör 1 liter mäsk, skulle jag säga, men var försiktig och övervaka pH noga. Risken att få rejält pH ras är betydligt större i mindre kar som ditt.
Börja med att bara använda en alträ-utströmmare, vänta med reaktorer och filterlösningar tills du vet att det behövs.
#3 - 12 november 2005 11:41
jag menade 2 stk. flaskor med mäsk, men du får gärna specifisera tvättflaska lite :)
Nåt jag har missat kanske.
#4 - 12 november 2005 12:16
Flaskan har du för att "tvätta" bort eventuell mäsk som följer med i slangen, den fungerar även som bubbelräknare.
Här är en länk till ett enkelt och bra system, kör samma till min 90 litare, fast bara med en mäskflaska.
http://www.klaras.se/co2.htm

Lycka till! :)
/tommy

Annons