DIY Bakgrundsfrågor.

#1 - 17 augusti 2008 19:12
Har tänkt göra mig en frigolitbakgrund till mitt 636l kar.
Vad är bäst att använda på ytan?
Valmöjligheterna verkar vara cement eller vattenfärg+ lack.

Det är ju lite plus och minus med båda..

Cement (+pigment):
+Billigt!
+Grövre, naturligare yta
-Man kan inte färgsätta på samma sätt, blir mest grått och tråkigt eller svart, eller man kanske kan blanda 2-3 satser i olika nyans och "måla" med?
-Ojämn botten/sidor svårt att få tätt/få den att sitta fast.

Vattenfärg+ Lack:
+Lättare att måla.
+Snyggare yta?
-Svindyrt lack
-Kryper det in något vatten så är det inte alls bra..
-Gör man fel med lackningen eller använder icke-akvariumlack kan den vitna.

Då man är fattig student så överväger ju cementen.. är de någon som har erfarenheter? vill komma undan så billigt det bara går :)
Man kan cementera runt om hela och på så sätt "låsa in" de giftiga i frigoliten eller hur?
#2 - 17 augusti 2008 19:22
Här har du min bakgrund:

http://img291.imageshack.us/my.php?image=test003yx8.jpg

Den är gjord av frigolit med påsmetad cement och sedan ett lacklager ovanpå det.
#3 - 17 augusti 2008 19:29
Helshysst bakgrund!, men måste man ändå lacka om man har cement? :(

Ah det verkar som att cementen är lite basisk och påverkar PH't, suck suck, blir dyrare än jag trodde :/

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583&highlight=frigolit
Den var riktigt nice, och inget lack, hmm kanske funkar ändå...
Jag kommer dock göra moduler istället, så slipper man ha en permanent bakgrund om det skulle gå åt h-e :P
#4 - 19 augusti 2008 20:40
Well, tänker köra vattenfärg och lack, blir lättast så, iallafall viktmässigt :D
Tänker beställa lacken från: http://www.exoherp.net/

Ett litet problem dock, tänkte köpa den lilla satsen på 0.5kg då jag läst att den skall räcka, men på sidan står det:

Sats om 0,5kg räcker till ca 1 kvm färdig yta.

Jag får ju minst 2.4kvm (200x60x2) om jag skall lacka både fram och baksidan, så räcker det verkligen? hur tunt kan man ha?
#5 - 19 augusti 2008 22:07
Frigolit är inte giftigt på något sätt.
Man behöver inte lacka runt om tror jag...men lacken kan tydligen smälta ner frigoliten på nått sätt om man inte är nogrann med cementen så den täcker överallt...
Här har du en bra guide BAM!!! där dom använder flera färger...

Jag håller på själv och har inte tänkt att lacka den efteråt och använder inget pigment i husfixet heller. Jag väntar för en gångs skull med glädje på algerna :)

Här finns en massa guider också... BAM!!!
Bilagor:
#6 - 19 augusti 2008 22:19
Hmmm, skall man tolka cement som byggspackel i den artikeln?

Har läst någonstans att någon fiskar dog pga husfix för att han inte lackat ordentligt. Samtidigt har jag läst på andra ställen att det går bra utan. hmmm, kanske är det höga PH't dom dör av och då jag har malawi är det nog inga problem alls, finns ju citronsyra annars :p
#7 - 19 augusti 2008 22:23
Ring Åström på Lanatplast AB i Kungälv och fråga vad han ska ha för en liter lanat resistent (tidigare lanat 1600)

Jag har arbetat med deras produkter av och till sedan -95 och även testat den på olika hårt komprimerade cellplastblock med bra resultat så sent som i våras när vi var nere på Sundolitt i Vejle.

Resistent 1600 finns att få i olika kulörer.
#8 - 20 augusti 2008 09:37
Gaffel skrev:
Ring Åström på Lanatplast AB i Kungälv och fråga vad han ska ha för en liter lanat resistent (tidigare lanat 1600)

Jag har arbetat med deras produkter av och till sedan -95 och även testat den på olika hårt komprimerade cellplastblock med bra resultat så sent som i våras när vi var nere på Sundolitt i Vejle.

Resistent 1600 finns att få i olika kulörer.

Drog iväg ett mail nu, är inte mycket för att ringa folk.
Har komplex för min röst, haha
#9 - 27 augusti 2008 10:51
Fan, de kunde inte sälja produkten i så små mängder :/
#10 - 27 augusti 2008 11:15
2-komponents-vattenbaserad-epoxi-golvlacker fungerar att använda.
Tex: "Flügger EP-V Topplack" eller "Nordsjö Epolan V"
#11 - 27 augusti 2008 17:17
ajs skrev:
Fan, de kunde inte sälja produkten i så små mängder :/

Hur mycket skulle du ha och i vilken kulör?
#12 - 14 december 2008 22:20
ajs skrev:
Hmmm, skall man tolka cement som byggspackel i den artikeln?

Har läst någonstans att någon fiskar dog pga husfix för att han inte lackat ordentligt. Samtidigt har jag läst på andra ställen att det går bra utan. hmmm, kanske är det höga PH't dom dör av och då jag har malawi är det nog inga problem alls, finns ju citronsyra annars :p

Lite gammal tråd men känner att jag har något att tillföra.

Har erfarenhet av egengjord bakgrund, cellplast täckt med husfix med färgpigment "Alfort&Cronholm", INGEN lack.

Hade till en början malawiciklider, tröttnade på dessa och återgick till växtakvarium med lite CO2 från sodastreamerflaska.

Fått rom av dvärgciklider och nu rom av skalarer.(kläckta men uppätna i sällskapsakvariumet)

Vad snyggt det blir när man kan gömma filter, värmare etc.

Annons